کارگاه آموزشی یکروزه مرحله داشت کلزای هیبرید زمستانه فرانسوی با حضور مشاور وزیر و مجری طرح دانه های روغنی کشور درشهرستان نقده برگزارشد .

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛علیرضا مهاجر در کارگاه آموزشی یکروزه مرحله داشت کلزای هیبرید زمستانه فرانسوی در شهرستان نقده اظهارکرد: تامین بذر، ماشین های کشاورزی، خرید تضمینی و پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان، بیمه محصول کشاورزان و پرداخت وام ۲۵میلیون ریالی برای هر هکتار از بسته های حمایتی این وزارت خانه برای رونق تولید دانه های روغنی در کشور است.

مهاجر با تاکید بر ضرورت توسعه کشت دانه های روغنی در کشور افزود: تامین روغن و کنجاله مورد نیاز کشور با اجرای طرح های حمایتی تولیدی دانه های روغنی در دستور کارجدی دولت یازدهم قرار گرفته است و توسعه کشت دانه روغنی کلزا در جهت تحقق و اجرای برنامه های اقتصادی مقاومتی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

وی ادامه داد: توسعه کشت دانه روغنی کلزا در اراضی برای رعایت تناوب و پایداری کشت گندم اجرا می شود. در اراضی باید به کشت به موقع واستفاده از بذر و کود به اندازه کافی توجه شود تا راندمان عملکرد در اراضی زیر کشت افزایش یابد به ط.وری که امیدواریم در سال جاری از تمامی مزارع زیر کشت بالای 4تن در هر هکتار تولید داشته باشیم .

مهاجر با اشاره به این نکته که افزایش سه برابری کشت کلزا و تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید وزیر جهاد کشاورزی است، بیان کرد:چالش های پیش روی کشت این محصول به دقت مورد بررسی قرار گرفته است و هیچ مشکلی در خصوص بیمه و پرداخت تسهیلات بانکی به کشاورزان عزیز وجود ندارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این کارگاه آموزشی از رشد ده برابری سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در سال زراعی 96- 95 در سطح استان نسبت به سال گذشته خبرداد و افزود : پیش بینی می شود در شرایط مطلوب در حدود 8 هزار تن دانه روغنی کلزا درآذربایجان غربی تولید شود.

عبداله فتح اله زاده با تاکید بر ضرورت توسعه کشت دانه‌های روغنی در استان بنا به تاکید مقام معظم رهبری اضافه کرد: برای سال زراعی 96-95 کشت دانه روغنی کلزا در سطح 4 هزار هکتار از سوی وزارت جهاد کشاورزی به استان ابلاغ شده بود که 3072 هکتار ازاراضی زراعی استان زیر کشت این محصول رفته است.

فتح اله زاده ادامه داد: با توجه به اهمیت کشت زراعت کلزا و همچنین برنامه وزارتخانه متبوع در خصوص توسعه کشت دانه های روغنی با محوریت کلزا، از آنجائیکه یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش عملکرد در واحد سطح نوع رقم و سازگاری آن به منطقه می باشد، براساس برنامه ابلاغی در خصوص معرفی ارقام جدید کلزا به کشاورزان، شناسایی مناسب ترین رقم در مناطق مختلف و بررسی سازگاری ارقام جدید وارداتی کلزا اجرا شده است.

وی با بیان اینکه کلزا یکی از محصولاتی است که می‌‌تواند در تناوب کشت با گندم برای ایجاد پایداری در تولید گندم استفاده شود و گیاهی مقاوم در مقابل کم‌آبی است، ادامه داد: وضعیت سبز مزارع در حال حاضر مطلوب می باشد و با توجه به رعایت تاریخ کشت پیش بینی می شود سرمازدگی در مزارع کلزا اتفاق نیافتند.

در ادامه این کارگاه آموزشی کارشناسانی از شرکت تکثیر بذر اورالیس فرانسه به سوالات حاضرین در خصوص مسائل فنی و یافته های تحقیقاتی جدید در زمینه بذور هیبرید زمستانه فرانسوی پاسخ دادند.

کلزا از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین است .

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.