به بهانه پخش «معمای شاه»؛

ماجرای علاقه اشرف پهلوی به پرویز راجی

پرویز راجی که به عنوان سفیر ایران در لندن فعالیت داشت، به یکی از عشق های اساسی اشرف پهلوی تبدیل شده بود.

ماجرای عشق اشرف پهلوی به پرویز راجی
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه‌های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم.  
 
گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در برمی‌گیرد. یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.

از جمله افرادی که به عنوان آخرین سفیر محمدرضا شاه در لندن فعالیت داشت و در لیست بلند بالای معشوقه های اشرف پهلوی قرار دارد، پرویز راجی است. کسی که سیاوش مفیدی نقش وی را در سریال «معمای شاه» ایفا می‌کند.

وی فرزند عبدالحسین راجی است و در سال 1338 لیسانس اقتصاد خود را از دانشگاه کمبریج انگلیس دریافت کرد و بعد با بازگشت به ایران در وزارت نفت مشغول به کار شد.

در ادامه راجی طی ارتباطاتی که با هویدا پیدا کرده بود، پس از نخست وزیری به سمت ریاست دفتر وی گماشته شد. 

اما یکی از اتفاقاتی که زندگی او را تحت الشعاع قرار داد، علاقه ای بود که از جانب اشرف نسبت به وی شکل گرفت و باعث شد تا او در سنی حدود 35 سال پست های حساسی را کسب کند و پس از مدتی از طرف شاه به عنوان سفیر ایران در لندن منصوب شود.

وی وظیفه داشت، امور تجاری بین دو کشور و همچنین خریدهای تسلیحاتی شاه را از لندن هر‌چه بیشتر گسترش دهد و هر‌گونه که مصلحت اقتضا می‌کند، رجال و سردمداران انگلیس را با روش‌هایی همانند پرداخت وام‌های سنگین، دادن رشوه‌های نقدی و جنسی، دعوت و با برگزاری مجالس باشکوه خوشگذرانی در سفارت ایران، آنان را به رژیم پهلوی  نزدیک کند.

علاوه بر این ها مسئله علاقه اشرف به راجی در حدی پیش رفت که اشرف در ۱۰ آبان ۱۳۴۸ اسدالله علم، وزیر دربار شاهنشاهی، را مجبور کرد تا راجی را با عنوان کمک به کارهایش، در کمیته بین‌المللی حقوق بشر، وابسته به سازمان ملل در آمریکا بگمارد.

این علاقه روز به روز شعله ورتر می‌شد. تا جایی که در برخی از منابع آمده است که راجی در مهمانی ها اشرف را به باد فحش و کتک می‌گرفت و اشرف باز هم با نرمش با او برخورد می‌کرد.

در میانه این پیوند راجی به دختری انگلیسی علاقه‌مند شد و ارتباطش را برای مدتی با اشرف قطع کرد. پس از آن هم در نهایت بعد از ازدواج در لندن زندگی نسبتا پایداری را تشکیل داد.

 


گزارش از فاطمه شهدوست



انتهای پیام/


 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار