دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران گفت: بدون تردید مهمترین تهدید امنیتی در منطقه غرب آسیا تروریسم است.

دهقانی: مهمترین تهدید امنیتی منطقه غرب آسیا تروریسم استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ موضوع غرب آسیا، چالش ها و تهدیدات امنیتی با حضور سید جلال دهقانی فیروزآبادی دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران و جمال شفیعی رئیس این کنفرانس در گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این بحث دهقانی در تشریح مهمترین تهدیدات امنیتی غرب آسیا اظهار داشت: امنیت و تمدید مفاهیم چند وجهی و چند بعدی هستند. 

مهمترین تمدید امنیتی در منطقه غرب آسیا، تروریسم است

وی با بیان اینکه تهدیدات می توانند هم درون زا باشند و هم خارج از منطقه بر منطقه غرب آسیا تحمیل شوند، گفت: بدون تردید مهمترین تهدید امنیتی در منطقه غرب آسیا، تروریسم است و به رغم اینکه برخی کشورها بین تروریسم خوب و بد تفکیک قائل هستند ما معتقدیم که تروریسم بد و خوب ندارد و یک تهدید امنیتی برای حیات انسان ها ، دولت های ملی، منطقه و به تبع آن امنیت بین الملل است.

دهقانی با تاکید بر اینکه درآمیخدن افراط گرایی و تروریسم، مهمترین وجه و شدیدترین تهدیدات امنیتی در منطقه و در سطوح مختلف است، خاطر نشان کرد: امروزه نمی توان تهدیدات ملی را جدای از تهدیدات منطقه ای تصور کرد لذا امنیت امروز، امنیت به هم پیوسته ای است که بر اساس آن کشورها برای اینکه بتوانند امنیت ملی شان را تامین کنند، ضرورتا لازم است که امنیت دیگران را نیز تامین کنند.

دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران با تاکید بر اینکه امنیت ملی در راستای امنیت منطقه ای تعریف می شود، افزود: تهدیدات توسعه نیافتگی و فقر هم باعث می شود که برخی کشورها دچار نامنی شوند و این ناامنی را به کشورهای دیگر نیز سرازیر کنند.

وی ادامه داد: تهدیدات زیست محیطی نیز از تهدیدات دیگری است که منطقه غرب آسیا را تهدید می کند گرچه شاید اهمیت آن به اندازه تهدیدات نظامی نباشد.

دهقانی در ادامه همچنین به تهدیداتی که از خارج از این منطقه بر منطقه تحمیل می شوند اشاره کرد و اظهار داشت: تجربه و تاریخ نشان داده  دخالت  قدرت های فرامنطقه‌ای  نیز که برای تامین منافع خود راهبردهایشان را تعیین می کنند سبب ناامنی و بی ثباتی در این منطقه شده است.

وی تاکید کرد: امروزه می توان گفت برخی کشورها راهبرد امنیتی شان در منطقه غرب آسیا را ایجاد، مدیریت و توازن آشوب تعریف کرده اند که ضمن ایجاد آشوب در سطح منطقه، تلاش می کنند تا بین آن ها نیز توازن برقرار کنند.

دبیر علمی کنفرانس امنیت ملی در خصوص علت ظهور  پدیده افراط گرایی در منطقه غرب آسیا نیز بیان داشت: برخی فرضیه ها ظهور این پدیده را مرتبط با ذات اندیشه ها و ایدئولوژی های سیاسی و استفاده ابزاری از دین به ویژه دین اسلام دانسته اند.

وی افزود: توسعه نیافتگی اقتصادی و سیاسی نیز یکی از بحث های دیگر است که به پدیده افراط گرایی دامن زده است جوانانی که دچار فقر و سرکوب هستند برای اینکه بتوانند ابراز وجود کنند طبعا به این ایدئولوژی ها روی می آورند.

دهقانی تاکید کرد: همچنین یکی دیگر از علل ظهور پدیده افراط گرایی ، دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای و به ویژه آمریکاست، همان طور که داعش را طراحی شده ایجاد کردند.

در ادامه این بحث جمال شفیعی رئیس کنفرانس امنیتی تهران نیز در رابطه با اهداف برگزاری این کنفرانس  گفت: در این کنفرانس تلاش کردیم تا واقعیت تفکر و گفتمان انقلاب اسلامی را در مقابل جریانی که قصد دارد ایران هراسی را ایجاد کند معرفی کنیم.

وی یادآور شد: شعار این کنفرانس "گفتگو ، اعتماد، احترام و همکاری" برای ایجاد یک امنیت و پیشرفت جمعی بود که همه مهمانان نسبت به این گفتمان اتفاق نظر داشتند.

رئیس کنفرانس امنیتی تهران ادامه داد: همچنین در این کنفرانس سعی شد تا یک درک واحد از الگوی تحدیدات ایجاد شود که در این راستا نیز توانستیم تا حدود زیادی موفق عمل کنیم.

شفیعی خاطر نشان کرد: گام اول در جهت مقابله با این پدیده گفتگو است تا بتوانیم سوء تفاهمات در این منطقه که ناشی از عدم گفتگو بین نخبگان کشورهاست را برطرف کنیم در گام بعد از آن نیز خواهیم توانست به یک گفتمان واحد برسیم و پس از آن است که فضای همکاری شکل خواهد گرفت.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه با اشاره به اینکه،  این کنفرانس با مشارکت و همکاری12 اندیشکده برگزار شده است، گفت: امروز میزبان وزرای دفاع، امور خارجه، کشور، اطلاعات، رئیس مجلس و دبیر شورای عالی امنیت ملی بودیم و از همه جناح ها و فراکسیون های مختلف در این همایش حضور داشتند.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت جمهوری اسلامی ایران در میان کشورها افزود:  همه کشور ها خواهان آشنا شدن با جمهوری اسلامی ایران در خصوص نظم و امنیت منطقه ای هستند.

ایران به عنوان الگوی نظم امنیتی و مشارکت برون زا شناخته شده است

سید جلال دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه، جمهوری اسلامی ایران به عنوان الگوی نظم امنیتی و مشارکت برون زا شناخته شده است، خاطرنشان کرد: ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از معدود کشورهای بوده، که به دنبال الگوی نظم جمعی  است.

وی با بیان اینکه براساس منافع درازمدت می توان به امنیت پایدار دست یافت، اظهار داشت: امنیت را نمی توان از طریق خشونت، جنگ و ایجاد آشوب به دست آورد.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه، قدرت هایی همچون آمریکا و اسرائیل به این نتیجه رسیده اند که به اهداف مورد نظر شان دست نیافته اند و حتی امنیت خودشان نیز در معرض تهدید است، تصریح کرد: حامیان و ایجاد کنندگان داعش باید بدانند که این تهدید نهایتا گریبان گیر خودشان خواهد شد.

دبیر علمی کنفرانس با بیان اینکه، انسان برخی از پدیده ها را می تواند ایجاد کند اما در کنترل دچار سختی و مشکل می شود، اظهار داشت: امنیت پایدار و با ثبات براساس منافع کوتاه مدت حاصل نمی شود بلکه در سایه برنامه ریزی و منافع درازمدت می توان به امنیت پایدار دست یافت.

امنیت را نمی توان به صورت وارداتی تامین کرد

وی با تاکید بر اینکه، امنیت را نمی توان به صورت وارداتی تامین کرد، افزود:  امنیت مبتنی بر جنگ افروزي، قدرت طلبی و توسعه طلبی، امنیتی موقت، شکننده و زودگذر است.

غده سرطانی داعش در منطقه غرب آسیا دیر یا زود کل منطقه را دچار نا امنی و آشوب می کند

وی با بیان اینکه، تروریسم ویروس است و وقتی رشد و نمو پیدا کرد پیامدش غیر قابل کنترل است، ادامه داد:  غده سرطانی داعش در منطقه غرب آسیا دیر یا زود کل منطقه را دچار نا امنی و آشوب می کند و لذا با توجه به شرایط منطقه غرب آسیا امنیت به این صورت حاصل نمی شود.

 وی خاطرنشان کرد: امنیت پایدار منطقه براساس یک نوع عقلانیت استراتژیک به دست می آید نه براساس  احساسات زودگذر و راه حل های موقت.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه، ضرورت های درازمدت مولفه های نظم امنیتی را ایجاد می کند، گفت: این کشور ها دیر یا زود متوجه راهبرد اشتباه و سوء محاسباتشان خواهند شد.

وی با بیان اینکه، آمریکا از طریق اشغال گری نتوانست امنیت منطقه و حتی امنیت خود را تامین کند اظهار داشت: رئیس جمهور منتخب آمریکا می گوید بیش از6 هزار میلیارد دلار خرج شده و با این پول سه بار می توانستم آمریکا را بازسازی کنیم.

دبیر علمی کنفرانس امنیت ملی  تصریح کرد : مقابله با تهدیدات ساختگی ممکن است امنیت ساختگی را ایجاد کند اما تهدید ذاتی منطقه ای وجود رژیم صهیونیستی است که ذاتا همه کشورهای منطقه را تهدید می‌کند.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه،  براساس پندار نادرست از تهدید درک اشتباه صورت می گیرد، ادامه داد: این کشور ها باید مطمئن باشند همان طور که الگوی نظم عاریه ای و وارداتی نتوانست امنیت آنها را تامین کند اتحاد های موقتی نیز برایشان موثر نخواهد بود.

وی با اشاره به تجاوز صدام حسین به ایران و حمایت آمریکا از این کشور افزود: یکی از علت های ایجاد داعش، ایجاد آشوب در بین کشورهایی است که می تواند در مقابل رژیم صهیونیستی توازن ایجاد کند.

دهقانی یکی از اهداف حمایت و پشتیبانی از داعش را  مقابله با کشورهایی مانند ایران دانست و عنوان کرد: آنها به دنبال تخلیه  ظرفیت استراتژیک منطقه هستند و درصددند تا همه ظرفیت ها و قابلیت های استراتژیک  منطقه را تخلیه کنند.

شفیعی  در ادامه با اشاره به اینکه، ایجاد گفتمان فراگیر در حوزه امنیت کار یک کنفرانس نیست گفت: این کنفرانس شروعی برای ایجاد گفتمان است.

وی با بیان اینکه، در این کنفرانس تلاش شد تا فهم مشترک در منطقه ایجاد شود ادامه داد: در این مسیر حداقل باید افق 10 ساله را تدوین کنیم و در نهایت این گفتمان باید در منطقه توسعه یابد.

رییس کنفرانس امنیتی تهران با اشاره به اینکه، جمهوری اسلامی ایران مستمرا گفتمان انسجام را در جهان اسلام دنبال می کند، گفت: به صورت مستمر باید تنویر افکار عمومی صورت گیرد.

شفیعی خاطرنشان کرد:  تصویری درست باید از جمهوری اسلامی ایران شکل بگیرد و مظلومیت باید از چهره ایران برداشته شود. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار