به گزارش خبرنگار
صنعت، تجارت و کشاورزی گروه
اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، توسعه
صادرات محصولات کشاورزی یکی از حیاتی ترین محرکه های رشد اقتصادی است که
از دیرباز فکر مسئولان را برای تحقق این امر به خود مشغول کرده و تا کنون
راهبردهای مختلفی به کار گرفتهاند.
چندی پیش
معاون اول رئیس جمهور در قالب حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی و در چارچوب
برنامه ملی پیشبرد برون گرایی اقتصاد ملی و تحقق اهداف توسعه اقتصادی ،
کاهش نرخ سود تسهیلات تا سقف 14 درصد را برای صادرات محصولات کشاورزی و
دانش بنیان را برای اجرایی شدن ابلاغ کرده است.
گفتنی
است که صادرات محصولات کشاورزی در پی حمایت و تلاش های دولت از دو میلیون و
729 هزار تن در هفت ماهه پایانی سال گذشته به سه میلیون و 216 هزار تن سال
جاری رسیده است.
مسعود اسدی رئیس تشکل های بخش کشاورزی در گفتگو با خبرنگار
صنعت، تجارت و کشاورزی گروه
اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،
با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی به سبب عدم رقابت پذیری با سایر محصولات از باب قیمت تمام شده تعریف شفافی ندارد، گفت:
بازاریابی امری مهم در توسعه صادرات محصولات کشاورزی است و اتحادیه و تشکل
ها در بازارهای هدف باید اقدامات لازم برای توسعه تبلیغات و جلب نظر
متقاضیان را بکار گیرند.
اسدی با بیان اینکه
استاندارد محصولات کشاورزی و غذایی مورد توجه کشورهای اروپایی و روسیه است،
افزود: افزایش تولید محصولات ارگانیک می تواند زمینه را برای توسعه
صادرات بطور گسترده فراهم آورد.
وی با
انتقاد از بسته بندی محصولات کشاورزی در کشور عنوان کرد: بسته بندی
نامناسب محصولات کشاورزی صادراتی موجب شده تا این محصولات با برند سایر
کشورها و ارزش افزوده بیشتر به سایر نقاط جهان صادر شود.
اسدی
در ادامه اظهار داشت: پرداخت تسهیلات با سود پایین و همچنین اعطای یارانه
صادراتی به صادرکنندگان می تواند زمینه را برای تقویت صادرات محصولات
کشاورزی فراهم کند چرا که در صورت کمرنگ بودن بازار صادراتی و تقاضا در
بازار داخلی شاهد سقوط قیمت محصولات و در پی آن از دست رفتن منابع آبی
روبرو می شویم.
بالا بودن قیمت تمام شده، قدرت رقابت را سلب کرد
همچنین رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار
صنعت، تجارت و کشاورزی گروه
اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،
گفت: طی چهار سال اخیر، با تورم حدود 20 درصدی نرخ برخی محصولات کشاورزی
روبرو شدیم که درنهایت این امر، قدرت رقابت پذیری در بازارهای هدف را تحت
تأثیر قرار داده است.
وی افزود: نوسانات نرخ ارز و
بالا بودن قیمت تمام شده محصولات در بازارهای هدف مشکلاتی ایجاد کرده، به
طوریکه نرخ فروش محصولات کشاورزی در این بازارها کمتر از نرخ داخلی است و
تنها به سبب فساد پذیر بودن محصول و قیمت بالای حمل و نقل امکان بازگشت این
محصولات امانی وجود ندارد.
نورانی تصریح کرد:
انتظار می رود دفاتر توسعه صادرات با هموار کردن زیر ساخت ها و حمایت همه
جانبه از صادرکنندگان به رونق این بخش کمک کنند.
نبود زیر ساخت های لازم، سد راه صادرات شد
عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار
صنعت، تجارت و کشاورزی گروه
اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان
کرد: در توسعه صادرات محصولات کشاورزی، نبود زیر ساخت های لازم و صنایع
تبدیلی و تکمیلی متناسب با مصارف خارجی، مشکلاتی در این زمینه ایجاد کرده
است.
وی با اشاره به اینکه برندسازی امری مهم در
صادرات محصولات کشاورزی به شمار می رود، گفت: برند سازی محصولات کشاورزی و
ایجاد پایانه های تخصصی صادرات با نواقصی روبرو است که برای رونق صادرات و
افزایش درآمد های ارزی باید هر چه سریع تر نسبت به رفع آن اقدام کنیم.
عضو
کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: خام فروشی محصولات از جمله معضلات عمده این
بخش به شمار می رود که در این خصوص لازم است، وزارتخانهی مسئول اقداماتی
در جهت ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصول انجام دهد.
انتهای پیام/