قائم مقام وزارت بهداشت در نشست خبری؛

50 درصد مرگ و میرهای جهان ناشی از حوادث است/ بار هزینه 9 هزار میلیارد تومانی بر دوش سازمان بیمه سنگینی می‌کند

50 درصد مرگ و میرهای جهان ناشی از حوادث است
قائم مقام وزارت بهداشت و درمان بیان کرد: مرگ و میر ناشی از حوادث بیش از 2 برابر سه بیماری عفونی کشنده است.


به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حريرچي قائم مقام وزارت بهداشت در نشست سخنگو که صبح امروز در محل وزارت بهداشت برگزار شد، بیان کرد: 9 درصد کل مرگ و میر و 12 درصد بار بیماری ها در دنيا ناشی از حوادت و سوانح بوده که بیشتر در سنین 15 تا 44 سال رخ می دهد.  

وی 50 درصد مرگ ها را ناشی از حوادث دانست و تصریح کرد: منظور از حوادث ، سوانح ترافيکي، ضربه ها، سقوط، خشونت، مسمومیت و غیره است.  

وی اظهار داشت: مجموع مرگ و میر ناشی ازحوادث و سوانح بیش از دو برابر مرگ های ناشی از سه بیماری عفونی ایدز، سل و مالاریا است.  

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه درسال 2012 ، حوادث رانندگی نهمین علت مرگ و میر در جهان بوده، گفت: علی رغم تلاش ها دو اقدامات انجام شده پیش بینی می شود تا چند سال آینده مرگ ناشی از حوادث ترافیکي به هفتمین عامل اصلی مرگ و میر تبدیل می شود.  

وضعیت حوادث ترافيکی در ایران 
حريرچي در ادامه مردان را در معرض مرگ های ناشی از حوادث ترافيکي دانست و بیان کرد: به طور کلی سالانه 33 هزار و 500 نفر در کشور ناشی از حوادث  فوت می کنند. شایع ترین حوادث در کشور ما به ترتیب حوادث ترافيکي، ضربه ها، سایر موارد، سقوط، خشونت، مسمومیت، سوختگي، خودکشی و گزديدگي است. 
  
وی تصادفات ترافيکي را عامل اصلی سالهای از دست رفته عمر خواند و افزود: متاسفانه در کشور ما مرگ و آسیب های ناشی از تصادفات آمار بالایی دارد و بر اساس بررسی ها ايران از لحاظ مرگ و میر ناشی از حوادث ترافيکي رتبه هشتم جهان را دارد. 
 
به گفته سخنگوی وزارت، علی رغم افزایش خودرو در سالهای اخیر اقدامات خوبی انجام شده و نتایج موفقی هم در پی داشته به طوری که میزان مرگ ناشی از تصادفات بسیار کاهش یافته است.  

وی کاهش 50 درصدی مرگ و آسیب ناشی از حوادث تا سال 2030 و همچنین فراهم کردن سیستم حمل ونقل ایمن، مقرون به صرفه و در دسترس را از اهداف توسعه پایدار برشمرد و ابراز داشت: اقدامات جهت پیشگیری از وقوع حوادث و ایجاد آسیب، کاهش آسیب و مدیریت مناسب آنها و همچنین اقدامات مناسب درمانی برای بهبود مصدومين ناشی از حوادث سه سطح اصلی پیشگیری از حوادث است.  

حریرچی طرح تحول سلامت را یک رفاه عمومی در جامعه خواند و افزود: با توجه به حمایت‌های مستقیم سقف رئیس جمهور و رهبر از این طرح بسیاری از منتقدان سعی دارند آن را به یک دوره و یک زمان تقلیل دهند، اما طرح تحول یکی از آرمان‌های اصلی وزرای سابق بهداشت و همچنین کمیسیون‌های بهداشت و درمان سابق بوده است. 
 
به گفته قائم مقام وزارت بهداشت، همه اقدامات انجام شده در طرح تحول سلامت منطبق بر قوانین و برنامه‌های کشوری است و خوشبختانه حمایت قاطع مسئولان و مردم نشان از موفقیت این طرح دارد. 
 
وی خطاب به منتقدان خطاب به این طرح گفت: منتقدان باید مشخص کنند کدام یک از قسمت‌های اجرا شده این طرح اعم از خدمت رسانی به حاشیه شهرها، کاهش تعرفه‌های بستری، تامین پزشک در روستاها و بیمه شدگان جدید با درآمد پایین مشکل دارند و کدام یک باید حذف شوند. 

بیش از هفت هزار میلیارد زیرمیزی در سال 92 
حریرچی با بیان اینکه حجم زیر میزی ها در سال 92 عین 7 تا 10 هزار میلیارد تومان بوده است، افزود: ما با هزینه بسیار پایینی توانستیم کل میزان زیر میزی را به صفر برسانیم و با اصلاح تعرفه‌ها روال‌های غیر قانونی جامعه را حذف کردیم. 
 
وی همچنین با اشاره به حضور شش هزار و 800 پزشک در روستاها تصریح کرد: حقوق پزشکان روستا در سال 92 بین یک میلیون 400 هزار تومان الی پنج میلیون تومان بود، اما الان با توجه به افزایش پزشکان در روستاها این رقم از 3.5 میلیون تومان تا 12 میلیون ماه در مناطق بسیار محروم تغییر یافته است. 
 
وی درباره تجمیع بیمه‌ها بیان کرد: ما به اندازه تکلیف خود در خصوص موضوع تجمیع بیمه‌ها هم به مردم و هم مسئولان اطلاع‌رسانی کردیم و راهکارهای قانونی را شرح داده‌ایم و در چارچوب قانون حرکت می‌کنیم و امیدواریم به نتایج مثبتی برسیم. 
 
9 هزار میلیارد هزینه سه سال سازمان بیمه سلامت 
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه این مراسم با اشاره به بیمه شدگان 9 تا 11 میلیون نفر از سوی سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: بیمه این افراد قطعا هزینه‌های زیادی به این سازمان تحمیل کرده و می‌کند به طوری که طبق بررسی‌های انجام شده طی سه سال گذشته این سازمان بیش از 9 هزار میلیارد تومان متحمل هزینه شده است. 
 
به گفته حریرچی، در بهترین نظام‌های بهداشتی جهان از 20 درصد منابع استفاده بهینه ای نمی‌شود؛ کشور ما هم از این قائده مستثنی نیست. 

وی با بیان اینکه هیچ هزینه‌ جدیدی به تعهدات بیمه ها افزوده نشده است، بیان کرد: مشکل ما  با بیمه تامین منابعی از سهم 9.27 است که طبق اسناد موجود در 4 سال اخیر بیش از 11 میلیارد تومان از این منابع در قسمت‌های دیگری هزینه شده است. 
 
تزریق بودجه به بیمه سلامت 
سخنگوی وزارت بهداشت از تزریق دو هزار میلیارد تومان بودجه به بیمه سلامت خبر داد و اضافه کرد: علاوه بر این مقدار دو هزار میلیارد تومان هم به بورس عرضه می‌شود که امیدواریم با اقدامات  مسئولین در هفته‌های آتی قسمتی از مشکلات بیمه ها حل شده و در سطح ارائه کنندگان خدمت با بهبود وضعیت مواجه شویم. 
 
توسعه باید در اطراف شهرها صورت گیرد 
حریرچی با اشاره به تراکم انسانی و خودرویی در تهران مهمترین عامل آلودگی این شهرها را خودروها وسایل نقلیه موتوری دانست و افزود: برای رفع این مشکل باید حمل و نقل‌های عمومی بهبود یافته و در دسترس همگان قرار گیرد و همچنین یکی از نکات مهم در این زمینه افزایش توسعه در اطراف شهرها است. 
 
وی ادامه داد: توسعه‌های افراد شهر موجب جلوگیری از رفت و آمد به شهرهای بزرگ و کاهش بسیاری از مشکلات می‌شود. 
 
حریرچی با بیان اینکه امروزه توسعه‌ها و اقدامات وزارت بهداشت در شهرهای اطراف است، یادآور شد: سعی می کنیم شرایط و امکانات در شهرهای اطراف و به ویژه کرج و قم به حدی برسانیم که برای انجام کارهای درمانی نیازی به مراجعه به تهران نباشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار