نزدیک به 194 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های آبیاری نوین کشاورزی در آذربایجان غربی اختصاص داده شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی مدیر آب و خاک و فنی و مهندسی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : در سال 95 برای توسعه و اجرای روشهای آبیاری نوین کشاورزی 193 میلیارد و 886 میلیون ریال اعتبار به صورت کمک بلاعوض دولتی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به استان تخصیص داده شده است .

، فیض اله شمس با بیان این مطلب افزود: این رقم‌ها به صورت بلاعوض و از منابع اعتباری وزارت جهاد کشاورزی هزینه می‌شود و کشاورزان می‌توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی هر شهرستان طرح خود را ارائه کرده تا کارهای مطالعاتی آن انجام شود.

شمس اضافه کرد: بانک‌ عامل پرداخت این تسهیلات؛ بانک کشاورزی است که صندوق توسعه ملی که سرمایه خود را از فروش فرآورده‌های نفتی تأمین کرده، منابع اعتباری این بانک‌ را به‌صورت مرحله‌ای تأمین می‌کند و این بانک‌ها نیز بر همین اساس، مرحله به مرحله تسهیلات را با تایید وزارت جهاد کشاورزی به متقاضیان پرداخت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در طرح آبیاری تحت فشار تا ۸۵ درصد تسهیلات بلاعوض و مابقی در صورت درخواست تسهیلات به کشاورزان پرداخت می‌شود، اما به‌دلیل محدودیت منابع، تعداد زیادی از کشاورزان در نوبت اخذ کمک‌های بلاعوض قرار دارند که به محض تأمین اعتبارات از منابع تملکی، پرداختها سرعت می گیرد.

وی ادامه داد: برای هر هکتار آبیاری قطره‌ای یا میکرو در سطح مزارع حدود 70میلیون ریال ، برای هر هکتار آبیاری مکانیزه با روش سنتر پیوت ولینیر حدود 65 میلیون ریال، برای هر هکتار آبیاری تحت فشار بارانی حداکثر مبلغ پرداختی 50 میلیون ریال و اجرای سامانه آبیاری کم فشار در هر هکتار در حدود 32 میلیون ریال به منتقاضیان پرداخت می‌کنیم و در جاهایی که کشاورزان مصرف را به شدت پایین بیاورند و به صورت تجمیعی چاه‌های غیرمجاز را حذف کنند دولت تا سقف 11 میلیون تومان به ازای هر هکتار کمک می‌کند.

مدیر آب و خاک و فنی و مهندسی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در مورد میزان صرفه‌جویی آبیاری قطره‌ای نسبت به روش‌های سنتی خاطر نشان کرد: به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار 4400 متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.