دادستان قزوین درباره کلاهبرداری از عابربانک ها به شهروندان هشدار داد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛حجت الاسلام صادقی نیارکی با بیان اینکه در برخی از موارد ارتکاب جرائم مالی درارتباط با عابر بانک ها ارتباط مستقیم با صاحبان حساب دارد ، گفت : اطلاعات صاحبان حساب درباره نحوه استفاده از دستگاه های خودپرداز کامل نیست و بعضا تمایلی هم بابت کسب اطلاعات بیشتر ندارند.

وی اضافه کرد : همچنین این افراد به راحتی کارت و اطلاعات رمز خود را در اختیار اشخاص ناشناس قرار می دهند که این امر بستر مناسب برای ارتکاب جرم را فراهم می کند.

این مقام قضایی به طرفندهای مختلف افراد کلاهبرداراشاره کرد و افزود: در پرونده های متعددی که مطرح می شود صاحبان حساب را به بهانه هایی چون برنده شدن جایزه، تعلق گرفتن کمک هزینه، اعزام به سفرهای زیارتی به پای عابر بانک ها می کشانند و با هدایت صاحبان حساب و دستور انجام عملیات بانکی خاص وجوه حساب ها را به حساب هایی که از قبل طراحی کرده اند انتقال می دهند.

وی ادامه داد: با اقداماتی که خود زیان دیده روی عابر بانک انجام می دهد وجوه از حساب وی خارج و به حساب فرد دیگری که چه بسا آن فرد نیز زیان دیده بعدی خواهد بود منتقل می شود

دادستان قزوین افزود: اگر این برداشت ها افزایش یابد افراد به سیستم بانکی بی اعتماد می شوند و به سیستم سنتی که نگهداری پول توسط خود اشخاص است باز می گردند و در نتیجه سرقت ها و جرائم افزایش می یابد .

حجت الاسلام صادقی اضافه کرد : هدف از طرح این موضوع شناسایی آسیب ها و چاره اندیشی برای رفع موانع و برخورد با سوء استفاده کنندگان از دستگاه های خودپرداز است .

حجت الاسلام صادقی با اشاره به توسعه کمی دستگاه های ATM گفت :برای این دستگاه ها سیستم دوربین های مدار بسته با کیفیت به کار برده نشده است و بازرسی و نظارت مستمر بر این دستگاه ها کاملا انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه دوربین های نصب شده از وضوح و شفافیت کامل برخوردار نیست ، افزود : باید مدیریت مرکزی بانک ها در همه شعب با جدیت و فوریت دوربین هایی با قابلیت بالا نصب کند .

صادقی اضافه کرد : علاوه بر رسانه های گروهی بانک ها نیز موظفند هنگام افتتاح حساب و ارائه کارتهای عابر بانک اطلاع رسانی کاملی را در این زمینه ارائه دهند.

وی در رابطه با متصدیان فروشگاه های موجود در استان گفت: مسئولین و متصدیان و دستگاه ها موظفند دستگاه های کارت خوان موجود در فروشگاه را مستقیما در اختیار مشتری قرار دهند و از اخذ کارت و رمز آن جدا خودداری کنند.

دادستان قزوین از عموم مردم خواست تا درباره مسائل مالی و انجام امور بانکی خود از طریق دستگاه های خود پرداز حساسیت ویژه ای داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.