ژنرال معروف شاه که با جاسوسی و ارتباط با موساد اغتشاشات گوناگونی را ایجاد کرد، بشناسید.

معمای شاهژنرال جاسوس دربار پهلوی را بشناسیدبه گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مرور تاریخ موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه‌های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم.  

گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در برمی‌گیرد. یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.

یکی از بنیانگذاران ساواک که این شب ها نقش وی را محمد ربانی‌پور در «معمای شاه» ایفا می‌کند، حسن علوی کیا است که در سال 1291 در همدان متولد شد.

وی از ژنرال‌هایی بود که اتهاماتی چون جاسوسی و خیانت به کشور به نقل از منابع گوناگون در پرونده او ذکر شده است.

علوی کیا در سال 1313 با درجه ستوان دومی از دانشگاه افسری فارغ التحصیل شد و پس از آن با مدرک لیسانس حقوق در اوایل دولت دکتر مصدق، ریاست شعبه تجسس رکن دوم ستاد ارتش را عهده دار شد.

او در همان زمان  رابطه نزدیکی با شاپور جی، جیره‌خوار انگلیس رابطه نزدیک داشت و همین مسئله باعث شد تا وی به به علت «ارتباط محرمانه با دربار»، «مخالفت با دولت مصدق»، «کارشکنی در امور» و «رسانیدن اقدامات و اطلاعات محرمانه به مخالفین» از این سمت برکنار شود.

علوی کیا پس از آن مدتی بعد معاون امنیت داخلی ساواک در دوره تیمور بختیار و قائم‌مقام ساواک در دوره تیمسار پاکروان شد و آخرین مسئولیت وی ریاست ساواک برلین بود که بعد از سفر شاه به آلمان در بهار سال 1346 و تظاهرات دانشجویان، از این سمت برکنار شد. وی زمانی که در ساواک بود افراد زیادی را استخدام کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به پرویز ثابتی و عیسی پژمان و عالی خانی اشاره کرد.

در پرونده وی همچنین ر ابطه با سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) درج شده است.

وی سرانجام در سال 1355 به آمریکا رفت و دیگر به ایران بازنگشت. تا اینکه سرانجام در روز جمعه 6 اردیبهشت 1392 در سن 102 سالگی در سن‌دیه‌گوی ایالت کالیفرنیای آمریکا درگذشت.


گزارش از فاطمه شهدوست



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار