باشگاه های لیدر محور درعصر بوقچی سالاری؛

مدیرانی که صندلی شان در گرو بوقچی هاست!

فوتبال ایران این روز ها بیش از پیش شاهد دخالت عوامل خارجی است به طوری که بسیاری از جمله بوق چی ها در روند خروج یا ورود بازیکنان و کادر فنی تاثیر گذارند .

مدیرانی که دیده نمی شوند / بوق چی ها تصمیم گیرنده های  این روز هابه گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، متاسفانه مدتی است که  شاهد این مسئله هستیم که باشگاه های فوتبال ما در سطح جهان و آسیا حرفی برای گفتن ندارند. اگر چه دلیل آن می تواند مشکلات مدیریتی و اقتصادی موجود در جامعه باشد اما عوامل خارج از زمین هم بی تاثیر نیست.

بوقچی های  تاثیر گذار

متاسفانه ما این روز ها شاهد آن هستیم که در برخی باشگاه ها بیشتر به جای کادر فنی و بخش مدیریتی لیدر ها و بوقچی ها برای تیم ها تصمیم می گیرند .

یکی از شاخص ترین این اتفاقات به فصل های گذشته و تیم فوتبال ملوان بندر انزلی باز می گردد.

در لیگ پانزدهم لیدر های تیم ملوان با تحریک هواداران ، زد و خورد فیزیکی و جنگ روانی زمینه تغییر 2 سرمربی در این تیم را فراهم کردند . باشگاه هم که در آن روز ها توانایی برخورد های محکم با عوامل خطا کار را نداشت سرانجام تن به این مسائل داد و در آخر هم راهی لیگ یک شد.

اما این موضوع تنها مختص به تیم های شهرستانی و غیر معروف نیست . متاسفانه تیم های استقلال ، پرسپولیس ، سپاهان و تراکتور سازی که 4 تیم قدرتمند ایران هستند هم با این مشکلات روبه رو شده اند .
 
نباید فراموش کنیم که علی دایی روزگاری نمی توانست نتایج خوبی در پرسپولیس کسب کند و ناگهان سکو ها رنگ عوض کرد و به تشویق دیگران پرداخت . سرانجام زمینه کنار رفتن وی فراهم شد.

حسین فرکی در سپاهان هم بهتر از این نبود . در حالی که سپاهان موفق شده بود در لیگ چهاردهم با عنوان قهرمان به کار خود پایان دهد به دلیل اختلاف نظر با کاپیتان تیمش یعنی محرم نویدکیا ناگهان شاهد شعار های تند علیه خود بود .شعار ها و برخورد هایی که سرانجام باعث شد فرکی از سپاهان برود .

امیر قلعه نویی و پرویز مظلومی هم از جمله مربیانی بودند که در اواخر کار خود با شعار های تند سکو ها رو به رو شدند.

اما تاثیر سکو ها تنها در برکناری یک مربی تاثیر گذار نبود . این روز ها می بینیم که حتی سکو ها در انتخاب یا اخراج یک بازیکن هم تاثیر گذارند به گونه ای که لیدر ها و بوقچی ها همه کاره باشگاه های لیگ برتری شدند . البته ناگفته نماند که مسئولان باشگاه ها هم با آن ها برخوردی ندارند و حتی در جلسات و مراسم های آن ها هم حاضر می شوند !

این رابطه البته دو طرفه است چون لیدر ها هم به خود اجازه می دهند تا با حضور در فضای تیم برای بازیکنان جشن تولد بگیرند یا به ضرب و شتم آن ها بپردازند !

حالا این مسائل باعث حواشی و درسر های بزرگی برای مربیان و باشگاه ها شده است . مربیان زیادی این روز ها از این مشکلات ناراحت هستند و گاها اعتراض های خود را با صدای بلند و حتی در کنفرانس های خبری به گوش همه رساندند.

این روز ها شنیده می شود که حتی برخی از لیدر های پرسپولیس تصمیم گرفته اند تا با تحریک هواداران زمینه حضور پیام صادقیان و محمد عباس زاده در پرسپولیس فراهم کنند .

این گونه مسائل حتی اعتراض برخی از پیشکسوتان با تجربه را هم بلند کرده است.

فرهاد مجیدی دوبار در فضای مجازی به حمایت لفظی از کادر فنی استقلال پرداخته و افراد خارج از زمین که قصد تغیرات در تیم را دارند را محکوم کرده است یا امیر قلعه نویی در دیدار با علیرضا منصوریان از وی خواست تا حواس خود را به تیم بدهد و مانع تاثیر گذاری افراد خارج از زمین در تیم شود .

فنونی زاده : بوقچی ها همه کاره باشگاه ها هستند !

مرتضی فنونی زاده پیشکسوت پرسپولیس در گفت و گو با خبرنگار ما گفت :

قدیم، استقلال و پرسپولیس هر کدام یک بوقچی داشتند حتی حقوق بگیر  هم نبودند . اما حالا هر بوقچی دنباله رو خط خاصی است . درست است که بسیاری از آن ها ادب را فراموش نمی کنند و بسیار کمک می کنند اما عملا همه کاره باشگاه ها هستند و برای آن ها تصمیم گری می کنند .

وی در ادامه افزود:متاسفانه این گونه موارد تنها برای فوتبال ایران است زیرا مربیان و مدیران برای حفظ جایگاه خود می دانند که باید حمایت سکو ها را داشته باشند .

فنونی زاده در پاسخ به این سوال که آیا تاثیر لیدر ها بیش تر در تیم هایی با کادر ایرانی است یا خارجی عنوان کرد :معمولا در تیم هایی که از مربی خارجی سود می برند این مسائل کمتر است زیرا مربیان خارجی اجازه دخالت به افراد خارج از زمین  را در تیم نمی دهند.

 رجبی :سکو ها به جای انر‍ژی استرس می دهند !

 رضا رجبی پیشکسوت باشگاه استقلال هم گفت :در سراسر جهان لیدر ها باشگاه محور هستند و در جهت منافع باشگاه و هواداران حرکت می کنند.اما در ایران وضعیت متفاوت است و سکو ها به جای آن که به بازیکنان داخل زمین روحیه بدهند بیشتر استرس وارد می کنند .

وی افزود : ما شاهد آن هستیم که لیدر ها و بوقچی ها این روز ها به خود اجازه می دهند تا در امور تیم ها دخالت کنند و حتی اقدام به ضرب و شتم و مجروح کردن مربیان کنند.

 پیشکسوت باشگاه استقلال در خصوص تفاوت مربیان خارجی و داخلی در برخورد با این موارد گفت : به طور قطع مربیان خارجی کار راحت تری دارند زیرا آنها رابطه تنگاتگ  با برخی ندارند و به صورت احساسی با موضوعی برخورد نمی کنند .

وی در پایان در مورد مشکلات چند سال اخیر باشگاه استقلال گفت :نمی توان همه مشکلات را متوجه سکو ها دانست.عوامل زیادی نقش داشته اند که از جمله آن نبود حمایت قاطع مربیان از سوی باشگاه بوده است.

حال باید دید آیا با توجه به وجود این مسائل باز هم مسئولان در صورت وقوع برخی اتفاق ها تلاش می کنند تا بر روی این مسائل سرپوش بگذارند و یا تلاش می کنند که این مشکل را حل کنند. 

 انتهای پیام /



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار