یشنهاد آخر هفته فرهنگی از انتخاب بهترین راهکارهای گذراندن اوقات فراغت در پایان هفته می گوید.

از روایتی فلسفی در تماشاخانه«پایتخت»، تا یخ‌نوردی در‌کنار آبشار«آبنیک»به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایان هر هفته فرصت مناسبی است تا با انجام دادن کارهای نیمه تمام هفته و بعد از تمام مشغله های کاری و ذهنی، فرصتی را برای تفریح و گشت و گذاربا خانواده و دوستان بدست آوریم. به همین منظور در بسته فرهنگی به معرفی آثاری در این زمینه‌ها می‌پردازیم که دیدن، خواندن و شنیدن آن‌ها می‌تواند برای مدت کوتاهی هم که شده ذهنمان را فارغ از  مسائل روزمره کند.

سینمایی آخر هفته:  

«گیتا» عنوان فیلمی است که همزمان با آغاز فصل سرما از اول دی ماه راهی سینماهای کشور شد. این فیلم سینمایی به کارگردانی مجتبی راعی داستان مادری با نام «گیتا» را به تصویر درآورده است که به فرزند خود متین به شدت دلبسته است و پس از حادثه‌ای که برای متین پیش می‌آید، گیتا تلاش می‌کند تا با این موضوع کنار بیاید، اما با گذر زمان متوجه واقعیت‌های جدیدی می‌شود.

بازیگران:
مريلا زارعى، حميدرضا آذرنگ، سارا بهرامى، بهناز جعفرى، نادر فلاح، يلدا قشقايى، كتايون سالكى، محمدحسين محمديان و رامين افشارى از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

عوامل فیلم سینمایی «گیتا» عبارتند از:
نویسندگان فیلمنامه: میترا تیموریان و مسعود مددی، مدیر فیلمبرداری: همایون پایور، مشاور کارگردان: مجتبی راعی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: رضا بختیاری‌نیک، صدابردار: بابک بنی‌اردلان،تدوین: رضا بهار‌انگیز، مدیر تولید: جلیل شعبانی، چهره‌پرداز: سودابه خسروی، طراح صحنه و لباس: حسین روح‌پروری، منشی صحنه: فهیمه کرمی، عکاس: امیر عابدی، مدیر امور رسانه ای: شراره داودی، محصول مشترک موسسه تصویر شهر، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

تئاتر آخر هفته: 

نمایش «موسیو ابراهیم» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی بر اساس داستان«موسیو ابراهیم و گل‌های قرآن» اریک امانوئل اشمیت، روایتی فلسفی بسیار هوشمندانه و ساده، در ارتباط با دوستی غیرمتعارف بین پسربچه‌ای یهودی و پیرمردی خردمند و عارف را به زیبایی به روی صحنه می رود.

این نمایش از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۶  با بازیگران آلمانی اجرا و کاندید بهترین اجرا در ایالت غرب آلمان شده‌است و حالا دوباره با بازیگران ایرانی رضا مولایی، اشکان خطیبی و تهیه کنندگی مسعود سید هاشمی در تماشاخانه پایتخت مجموعه کنش معاصر به تصویر در می آید.

نمایش «موسیو ابراهیم» از چهارشنبه ۲۸ مهر تا پنجشنبه ۹ دى ماه از ساعت ۱۷:۳۰ به مدت ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه به روی صحنه است.

عوامل این نمایش عبارتند از:
نویسنده، طراح و کارگردان: علیرضا کوشک جلالی، تهیه کننده: مسعود سید هاشمی، بازیگران: رضا مولایی، اشکان خطیبی، دستیار کارگردان: مهرداد تقوی، سید فرشاد هاشمی، تصویربرداری و ساخت تیزر: رضا پژوهش، اجرای صحنه: مهرداد تقوی، دستیار صحنه: سمانه آگاه، مدیر صحنه: آناهیتا درگاهی، طراح پوستر و بروشور: آیدین قشلاقی، عکاس: مصطفی پیر هادی، سرپرست روابط عمومی: عباس غفاری، روابط عمومی: سارا حدادی.

گالری آخر هفته

 پایان هفته را در ابتدایی ترین روز های زمستان با بازدید از آثار جلال متولی سپری کنید.

این هنرمند با سابقه ای حدود چهل سال در نقاشی و تعلیم آن دارد. وی که "حسین همدانی" نقاش قهوه خانه ای را اولین استاد خود می داند، در "هنرستان تجسمی پسران" با آموزش های "رحیم ناژفر" و "رضا ایمانی" آشنا و سپس دوران دانشجویی اش را تحت آموزش های "هانیبال الخاص " ، "شهاب موسوی زاده" ، "عربعلی شروه " و "روئین پاکباز" پشت سر گذاشته است.

جلال متولی نقاشی برون گراست و نگاه مثبت و امیدوارانه ای به زندگی دارد، با احترام  به موضوعش می نگرد، خواه انسان باشد خواه طبیعت، و اگر چه به عینیت پدیده ها توجه دارد و با دقت می نگرد و به آن می پردازد از زندگی درونیشان غافل نمی ماند و جریان زندگی را در پس پوسته ظاهری آن دنبال می کند. وی منظره هایش را با کاردک بر بوم سیاه کار می کند و رنگ های جسیم را به لایه های نازک و شفاف رنگ ترجیح می دهد و همین شیوه موجب وجود اکسپرسیونیسمی پنهان در منظره هایش می شود.

مجموعه کارهای متولی را می توان به چهار دسته تقسیم کرد: "پرتره ها" ، "کارهای موضوعی ، "کار بر روی سطوح سنگی (طبیعی و مصنوعی )" و "منظره ها". که اکنون گالری "جانا" با احترام وافتخار میزبان گزیده هایی از کارهای موضوعی و منظره های  ایشان می باشد.

گالری جانا از جمعه ۲۶ آذر تا ۱۰ دى ماه به آدرس خیابان مقدس اردبیلی، انتهای کوچه حیدری، سمت راست، کوچه ولی پورگودرزی، نبش شادیانه، پلاک 21 از ساعت  ۱۶:۰۰ تا ۲۰:۳۰ دقیقه میزبان علاقمندان به هنر نقاشی است.

فيلم تلویزیوني آخر هفته

اگر وقت سینما و یا رفتن به تماشاخانه های شهر را ندارید می توانید به همراه خانواده با فیلم تلویزیونی «دزدی که برای شام آمد» را به تماشا بنشینید.
این فیلم تلویزیونی به کارگردانی سید محسن میر حسینی، جمعه 3 دی ماه ساعت 10 به روی آنتن  شبکه سه سیما می رود .
در خلاصه داستان فیلم آمده است: فریدون که در محله به امانتداری شهره است همه همسایه ها کلید خانه شان را به او می سپارند و به سفر می روند. در همین حین برادر زن سابقه دارش برای گذراندن تعطیلات به خانه او می آید و ... 

ارژنگ امیرفضلی، نصرالله رادش، زهرا اویسی، مرجان شکوفکی و اردشیر کاظمی در فیلم تلویزیونی «دزدی که برای شام آمد» نقش آفرینی کرده اند.

آخر هفته کجا بریم؟

با فرارسیدن فصل سرما و زمستان بسیاری از نقاط ایران به خصوص تهران با بیشترین روستاهای حومه شهر از آب و هوایی کوهستانی برخوردار است و در این ماه ها شرایط مناسبی را برای برف بازی و سفری یک روزه برای خانواده ها فراهم می کند.

آبشار یخی آبنیک فشم در استان تهران واقع شده و روستای آبنیک بعد از لالون در مسیر گرمابدر قرار گرفته است. با آبشار یخی در انتهای دره آبنیک، در کنار یک تنگه زیبا، محل مناسبی جهت تمرین یخ نوردی در زمستان محسوب می شود.

جمعیت این روستا در تابستان حدود 150خانوار و در زمستان با مهاجرت روستائیان به کمتر از یک سوم این مقدار کاهش می‌یابد.
آبنیک با دارا بودن آب و هوای سرد و ییلاقی، حاشیه سرسبز رودخانه کلارود و دامنه های گسترده کوههای اطراف همه ساله بخصوص در فصول بهار و تابستان پذیرای گروه گردشگران از تهران و سایر نقاط کشور است. رودخانه کلارود (که محلی ها به آن رودخانه آبنیک می گویند) به طول 7 کیلومتر از کوه‌های جانستون و خرسنگ سرچشمه گرفته و یکی از سرشاخه‌های رودخانه جاجرود به شمار می‌آید.

چشمه آبنیک از جمله چشمه های معروفی است که آبی سفید و گوارا دارد و از قدیم به دلیل خواص آب این چشمه، مردمان آبنیک به تنومندی و خوش قامتی معروف بوده اند. آنچنان که شاهان قاجار در نوشته های خود بارها از آن یاد کرده اند.

فاصله آبنیک با آبشار تلخاب حدود سه ساعت کوهپیمایی است که در مسیر جنوبی قله وزوا طی می شود. یک کوهپیمایی دو ساعته از آبادی آبنیک، دشت جانستون را نشانتان می دهد که چندین چشمه و یک سرچشمه بزرگ دایمی دارد. اینجا واقعا زیباست.

در فصل بهار دامنه های کوه های این منطقه از قارچ های خوراکی و گیاهانی مانند والک و سیرک و تره کوهی پر می شود و عطری خوش این محیط زیبا را فرا می گیرد. در قسمت شمال غربی فشم نیز مسیری است که به میگون و دیزین منتهی می شود. در این مسیر نیز آبشارهای بسیاری در فصل بهار دیده می شوند که از مهمترین آنها می توان به آبشار دربندسر اشاره کرد که در 15 کیلومتری جاده فشم به دیزین واقع شده و از جلوه های طبیعی و زیبای منطقه فشم محسوب می شود.

چطور برسیم؟
آبنیک روستایی سرسبز و خوش آب و هوا از توابع بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات استان تهران منظور شده است و برای دیدن آن باید به 12 کیلومتری شمال شرقی فشم، بعد از روستاهای زایگان و لالان برویم.

گزارش از محدثه نعمتي



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار