سردار دهقان در کنفرانس امنیتی تهران مطرح کرد:

نفوذ ایران در منطقه توسعه طلبانه نیست/ احیای تفکر استعمارگرانه، انگلیس را مست کرده

وزیر دفاع گفت: اظهارات نخست وزیر انگلیس ناشی از خوی قدیمی بریتانیا است.

کشورهای منطقه با اتحاد می‌توانند در مقابل آمریکا بایستند

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سردار "حسین دهقان" وزیر دفاع در کنفرانس امنیتی تهران که عصر امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد اظهار داشت: در قرن حاضر ما شاهد شکل‌گیری دو جریان در کشور هستیم که اولین جریان قدرت‌هایی هستند که به دنبال ایجاد یک اتحاد برای مقابله با آمریکا هستند و جریان دوم نیز آمریکا و هم‌پیمانانش هستند که می‌خواهند مانع ایجاد هرگونه ائتلاف در منطقه شوند.

وزیر دفاع ادامه داد: آمریکا و ائتلافش به دنبال نابودی منافع اسلام هستند چرا که اگر این منافع و منابع باهم هم‌پیمان شوند می‌توانند مقابل خواسته‌های آمریکا بایستند.

وی افزود: البته زمانی که درباره مسائل منطقه و جهان صحبت می‌کنیم باید یک نگاه به مسئله ژئوپلتیک نیز داشته باشیم چرا که ژئوپلتیک یک شیوه اندیشمندانه برای پیش بینی اتفاقات آینده جهان است که می‌توان گفت این مسئله مانند دست مرئی برای شکل‌گیری فضای اقتصادی است که اقتصاددانان آن را متصور شدند و در بحث زیست کشورها در کنار هم نیز ژئوپلتیک این کار را انجام می‌دهد و باعث شکل‌گیری روابط میان دو کشور می‌شود، به عبارت دیگر ژئوپلتیک همان نیروهای گسترده دست‌های مرئی است که باعث ایجاد روابط می‌شوند.

وزیر دفاع در ادامه با طرح این سوال که آیا ژئوپلتیک می‌تواند آنچه را که در آینده رخ می‌دهد پیش بینی کند؟ بیان داشت: آنچه که رفتار کشورها را شکل می‌دهد بحث خواسته‌ها، آرزوها و آرمان‌های یک ملت است که ریشه در هویت ملی دارد.

وی تصریح کرد: در مقوله ژئوپلتیک دو اصل اساسی وجود دارد که اولین آن این است که انسان‌ها در کنار یکدیگر جمع می‌شوند و در سایه این گردهمایی یک وفاداری را نسبت به سرزمین خود دارند ژئوپلتیک به ما می‌آموزد که روابط میان کشورها اصلی مهم است و به همین دلیل دنیا نمی‌تواند از جنگ خالی باشد.


وزیر دفاع افزود: ما هیچگاه به دنبال ایجاد جنگ و درگیری نیستیم و تمام ریشه‌هایی که می‌تواند تبدیل به بحران شود را پایش و رصد می‌کنیم و خودمان را برای هر بحرانی آماده نماییم.

سردار دهقان درباره اینکه چه نوع نظم امنیتی را می‌توانیم در غرب آسیا متصور شویم عنوان داشت: خاورمیانه از آغاز تأسیس رژیم جعلی صهیونیستی در ذات خودش یک بحرانی را پذیرفت و از زمان استقرار این رژیم غاصب، منطقه آرامش را به خود ندیده است روند این تحولات علی رغم همه تلاش‌هایی که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و غربی‌ها قدم برداشتند به بهتر شدن وضعیت این رژیم منجر نشده است.

وزیر دفاع اضافه کرد: اگر  بخواهیم بگوییم در آینده نزدیک چه اتفاقاتی خواهد افتاد می‌توانیم از زمان شکل‌گیری رژیم جعلی صهیونیستی 4 دوره را مشخص کنیم که شرایط منطقه را تحت تـأثیر قرار داده است، دوره اول از زمان تأسیس این رژیم غاصب تا پیروزی انقلاب می‌باشد و در این راستا آنها تلاش کردند سرزمینی را غصب کنند و گستره حضورشان را افزایش بدهند که سه دوره جنگ رخ داد و دوران سختی برای فلسطینی‌ها بود. دوره دوم از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا 11 سپتامبر می‌باشد و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی زلزله‌ای بود که اسرائیل را لرزاند و یک وضعیت جدیدی امنیتی برای منطقه به وجود آمد که همزمان با عقب نشینی آمریکا، اسرائیل و فرانسه از لبنان بود و شکست عراق در جنگ تحمیلی و ظهور طالبان و القاعده از جمله بحران‌هایی بود که در این مقطع بوجود آمد.

وی افزود: دوره سوم از 11 سپتامبر تا ظهور پدیده داعش آغاز شد که انفجارهای برج‌های دوقلو بهانه‌ای برای لشکرکشی آمریکایی‌ها به افغانستان و عراق بود و آن چیزی که در دل آنها قرار داشت به دنبال تضعیف کردن مقاومت در منطقه بودند و شکست‌هایی که رژیم صهیونیستی در این مقطع از مقاومت و حزب‌الله متحمل شد فضای مقاومتی را برای مقابله با این رژیم جعلی پدید آورد، آنها می‌خواستند حزب‌الله را از بین ببرند و جهاد و انتفاضه را ریشه کن کنند تا امکان ورود به معادلات قدرت از ملت فلسطین بگیرند که همزمان با بیداری اسلامی شد و منجر به افزایش اقتدار ایران در منطقه و دنیا گردید.

وزیر دفاع ادامه داد: دوره چهارم پدیده داعش است که عصاره 30 سال برنامه ریزی همه جانبه نظام سلطه برعلیه مقاومت و ایران می‌دانیم. در این ماجرا ما شاهد حضور رژیم سعودی، ترکیه، امارات و قطر در کنار رژیم جعلی صهیونیستی هستیم که از این ائتلاف هیچ منفعتی نبردند.

سردار دهقان در پاسخ به این سوال که این جریانات به دنبال چه اهدافی هستند عنوان کرد: آنها به دنبال این هستند که نظام سیاسی سوریه را ساقط کرده و سوریه و عراق را تجزیه کنند و شرکای ایران را از بین ببرند که نمونه آن حمله رژیم صهیونیستی به یمن را می‌توان اشاره کرد. دولت و ملت سوریه در مقابل این جریانات مقاومت کردند و مقاومت به حمایت از آنها برخواست و جمهوری اسلامی ایران با حمایت‌های مستشاری در کنار دولت و ملت سوریه ایستاد و منجر به این شد که این بخش و پرونده گشوده شده به سمت بسته شدن پیش رود. ما تجاوز عربستان به یمن را داریم که ملت یمن مقابل فساد و تجاوز در حال مقاومت هستند، با این رخدادها نقشه‌هایی که نظام سلطه دارد به شکست انجامیده است.

وی افزود: این وضعیت باعث شده که ما منطقه را برسر دوراهی ببینیم. همه ملت‌ها و کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای نقش واقعی ایران و نفوذ او را در منطقه باید پذیرا باشند که نقش و نفوذ ایران توسعه طلبانه نیست و در جهت استقرار ثبات و امنیت در منطقه است.

سردار دهقان گفت: تنها کشوری که امروز می‌تواند ادعا کند که با خشونت، ترور و ناامنی مقابله می‌کند و به دنبال اثبات صلح و ثبات در منطقه است ایران اسلامی است. ما معتقدیم که حضور نیروهای فرامنطقه‌ای صلح و امنیت را در میان ندارد بلکه مردم منطقه و ملت‌ها بایستی هزینه تحمیل آنها را پرداخت کرده و ناامنی حضور آنها در منطقه را پذیرا باشند موجودیت رژیم جعلی صهیونیستی نامشروع است و حضور آنها را هیچ وقت نخواهیم پذیرفت.

وزیر دفاع گفت: آغازگر جنگ در منطقه پایان دهنده آن نخواهد بود و ما تجربه 8 سال دفاع مقدس را داریم و یک چنین بحران‌هایی به معنای نابودی رژیم صهیونیستی است و می‌تواند منجر به شکل‌گیری جنگ جهانی بعدی شود و می‌تواند به فروپاشی دولت شهرهای جنوب خلیج فارس دامن بزند.

سردار دهقان درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عنوان داشت: این انتخابات منجر به نوعی نگرانی‌ها به خصوص در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس شد که سیاست‌های خودشان در مقابل آمریکا از این نگرانی‌ها است و باعث رفتن به سمت انگلیس و فراهم شدن سفر نخست وزیر این کشور به حاشیه خلیج فارس در شورای همکاری آنها منجر گردید اظهارات نخست وزیر انگلیس ناشی از خوی قدیمی بریتانیا است که بوی دلارهای منطقه و احیای تفکر استعمارگرانه آنها را مست کرده است و کشورها حاضر نیستند با خواسته‌های آمریکا همراه شوند.

وی عنوان داشت: همانطور که قبلا اشاره کردیم ما در مقابل زیاده‌خواهی نظام سلطه و صهیونیست‌ها خواهیم ایستاد و در کنار کسانی که چنین سیاستی دارند خواهیم ماند. ما یقین داریم که ثبات و امنیت منطقه در جهت خروج نیروهای فرامنطقه‌ای و ایجاد پیمان جمعی در منطقه است و برای رژیم جعلی صهیونیستی جایی نخواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار