یک کارشناس سیاست خارجی مطرح کرد

سایه‎های ابهام بر فراز سیاست نفتی ترامپ با حکام سعودی

تعاملات آینده نفتی ریاض- واشنگتن، یکی از ابهاماتی است که در مقوله سیاست منطقه‎ای ترامپ مطرح می‎شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در اواسط سال جاری بود که خبرگزاری "الحره  الحدث" از وجود اسنادی در خصوص بهره برداری نفتی واشنگتن از کشورهای حاشیه خلیج فارس و در راس آنها عربستان خبر داد.

*اهداف واشنگتن از تعاملات نفتی با کشورهای عربی

سایه‎های ابهام بر فراز سیاست نفتی ترامپ با حکام سعودی

این خبرگزاری طی مقاله‎ای با اشاره به اهداف آمریکا از تعاملات نفتی با کشورهای عربی صادرکننده نفت نوشت: اسنادی رو شده که درآنها نیات راهبردی آمریکا در ایجاد ارتباط با مجموعه کشورهای صادرکننده نفت "اوپک" آشکار شده است.

در ادامه بکارگیری تمام توان ایالات متحده برای ارتباط بیشتر با  این کشورها به ویژه عربستان، کویت و امارات پس از جنگ اکتبر سال 1973، موضوعی است که روزنامه نشنال اینترست نیز برآن صحه گذاشت.


*حالت وخیم نفتی ریاض

سایه‎های ابهام بر فراز سیاست نفتی ترامپ با حکام سعودی

اما سایت تحلیلی الوقت به نقل از روزنامه آمریکایی "بلومبرگ" روز پنج شنبه گذشته نوشت: وضعیت اقتصادی حاکمیت سعودی به مرحله‎ای حساس رسیده به گونه‎ای که عربستان حالت وخیم و نامساعدی پس از سقوط قیمت نفت تجربه می کند.

با توجه به اینکه مقوله نفت، به عنوان یکی از پیوند دهنده های  تعاملاتی ریاض- واشنگتن به‎شمار می رود، لذا روابط اقتصادی آمریکا و عربستان می‎‌تواند پیش بینی سیاست نفتی آینده حاکمیت کاخ سفید به ریاست دونالد ترامپ را تا حد زیادی معنا کند.


*عربستان، نزدیک‎ترین متحد نفتی آمریکا

سایه‎های ابهام بر فراز سیاست نفتی ترامپ با حکام سعودی
 
پایگاه اینترنتی فوربز اعلام کرد؛ عربستان برای سالهای متمادی یکی از متحدان نزدیک آمریکا بود و این در حالی است که روسیه یک دشمن دور محسوب می‎شود.آمریکایی‎ها همواره از مشتریان اصلی نفت عربستان سعودی بوده‎اند، به گونه‎ای که در بازه زمانی 1973 تا 2005 واردات نفت ایالات متحده از دولت ریاض حدود 1/5 میلیون بشکه در روز ثابت باقی مانده است.

در همین دوره زمانی، واردات نفت آمریکا از روسیه بزرگترین تولید کننده نفت جهان در نوسان بوده است و از واردات روزانه چند صد هزار بشکه در دهه های 70 و 80 میلادی به کمتر از50 هزار بشکه در سال 2015 سقوط کرده است.


*راهبردی بودن روابط ریاض- واشنگتن به ترامپ گوشزد خواهد شد

سایه‎های ابهام بر فراز سیاست نفتی ترامپ با حکام سعودی

اما فؤاد ایزدی کارشناس سیاست خارجی در گفت‎وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص سیاست‎های نفتی دولت آینده آمریکا اظهار داشت: با توجه به افرادی که ترامپ در حوزه سیاست خارجی خود چیده است نمی دانیم که آمریکا نسبت به عربستان می خواهد تغییری ایجاد کند یا خیر به‎علاوه اجرایی شدن نقدهایی که  ترامپ در دوره انتخابات نسبت به عربستان داشت، در هاله‎ای از ابهام قرار دارد.

وی ادامه داد: بنابراین زمانی که ترامپ وارد کاخ سفید شود، بی شک راهبردی بودن روابط ریاض و واشنگتن به وی گوشزد خواهد شد، لذا سیاست خارجی دولت ترامپ تفاوت معناداری در غرب آسیا و سیاست خارجی نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه نمی دانیم ترامپ تا چه اندازه به شعارهای انتخاباتی خود عمل می کند، تصریح کرد: بر این اساس می‎بایست روابط روسیه و ترامپ بهبود یابد و اگر این اتفاق بیفتد و آمریکایی ها به سمت مبارزه با داعش متمایل شوند، شاهد تغییراتی در سیاست خارجی آمریکا خواهیم بود اما اگر مشاورین ترامپ بخواهند سیاست های سنتی آمریکا را پیش بگیرند آن زمان سیاست های ضد ایرانی بیشتر خواهد شد.

ایزدی با تاکید بر این که به نظر می رسد فشار آمریکا بر روی ایران افزایش یابد، گفت: ترامپ و مشاورین‎اش در دوره انتخابات ادبیات ضدایرانی بسیاری داشته اند، اما با توجه به پر هزینه بودن جنگ ،ترامپ آمریکا را وارد جنگ گسترده‎ای در غرب آسیا نخواهد کرد.

وی افزود: ترامپ از تولید بیشتر نفت در آمریکا پشتیبانی می کند، به علاوه این کشور ارتباط مستقیمی با سازمان اوپک ندارد و با توجه به نفوذش می تواند در اوپک تاثیرگذار باشد.

این کارشناس سیاست خارجی گفت: دونالد ترامپ تاکنون با عربستان روابط تجاری و سودهای گسترده‎ای داشته است.


سایه‎های ابهام بر فراز سیاست نفتی ترامپ با حکام سعودی

با توجه به نیاز مبرم آمریکا به منابع نفتی عربستان، کاخ سفید طی دهه‎های اخیر همواره با نوعی اجبار، به پرداخت هزینه‎های گزاف در این خصوص اقدام کرده است. به‎ویژه زمانی که عربستان با اعمال تحریم‎های نفتی خود در دهه 1970، ایالات متحده را به یک بحران عمیق نفتی فرو برد.

گرچه کارشناسان از وجود ابهام در روابط آینده دولت ترامپ با حکام سعودی سخن می‎گویند، اما باید توجه داشت که استراتژیک بودن روابط این دو کشور مثل همیشه در سرلوحه برنامه سردمداران کاخ سفید قرار خواهد داشت.

گزارش از سارا صفری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۹:۵۷ ۲۰ آذر ۱۳۹۵
گزارشتون عالییییییییییی بود .خیلی دقیق بررسی شده بود
آخرین اخبار