رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان روانسر از معدوم سازی دو راس ماده گاو مبتلا به "هاری" در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛روزبه محمودی از معدوم سازی دو  راس گاو ماده به هاری در روستای "قوری قلعه" این شهرستان خبر داد و گفت: با مشاهده موارد مشکوک، کارشناسان شبکه دامپزشکی با حضور در محل اقدام به نمونه‌برداری کردند.


وی افزود: پس از ارسال نمونه‌ها به انستیتو پاستور در تهران و مثبت اعلام شدن نمونه‌ها، دو ماده گاو با همکاری دهیاری و مرکز بهداشت معدوم و دفن بهداشتی شدند.

به گفته این مسئول، پس از معدوم‌سازی، کار پایش و مراقبت ادامه یافت و واکسیناسیون سگ‌های گله و اهلی روستا انجام شد و تاکنون نیز مشکلی مشاهده نشده است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان روانسر در ادامه هاری را یک بیماری کشنده ويروسی مشترک بین انسان و دام دانست و تصریح کرد: این بیماری هیچ راه درمانی نداشته و تنها راه کنترل آن پیشگیری از طریق واکسیناسیون گربه‌ها و سگ‌های اهلی است.

محمودی مخزن این بیماری را گوشت خواران عنوان کرد و ادامه داد: این بیماری طیف وسیعی از حیوانات اهلی و وحشی پستاندار را درگیر می‌کند. ابتلا به هاری مرگ حیوان یا انسان مبتلا حتمی بوده و مرگ با این بیماری بسیار دردآور و وحشتناک است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان روانسر مهمترین راه انتقال این بیماری را گزش حیوان هار اعلام کرد و افزود:  ویروس این بیماری از طریق بزاق آلوده به سیستم عصبی میزبان وارد می‌شود و علائم بالینی بیماری و به دو فرم خشمگین و خاموش بروز می‌کند.

محمودی به مردم توصیه کرد، در صورت تغییر رفتار در حیوانات اهلی یا وحشی در اسرع وقت موضوع را به نزدیک ترین شبکه دامپزشکی اطلاع دهند و از تماس مستقیم با حیوان مشکوک جدا خودداری کنند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.