آمریکا: نتانیاهو مسئول تصویب قطعنامه ضداسرائیلی در شورای امنیت است

معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، بنیامین نتانیاهو را مسئول تصمیم واشنگتن برای موافقت با تصویب قطعنامه ضد اسرائیلی در شورای امنیت سازمان ملل دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ؛ بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا، به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، گفته است که تنها وی مسئول تصمیم واشنگتن برای موافقت با تصویب قطعنامه ضد اسرائیلی در شورای امنیت سازمان ملل است.

دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، به‌رغم فشار فوق‌العادۀ نتانیاهو و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، جمعه (3 دی) با وتو نکردن قطعنامۀ یادشده که شهرک‌سازی‌های غیرقانونی اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم می‌کرد، به شورای امنیت سازمان ملل اجازه داد آن را تصویب کند.

پیش‌نویس این قطعنامه ابتدا از سوی مصر مطرح شد اما قاهره تحت‌ فشار رژیم صهیونیستی و ترامپ رأی‌گیری دربارۀ آن را به تعویق انداخت؛ پس‌ از آن نمایندگان نیوزیلند، مالزی، ونزوئلا و سنگال جمعه این قطعنامه را به رأی گذاشتند که با 14 رأی موافق در مقابل یک رأی ممتنع Hمریکا تصویب شد.

نتانیاهو پس از تصویب این قطعنامه، دولت اوباما را به «تبانی» با فلسطینیان متهم کرد و گفت وی مشتاقانه منتظر همکاری با ترامپ و دوستان اسرائیل در کنگرۀ امریکا برای خنثی کردن تأثیرات مخرب این قطعنامۀ نامعقول است.

نتانیاهو در بیانیه‌ای تأکید کرد: دولت اوباما نه‌تنها نتوانست از اسرائیل در برابر این اتحاد در سازمان ملل حفاظت کند بلکه در پشت‌صحنه با آن تبانی نیز کرد.

رودز با رد ادعای نتانیاهو دربارۀ تبانی اوباما با سایر اعضای پشت پرده گفت رئیس‌جمهور جمعه صبح تصمیم خود را برای دادن رأی ممتنع به این قطعنامه فقط به گروه امنیت ملی خود اعلام کرد.

وی افزود نخست‌وزیر رژیم اسرائیل صرفاً باید خودش را به علت ملامت شورای امنیت سازمان ملل سرزنش کند چراکه نتانیاهو به هشدارهای مکرر دولت اوباما مبنی بر اینکه افزایش فعالیت‌های غیرقانونی شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطین می‌تواند به فشار بیشتر از طرف جامعۀ بین‌المللی منجر شود، توجه نکرد.

رودز در ادامه گفت: نخست‌وزیر نتانیاهو فرصت آن را داشت که از سیاست‌هایی تبعیت کند که امروز به یک نتیجۀ متفاوت ختم می‌شد.

این رأی‌گیری یک روز پس‌ از آن انجام شد که ترامپ شخصاً در این موضوع دخالت کرد تا از تصویب این قطعنامه جلوگیری کند. مقام‌های اسرائیلی می‌گویند از این طرح کاخ سفید اطلاع داشتند و به همین دلیل به ترامپ متوسل شدند.

ترامپ جمعه‌شب و تنها یک ساعت پس‌ از این رأی‌گیری در صفحۀ توییتر خود نوشت: پس از بیستم ژانویه، شرایط برای سازمان ملل متفاوت خواهد بود.

بن رودز در پاسخ به انتقادها از تصمیم دولت امریکا گفت: در هر زمان تنها یک رئیس‌جمهور وجود دارد. اوباما تا تاریخ 20 ژانویه رئیس‌جمهور ایالات‌متحده است و ما این اقدام را به‌ عنوان سیاست امریکا انجام دادیم.

تصویب این قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل، تشویق بسیار بلند حاضران را به دنبال داشت.

تصمیم دولت اوباما برای دادن رأی ممتنع به قطعنامۀ یادشده یکی از بزرگ‌ترین توبیخ‌های متحد دیرینۀ واشنگتن در تاریخ معاصر به شمار می‌رود.

با توجه به مخالفت اکثریت جامعۀ جهانی با شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی، نقض قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل تقریباً برای همه ازجمله ترامپ غیرممکن خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار