مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد گفت: در سال زراعی جاری بیش از ۶۴۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت کلزا اختصاص داده شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ علی‌اکبر حسنیان در بازدید از مزارع کلزای شهرستان پارس‌آباد اظهار داشت: در سال زراعی جاری در حوزه عمل شهرستان پارس‌آباد در بخش خصوصی و در بخش دولتی در مجموع 6 هزار و 468 هکتار به سطح زیرکشت کلزا اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه کشت کلزا اراضی این شهرستان نسبت به سال قبل 50 درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: مقدار بذر توزیع شده در بین کشاورزان شهرستان 32 هزار و 515 تن بوده انتظار می‌رود برداشت این محصول در سطح شهرستان افزایش چشمگیری داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد بیان کرد: از مزایای کاشت این محصول تناوب با گندم، جو، ذرت بوده و علاوه بر افزایش ماده آلی خاک می‌توان به کاهش علفهای هرز، آفات، بیماریها و پایداری عملکرد آنها نیز اشاره کرد که از جمله فواید کشت و تولید این محصول به شمار می‌رود.

حسنیان افزود: از جمله ارقام قابل کشت در شهرستان پارس‌آباد می‌توان به هایولا 61،76،50،420،401، آگاماکس، تراپر، سولار، سالساوگابرلا اشاره کرد که عمده این ارقام هیبرید است که خصوصیت بارز ارقام هیبرید عملکرد بالا در واحد سطح و یکنواختی و رسیدگی محصول است که این موضوع برداشت را راحت‌تر می‌کند.

وی گفت:کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دارای میانگین 40 تا 45 درصد روغن خوراکی در دانه و 17 تا 26 درصد پروتئین است که برای مصارف خوراک دام کاربرد دارد و روغن کلزا به دلیل پایین بودن اسیدهای چرب اشباع و دارا بودن اسیدهای چرب غیراشباع و فاقدکلسترول از جمله با کیفیت‌ترین روغنهای خوراکی است و در فصل زمستان منابع غنی شهد و گرده را در اختیار زنبور عسل قرار می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد اظهار کرد: با توجه به مزایا و فواید کشت کلزا تلاش و جدیت بر این است تا در راستای اجرای طرح تغییر الگوی کشت و توسعه کشت گونه‌های سازگار با منطقه کشاورزان شهرستان را نسبت به کشت و تولید این محصول ترغیب و تشویق کرده و شاهد توسعه کشت این محصول در شهرستان باشیم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.