آگاهی از بودجه سال 96 وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها صدای اعتراض بسیاری از مسئولان و مدیران دانشگاهی را بلند کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بر اساس بخشنامه بودجه سال 1396 کل کشور، بودجه سال آینده باید با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی و رویکرد رشد «درونزا»، «برونگرا»، «دانش بنیان»، «عدالت محور» و «مردمی» در دستگاه های اجرایی تدوین و به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال می شد.

هرچند که طبق گفته های رییس جمهور، به رشد بودجه برخی از قسمت ها توجه ویژه شده و حتی از حدود 320 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی کشور در سال آینده قرار است حدود ‏‏60 هزار میلیارد آن برای اولین بار به بودجه عمرانی اختصاص یابد اما از گوشه کنار کشور صدای نارضایتی درباره بودجه به گوش می رسد.

این نارضایتی و واکنش نشان دادن بخصوص در حوزه آموزش عالی بیشتر به چشم می خورد و روسای دانشگاهی و مسئولان وزارتی نه تنها رشد بودجه را به اندازه کافی نمی دانند بلکه گاهی به عدم تخصیص اعتبارات گذشته هم معترض هستند.

درواقع آنها معتقدند این رشد بودجه نمی تواند بار زیادی را از دوش مسئولیت های دانشگاه‌ها بردارد و اگر مانند سالهای گذشته این بودجه هم کم و بیش اختصاص یابد با اوضاع خوبی روبه رو نخواهیم بود.

تعیین بودجه بر اساس سرانه دانشجویی خطا است
محمود فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف تخصیص بودجه به دانشگاه ها بر مبنای سرانه و تعداد دانشجو را روش نامناسبی خواند و گفت: بودجه دانشگاه ها برمبنای سرانه دانشجویی تقسیم می شود و بر این اساس بودجه برای دانشجویان کارشناسی چهار سال، برای دانشجویان کارشناسی ارشد 2 سال و دکتری چهار سال تعیین شده است.

وی افزود: این در حالی است که به دلیل سختگیری ها و تاکید بر کیفیت آموزشی، میزان ماندگاری دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به طور متوسط بیشتر از دیگر دانشگاه های کشور است. درحالی که بودجه دانشگاه بر مبنای تعداد 9 هزار و 600 دانشجو تعیین شده اما هم اکنون حدود 10 هزار و 700 دانشجو شاغل به تحصیل وجود دارد.

به گفته فتوحی فیروزآبادی، ادامه این روند دانشگاه را از نظر دریافت و تخصیص بودجه متضرر می کند.

وعده‌ها برای تخصیص بودجه تعمیر و تجهیزات ادامه دارد
علاوه بر رییس دانشگاه صنعتی شریف که رشد 10 تا 11 درصدی بودجه سال 96 را برای دانشگاه های بزرگ کشور مناسب ندانست، محمود نیلی احمد آبادی رییس دانشگاه تهران نیز در این باره عنوان کرد: مقایسه بودجه دانشگاه های پایتخت در سال 94 و 95 نشان می دهد که بودجه دانشگاه ها با سال گذشته تفاوت چندانی نداشته و تنها کمی افزایش یافته است.

رییس دانشگاه تهران افزود: میزان تخصیص های بودجه سال جاری این دانشگاه خوب بوده اما متاسفانه هنوز بودجه تعمیر و تجهیز به دانشگاه ها اختصاص نیافته و قرار است تا اوایل دی ماه به صورت کامل اختصاص پیدا کند.

اختصاص نیافتن بودجه تعمیر و تجهیزات به خوبی نشان می دهد که دانشگاه‌ها نگران اختصاص بودجه 96 خود هستند که نکند همین مقدار هم در طولانی مدت و پراکنده پرداخت شود.

صدای اعتراض پایتخت‌نشینان به گوش می‌رسد
 هرچند پایتخت نشین‌ها به همین افزایش‌ها هم راضی نیستند ولی صدای اعتراض شهرستانی‌ها بیش از دیگران بلند است.

نیلی احمد آبادی با بیان اینکه بودجه این دانشگاه برای سال آینده حدود 10 درصد رشد داشته، گفت: براساس لایحه بودجه 95، دانشگاه تهران با وجود اینکه بالاترین رقم بودجه در میان دانشگاه‌های کشور را دارد نسبت به سال گذشته با افزایش روبرو شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این لایحه دانشگاه تهران با بودجه هفت هزار و 180 میلیارد و 218 میلیون ریال بیشترین بودجه دانشگاه ها را به خود اختصاص داده و این در حالی است که در مقایسه با بودجه سال 94 این دانشگاه که شش هزار و 391 میلیارد و 453 میلیون ریال بود، با رشد مواجه است.

حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص وضعیت بودجه این دانشگاه گفت: در بودجه بندی 96 به دلیل جذب هیئت علمی جدید در دانشگاه علامه در فصل حقوق و دستمزد افزایش 20 درصدی داشتیم، ولی به غیر از حقوق و دستمزد در بقیه حوزه ها هیچ گونه افزایش بودجه نداشتیم.

وی افزود: در بودجه 96 نه تنها افزایشی نداشتیم، بلکه در مجموع بودجه دانشگاه کاهش پیدا کرده است.

از شایعه تا واقعیت بودجه هایی که بی دلیل کاهش یافتند
طبق گفته برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در نامه ای رسمی به دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه بدون اینکه دلیل مشخصی را اعلام کند، بودجه برخی از دانشگاه ها را در لایحه بودجه سال 96 کاهش داده است.

همین مساله باعث اعتراض جدی نمایندگان شد و در نامه ای به رئیس جمهور نسبت به اقدام وزارت علوم در تنزل جایگاه و عنوان مجتمع های آموزش عالی در شهرهای مختلف انتقاد کرده و خواستار اصلاح و اعاده عنوان دانشگاه‌ها و آموزش عالی و ایجاد ردیف در لایحه 96 شدند.

اما محمدفرهادی با اشاره به نامه نمایندگان به رئیس‌جمهور مبنی بر تنزل جایگاه آموزش عالی در لایحه بودجه سال 96 و کاهش بودجه برخی از دانشگاه ها پیش از این اعلام کرد: بودجه دانشگاهها نه تنها کم نشده بلکه 13.5 درصد اضافه شده، حتی دانشگاه های کوچک و جدید التاسیس نیز بعضا تا 40 درصد افزایش بودجه داشتند.

رشد 5 تا 39 درصدی بودجه دانشگاههای مختلف
نرگس قنبری معاون بودجه دفتر بودجه، برنامه ریزی و تشکیلات وزارت علوم درباره رشد بودجه دانشگاه‌ها در سال جاری گفت: محول شدن یکسری برنامه های جدید مثل متناسب سازی نسبت هیات علمی به دانشجو یا بالا رفتن سرانه مقالات به آموزش عالی در برنامه ششم، نیازمند اختصاص بودجه مناسبی به دانشگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه متاسفانه بودجه کافی اختصاص پیدا نکرده، ادامه داد: البته این موضوع بدین معنا نیست که رشد بودجه دانشگاه‌ها کم شده باشد، فقط توقع ما از رشد بودجه آموزش عالی بیشتر از این مقدار بود.

معاون بودجه دفتر بودجه، برنامه ریزی و تشکیلات وزارت علوم بیان کرد: رشد بودجه هیچ دانشگاهی کم نشده و به طور متوسط این بودجه حدود 13.5 درصد رشد داشته است اما طبق نظر ما، این رشد پاسخگوی نیاز دانشگاه‌ها نیست.

به گفته قنبری، رشد بودجه دانشگاه‌ها بین 5 تا 39 درصد بوده که بطور متوسط 13.5 درصد مطرح می شود.

اگر بودجه را افزایش نمی دهید لااقل به موقع تخصیص دهید
رشد یا کاهش بودجه دانشگاه‌ها موضوعی است که در نیمه دوم هر سال واکنش و اختلاف نظرات زیادی را به خود جلب می کند به گونه ای که دیگر گویی این اعتراض ها به امری بدیهی تبدیل شده است.

اما بهتر است به جای اعتراض و تشویش اذهان عمومی بخصوص قشر دانشگاهی قدری به فکر برنامه ریزی های دقیق تر و تطبیق دادن فعالیتها با وضعیت مالی و بودجه باشیم البته ناگفته نماند که علاوه بر دانشگاهیان، مسئولان وزارتی و کشوری هم باید اندکی با این جامعه فرهیخته راه بیایند و حتی اگر افزایش و رشد بیش از پیش بودجه امکان‌پذیر نیست، لااقل با تخصیص به موقع، انجام فعالیت‌ها را کند نکنند و به تاخیر نیندازند.

گزارش از محیامعصومی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار