امینی متولد 1284 است و بعد از تحصيلات مقدماتی در دارالفنون؛ دکتری خود را در رشته اقتصاد از فرانسه گرفت.

اصلاحات ارضی در زمان كدام نخست وزير اتفاق افتاد؟
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم.

گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در برمی‌گیرد. یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.

از جمله افرادی که نامش در تاریخ معاصر کشورمان ثبت شده است، علی امینی، نخست وزیری است که در یک دوره عهده دار این سمت شده بود و در حال حاضر نیز اکبر معززی روایت شخصیت وی را در سریال معمای شاه با بازی‌اش به صورت عینی تعریف می کند.

امینی متولد 1284 است و بعد از تحصيلات مقدماتی در دارالفنون؛ دکتری خود را در رشته اقتصاد از فرانسه گرفت. وی بعد از بازگشت به کشور در سال 1310 در دادگستری شروع به کار کرد و بعد از دو سال به وزرات مالیه رفت و در آنجا مشغول شد.

امینی بعد از این ها برای مدتی ایران را ترک کرد و در دوران نخست وزیری حسنعلی منصور به ایران بازگشت و سمت وزارت اقتصاد را به عهده گرفت. در ادامه در دولت مصدق امینی به عنوان فرد مناسبی برای وزیری کشور معرفی شد اما با مخالفت شاه همان وزارت اقتصاد را ادامه داد.

در ادامه پس از کودتای 28 مرداد وی به سمت وزیر دارايی کابینه سپهبد زاهدی  منصوب شد و با اداره کنسرسیوم منجر به شکل گیری قرارداد کنسرسیوم شد.

و اما امینی در سال 1340 با حمایت آمریکا بر تخت نخست وزیری نشست و اقدامات گوناگونی را که از مهمترین آن ها می توان به  آزادی فعالیت احزاب سیاسی از جمله جبهه ملی و اصلاحات ارضی اشاره کرد، انجام داد.

وی در تمام طول دوره کارش با حمایت جان اف کندی سعی به کمرنگ کردن حضور شاه در اداره امور و اتخاذ تصمیمات داشت اما خیلی زود با برخورد های قاطعانه شاه و اطرافیان او مواجه شد و پس از ناامیدی از حزب ملی و بی اعتمادی که بین او و شاه بر سر تعیین بودجه و موارد دیگر شکل گرفته بود، وی در سال 1341استعفای خود را اعلام کرد.

لازم به ذکر است که امینی پیش از انتصاب به نخست وزیری در زمانی که خارج از ايران بود، به عنوان سفیر کشور در ایالات متحده آمریکا فعالیت داشت، اما به جهت فسادهای مالی و خیانت‌هایی که توسط وی رخ داد، از این سمت هم برکنار شد.

علی امینی پس از این استعفا به فرانسه رفت و سرانجام در سال 1371 درگذشت.


گزارش از فاطمه شهدوست



انتهاي پيام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار