پاسخ سوالات خود در زمينه "بیماری‌های گوارشی" را اينجا بخوانيد

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت "کلینیک آنلاین" مطرح کرده بودند، توسط متخصصان گوارش، کبد و کلیه پاسخ داده شده است.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بخشی از پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت "کلینیک آنلاین" مطرح کرده بودند، منتشر شد.  

شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مطرح در آن بخش دريافت كنيد.

پاسخ سوالات برخي از کاربران در خصوص "بیماری های گوارشی" كه توسط دکتر محمد صادق غفوری، امیر حسین فقیهی، رضا رضایی، فرزانه فتوحی ارائه شده به شرح زیر است:

لوپوس چیست؟
فرزانه فتوحی فوق تخصص کلیه گفت: لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که اگر رسوب کند همون قسمت را درگیر می کند و بیشتر درگیری ها در کلیه است.

معمولا شروع آن در سن میانسالی است. آقایان مبتلا به لوپوس پروکز ضعیفی دارند. پروکز در خانم ها ممکن است خوب یا بد باشد که به 6 مرحله (آیتم) تقسیم می شود. نقسیم بندی برخلاف عوارض بیمار است و اگر 4 آیتم را فرد داشته باشد دچار لوپوس شده است و ممکن است این آیتم ها همزمان بروز نکند و به مرور زمان کشف شود.  گاهی ریز فاکتورهایی همچون مصرف  استروژن، تماس با اشعه خورشید، لامپ های یکبار مصرف، استفاده از قرص ارتی پی می تواند باعث افزایش لوپوس می شود.

آیا برداشت قسمتی از معده مربوط به سرطان است؟
فتوحی بیان کرد: بعضی افرد به دلیل چاقی شدید دچار بیماری دیابت شده اند و جهت کاهش دریافت موادغذایی بخشی از معده را پزشک بر می دارد زیرا این کار(کوچک شدن حجم معده ) باعث ایجاد سیری زودرس در بیمار می شود.برداشت معده همیشه دلیل بر ایجاد سرطان نیست و گاهی ممکن است فرد در عمل دچار خونریزی شده باشد و برای کاهش آن نیاز به برداشت قسمتی از معده باشد.

زخم اثنی عشر
فتوحی اظهار داشت: در طولانی مدت ممکن است به بدخیمی تبدیل شود و باید سریع درمان شود.

مصرف مرکبات آیا باعث آزار محیط دهان می شود؟
فتوحی تصرح کرد: آزار در محیط دهان ممکن است به دلیل ترش کردن معده که حالت اسیدی دارد باشد. 

التهاب روده
فتوحی خاطر نشان کرد: التهاب روده همان حالت عصبی است. حالت استرس در فرد منجر به ایجاد یبوست و گاهی نیز اسهال می شود. التهاب روده از جمله بیماری ایمنی محسوب می شود که رسوب ایمنی باعث ایجاد حالت عصبی در افراد می شود.برای جلوگیری از التهاب روده بهتر است مواد غذایی که افزودنی دارند همچون سوسیس و کالباس، ذرت و لبنیات را کمتر استفاده کنند.برای مشخص شدن بیماری باید افراد تست (آزمایش) دهند تا علت آن مشخص شود و در زمانیکه نوع بیماری مشخص شد دکتر دارو را تجویز می کند.

کپسول داکسی سایکلین
فتوحی تاکید کرد: مصرف کنندگان این کپسول هنگام قرار گرفتن در معرض نورخورشید دچار حساسیت و یا لک های پوستی می شوند که این امر منجر به سردرد، مشکلات گوارشی ایجاد میشود. فردی که این کپسول را مصرف می کند نباید بلافاصله دراز بکشد در غیر این صورت ممکن است در مری او سوراخ ایجاد شود همچنین استفاده از کپسول داکسی سایکلین برای بیماران کلیوی مانعی ندارد.

بیماری خود ایمنی سلیاک
فتوحی افزود:سلیاک بیماری شایعی است که جوانان را درگیر می کند و به دلیل اینکه اکثرا دچار اسهال می شوند باید از رژیم غذایی مناسبی استفاده کنند درغیر این صورت دچار لنفوم خواهند شد.

دلیل حالت تهوع چیست؟
فتوحی بیان کرد: گاهی مصرف آنتی بیوتیک ها باعث ایجاد حالت تهوع می شود.

رفلاکس مری
امیر حسین فقیهی متخصص گوارش و کبد گفت: رفلاکس مری بازگشت مواد غذایی از معده به داخل مری است. محل اتصال مری به معده در شبانه روز چندین بار باز و بسته می شود و خود به خود ممکن است رخ دهد.

اکثر مردم به دلیل ترش کردن معده، احساس سوزش و یا بازگشت غذا از معده شکایت می کنند و گاهی ممکن است باعث ایجاد درد گوش و بیماری آسم در بزرگسالی شوند. مصرف مواد غذایی همچون چای، قهوه، نعناع و غذاهای پرحجم  و چرب، سوسیس و کالباس، تند تند غذا خوردن، مصرف سیگار و افزایش وزن گاهی باعث ایجاد رفلاکس مری می شوند.برای کاهش این بیماری استفاده از رژیم غذایی مناسب، کاهش وزن و حجم غذا، آهسته غذا خوردن، دیر وقت غذا نخورن (بعد از ساعت 8 شب غذا مصرف نشود) توصیه می شود.

زخم مری 
فقیهی اظهار داشت: زخم مری ممکن است ناشی از اسید باشد و در معده و یا مری رخ دهد. ترشح اسید زیاد، ریفلاکس و برگشت اسید به مدت طولانی به مری هم باعث ترش کردن، سوزش و به آسیب به مخاط معده و ایجاد زخم می شود و در طولانی مدت ممکن است باعث  ایجاد سرطان مری شود. 

قرص نولپازا
فقیهی تاکید کرد: مصرف قرص نولپازا با تجویز پزشک به مدت کوتاه در دوران حاملگی مضر نیست.

مدفوع چرب
فقیهی بیان کرد: ایجاد مدفوع چرب به مصرف رژیم غذایی بستگی دارد. افزایش چربی، تند تند غذا خوردن باعث افزایش حرکات دستگاه گوارش می شود که این امر، باعث می شود عمل دفع و هضم غذا به خوبی انجام نشود.

اشکال در جذب و ترشح صفرا مثل انسداد صفرایی و یا مسدود شدن به وسیله تومور ایجاد می شود که این عمل مانع ورود صفرا به دستگاه گوارشی می شود و در نتیجه چربی هضم نمی شود بلکه دفع می شود و به صورت اسهال خودش را نشان می دهد.

بیماری دستگاه گوارش همچون سوء جذب، مخاط روده، بیماری پانکراس مزمن (هورمونی را ترشح نمی کند) و مصرف بعضی دارو ها نیز ممکن است اسهال چرب به وجود آورد.

کولیت ‌اولسرو چیست؟ 
رضا رضایی متخصص کبد و گوارش گفت: کولیت ‌اولسرو بیماری است که در آن جدار داخلی روده بزرگ دچار التهاب مزمن می شود. ممکن است دچار علائم روده ای و یا خارج از رده ای شود پان کولیت نوعی از این بیماری است که  در آن درگیری روده افزایش می یابد و بدن در این شرایط نیازمند داروهای خوراکی خاصی می باشد.

اسهال
رضایی بیان کرد: از پانکراس بدن انسان روزانه مقداری مایع تولید می شود که این مایعات جذب بدن می شود و اگر جذب نشود به صورت مدفوع آبکی از بدن خارج می شود. ایجاد عفونت های ویروسی و مصرف ظروف یکبار مصرف باعث ایجاد مدفوع آبکی می شود. 

مدفوع بدبو
رضایی افزود: چربی هایی که توسط بدن جذب نمی شود در مدفوع ایجاد می شود که همین عامل باعث ایجاد مدفوع زرد رنگ، چرب و بدبو می شود. بیماری های گوارشی، مصرف مواد غذایی حاوی چربی، داروهای رژیمی باعث ایجاد اختلال در جذب چربی می شود.

کیسه صفرا
رضایی اظهار داشت: با استفاده از سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی، آزمایشات خونی و اسکن ایزوتوپ می توان کیسه صفرا را تشخیص داد. گاهی برای درمان ابن عارضه فقط جراحی و برداشتن سنگ همراه با خود کیسه صفرا نیاز است. درمان دارویی به علت امکان عود مجدد سنگ، معمولا توصیه نمی شود. 

چه عوامل باعث  افزایش كلسترول خون می شود؟
رضایی تاکید کرد: نوع رژیم مواد غذايي،سن، افزایش وزن بدن ، تحرک، ژنتیک در غلظت و افزایش کلسترول تاثیر بسزایی دارد و مصرف غذاهای بدون شکر، نمک و چربی و بدون کلسترول باعث کاهش کلسترول در خون می شود.

بیماری گاستریت 
محمد صادق غفوری عضو انجمن گزارش و کبد  گفت: التهاب معده يا همان گاستريت با مصرف دارو و رعايت رژيم غذايي كاملا قابل كنترل و بهبود است و باعث معافیت پزشکی نمی شود.

ورم معده چیست؟
غفوری بیان کرد: التهاب بافت معده يا همان گاستريت را در اصطلاح ورم معده مي گويند. ورم معده ممكن است بر اثر ميكروب هليكوباكترپيلوري،مصرف مداوم مسكن ها و يا مصرف الكل باشد. بايد بر اساس عامل ايجاد كننده ورم معده درمان صورت پذيرد. مصرف سيگار و الكل قطع شود،مصرف مسكن ها تا حد ممكن به حداقل برسد و در صورت وجود ميكروب درمان آنتي بيوتيكي به همراه داروهاي كاهنده اسيد معده انجام گيرد. ورم معده بعنوان يك علامت اوليه، قابل درمان مي باشد و خطرناك نيست ولي اگر پيگيري و درمان نشود، با گذشت زمان ممكن است تبديل به زخم معده و حتي سرطان معده شود.

میکروب معده هلیکوباکترپیلوری چیست؟
غفوری تاکید کرد: هلیکوباکترپيلوری یا میکروب معده نوعی باکتری معده است. این موجود ذره بینی می‌تواند وارد بدن شما شده و در دستگاه گوارش زندگی کند. پس از چندین سال، باعث بوجود آمدن زخم معده یا زخم بخش بالایی روده کوچک می‌شوند. درصورت وجود درد معده و شك به زخم معده حتما مي بايست معده را از نظر وجود اين ميكروب بررسي و در صورت وجود درمان نمود.

اين باكتري همانند ساير عفونت هايي كه توسط باكتري ها ايجاد مي شود، نيازمند مصرف آنتي بيوتيك همراه با داروهايي كه كمك به ريشه كني آن مي كنند(مهار كننده ترشح اسيد معده مثل امپرازول و يا پنتوپرازول و قرص بيسموت كه همانند پانسمان روي بافت معده را مي پوشاند) مي باشد. معمولا براي ريشه كني هليكوباكتر بسته به منطقه جغرافيايي كه فرد در آن زندگي مي كند، از رژيم مناسب آن منطقه استفاده مي شود. در حال حاضر رژيم رايج در كشور ما استفاده از دو نوع آنتي بيوتيك همراه با كاهنده اسيد و بيسموت مي باشد،

دلیل سوزش معده چیست؟
غفوری اظهار داشت: سوزش معده یک درد همراه با سوزش در ناحیه سینه درست پشت قفسه سینه است. این درد اغلب در زمان دراز کشیدن یا خم شدن بیشتر است. سوزش معده یکی از مسائلی است که بسیاری از افراد بدون هیچ خطر مشخص با آن روبرو می شوند. اکثر افراد می توانند ناراحتی های مربوط به سوزش بالای معده (سوزش سر معده) را با ایجاد تغییرات در سبک زندگی کنترل کنند. به هر حال در صورتی که این سوزش ادامه داشته باشد یا به صورت یک مسئله عادی روزمره در آید، می تواند نشانه ای از ایجاد مشکلات جدی تر برای فرد باشد که نیازمند مراقبت های پزشکی است.

مصرف داروی امپرازول و شربت الومینیوم ام جی اس 
غفوری افزود: سوزش معده همواره بعنوان يك علامت مهم گوارشي در نظر گرفته مي شود توصيه مي شود افراد با مراجعه به پزشك علت ايجاد كننده درد و سوزش معده را كشف و سپس با صلاحديد پزشك معالج درمان مناسب تجويز شود و از مصرف خودسرانه داروهايي كه باعث بهبود سوزش مي شود خودداري نمايند.

داروی اموکسیل و فاراموکس و کلریسین 
غفوری عنوان کرد: داروهاي ذكر شده جزو گروه آنتي بيوتيك ها مي باشند و تنها در صورتي كه وجود هليكوباكترپيلوري به اثبات رسيده باشد،كمك كننده است. با توجه به علت ايجاد و طول مدت درد و سوزش درمان ها مختلف مي باشد.در كل داروهاي كاهنده اسيد معده نظير امپرازول، پنتوپرازول و يا رانيتيدين در كاهش درد كمك كننده هستند ولي بايد حتما زير نظر پزشك مصرف شوند. 

نفخ چیست؟
غفوری اظهار داشت: نفخ ممكن است به علت وجود ميكروب معده، افزايش باكتري هاي روده، سوجذب و در كل بدحركتي دستگاه گوارش باشد. ممكن است فردي كه مبتلا به نفخ مي باشد بعلت تجمع گاز در داخل دستگاه گوارش، دچار اختلال در دفع مدفوع بصورت يبوست و يا دفع سخت شود. بيماران با مراجعه به پزشك مي بايست علت نفخ را شناسايي ى درمان نمايند.

ابتدا بايد علت نفخ شناسايي و سپس درمان شود.در صورت افزايش باكتري هاي روده مصرف آنتي بيوتيك كمك كننده است. در بسياري از موارد مصرف عرق نعنا به كاهش و دفع گازهاي گوارشي كمك مي كند. امروزه پروبيوتيك ها نيز جايگاه ويژه اي در درمان نفخ دارند.

دریچه معده 
غفوری تاکید کرد: اکثر موارد رفلاکس معده از وجود مشکل در اسفنکتر تحتانی مری ناشی می‌شود. این دریچه حلقه‌ای عضلانی در انتهای مری، لوله‌ای واقع در پشت گلو تا معده، است.

اسفنکتر تحتانی مری مانند دریچه عمل می‌کند و با باز شدن آن غذا وارد معده می‌شود تا توسط اسید معده هضم شود. این دریچه پس از ورود غذا بسته می‌شود تا مانع نشت اسید و بازگشت اسید به مری شود.اما این حلقه‌ی عضلانی در افراد مبتلا به رفلاکس معده ضعیف شده است و در نتیجه اسید معده می‌تواند از این دریچه بگذرد و به مری برگردد. برگشت اسید باعث بروز علائمی چون سوزش سر دل یا احساس ناراحتی و ترش کردن معده می‌شود. دلیل دقیق ضعیف شدن اسفنکتر تحتانی مری مشخص نیست، اما عامل‌های خطر متعددی مؤثر دانسته شده‌اند که در ادامه شرح داده می‌شوند.

عامل‌های خطر ضعیف شدن اسفنکتر تحتانی مری عبارت‌اند از: اضافه وزن یا چاقی، زیاده ‌روی در مصرف غذاهای چرب مصرف دخانیات، الکل، قهوه یا شکلات، بارداري، فتق هیاتال: در این حالت بخشی از معده به سمت دیافراگم (صفحه عضلانی مؤثر در تنفس) بالا می‌آید.

ریفلاکس معده
غفوری ادامه داد: بنابراين مهمترين عارضه اي كه بر اثر اختلال دريچه ايجاد مي شود، ريفلاكس مي باشد. در بسياري از موارد اگر اختلال در دريچه موجب ريفلاكس ى يا ترش كردن شده باشد رعايت موارد زير در درمان آن بسيار كمك كننده است. در صورت داشن اضافه وزن، کاهش وزن می‌تواند علائم رفلاکس معده را، به دلیل کاهش فشار روی معده،.ترک دخانیات نیز مؤثر است، چون دخانیات سیستم گوارشی را تحریک می‌کند و باعث تشدید علائم می‌شود.

سعی کنید در عوض سه وعده غذای سنگین، وعده‌های غذایی بیشتر اما در حجم کمتر میل کنید. سه تا چهار ساعت پیش از خواب شام بخورید. مصرف الکل، قهوه، شکلات، گوجه فرنگی یا غذاهای چرب یا تند و پرادویه باعث بروزعلائم ریفلاکس معده می‌شود. چنانچه احتمال می‌دهید که هر یک از مواد فوق علائم را تشدید می‌کند، آن مواد را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا ببینید که آیا علائم ریفلاکس معده بهبود می‌یابد یا خیر.

سر تخت را با گذاشتن یک قطعه چوب، تخته سنگ یا آجر در حدود ۲۰ سانتی‌متر (۸ اینچ) بالاتر بیاورید. این کار ممکن است علائم را تسکین دهد؛ اما پیش از بالا آوردن تخت از محکم و پایدار بودن آن کاملاً مطمئن شوید. بالشت اضافی زیر سر نگذارید، چون با این کار فشار روی شکم افزایش می‌یابد.پرهيز از مصرف شكلات،قهوه و ساير محرك هاي غذايي نظير فلفل و ترشي.

همانطور كه گفته شد رعايت موارد فوق تا حد زيادي كمك كننده است. گاهي ممكن است با نظر پزشك معالج نياز به درمان هاي دارويي نظير كاهنده اسيد و يا ضد استرس ها باشد. درصورتي كه ريفلاكس به موارد دارويي نيز پاسخ ندهد، ممكن است جراحي دريچه كمك كننده باشد.

اجابت مزاج 
غفوری افزود: بله.در حالت عادي دفع تا ٣ روز و در كودكان زير يك سال تا ٧ روز طبيعي در نظر گرفته مي شود. ولي اگر در هر صورت دفع با سختي و گريه شيرخوار و يا خون همراه باشد نياز به بررسي دارد.

گلوبوس چیست؟ 
غفوری بیان کرد: احساس وجود لقمه غذا در گلو را اصطلاحا گلوبوس مي گويند.در بسياري از موارد گلوبوس ناشي از ريفلاكس و يا اختلال حركت مري مي باشد.بنابراين مراجعه به پزشك و كشف علت گلوبوس توصيه مي شود.

درد در مقعد
غفوری افزود: درد هنگام دفع و يا دفع سخت از علائم مهم بيماري هاي كولوركتال مي باشد. اين درد ممكن است به علت وجود بواسير(هموروئيد)، زخم اطراف مقعد(فيشر) و يا توده و سرطان ركتوم و يا مقعد باشد.يبوست مي تواند هر يك از موارد فوق را تشديد كند.بنابراين با توجه به سن بيمار و معاينه باليني مي بايست اقدامات لازم نظير تجويز دارو و يا كولونوسكوپي انجام شود.

حالت تهوع و سیری زودرس 
غفوری  اظهار داشت: گاهي اين عوارض بدليل مصرف داروهاي اشتها آور مي باشد.توصيه مي شود مصرف هرگونه اشتها آور با نظر پزشك و متخصص تغذيه باشد در بسياري از موارد انجام ورزش منظم به رفع اين موارد كمك مي كند.
مصرف مغذهاي خوراكي نظير بادام،پسته و فندق و ميوه ها نظير موز و سيب مواد معدني مورد نياز را تامين مي كند.كمبود آهن و اسيدفوليك مي بايست با انجام آزمايش به اثبات رسيده و در صورت فقر آهن درمان مناسب توسط پزشك تجويز شود.

خلط گلو 
غفوری تاکید کرد: عفونت گلو،ترشحات سينوس ها و يا سينوزيت و برگشت اسيده معده يا همان رفلاكس از مهمترين دلايل خلط گلو مي باشد. با توجه به معاينه پزشك و تشخيص وي هر يك از موارد ذكر شده قابل درمان مي باشند. در صورت وجود عفونت مصرف آنتي بيوتيك مناسب و درصورت برگشت اسيد،داروهاي كاهنده اسيد كمك كننده هستند. يكي از درمان هاي بسيار خوب كه افراد مي توانند انجام دهند، شست و شوي بيني با استفاده از سرم نرمال سالين مي باشد.

درد بالای شکم زیر قفسه سینه 
غفوری بیان کرد: در بسياري از موارد اين درد به علت مشكلات معده نظير التهاب معده، زخم معده و يا زخم اثني عشر مي باشد.

کپسول امپرازول یا پنتوپرازول برای درمان رفلکس معده 
غفوری اظهار داشت: داروهاي كاهنده اسيد نظير امپرازولو يا پنتوپرازول در صورتي كه زير نظر پزشك براي درمان رفلاكس (ترش كردن)تجويز شده باشد، عارضه خاصي براي فرد ندارد.

ارتباط بین انگل های روده و خارش بدن
غفوری عنوان کرد: خارش اطراف مقعد يكي از علائم مهم بيماري هاي روده و مقعد نظير بواسير(هموروئيد) و زخم مقعد مي باشد. در بسياري از موارد انگل هاي روده و افزايش حساسيت نيز موجب خارش مقعد مي شود. لذا معاينه توسط پزشك مهمترين راه جهت تشخيص علت خارش مقعد است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Secret
۲۱:۴۷ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
یه سوال داشتم من دوسوم علائم زخم معده و حداکثر علائم ریفلاکس معده رو دارم اما نمیدونم کدوم یکی دقیقا مشکله منه اگه میشه سریعتر پاسخ منو بدید.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
هاجر
۱۰:۴۲ ۲۲ مهر ۱۳۹۷
سلام.من بیماری کولیت روده داشتم و حدود 4 سالی در گیر بیماری بوده و روزی 6 تا قرص مزاللازین مصرف میکردم و اصلا رزیم غذایی خیلی سختی داشتم.تا اینکه یکی دوستام من رو با شرکت ایران عسل اشنا کرد و بره موم رو بهم معرفی کردن..بره موم فراورده زنبور عسل هست.و یک ضد التهابه قویه ..طی 3 ماهی که من کپسول بره موم با عسل بره موم رو خوردم خونریزیم قطع شد .و الان خدارو شکر 1 سال بره موم مصرف کردم ئو دیگه قرصی نمیخورم و کولونوسکوپی هم که رفنم دکترم تعجب کردن و گفتن دیگه زخمی داخل روده ام نیست و خوب خوب شدم..گفتم شاید تجربه من برا دوستان مفید باشه..به امید درمان همه بماران
Iran (Islamic Republic of)
ج .ی از کردستان
۱۳:۳۸ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
سلام می خواهم بگویم من که به دارو الرژی دارم برای درمان چه کار کنم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
شراره پیوندی
۱۷:۴۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
بيليروبين دارم آزمایش دادم به تعطیلات خوردم ميخواهين عکس رو ارسال کنم نگرانم چیکار کنم 43ساله هستم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۷:۴۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
جواب بدید لطفا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
شراره پیوندی
۱۷:۴۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
بيليروبين دارم آزمایش دادم به تعطیلات خوردم ميخواهين عکس رو ارسال کنم نگرانم چیکار کنم 43ساله هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۱۶ آذر ۱۳۹۵
علت بوی بد دهان چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۵ آذر ۱۳۹۵
با سلام و خسته نباشید.خواستم بدونم در مورد زخم اثنی عشر رژیم غذایی هم تاثیری در روند بیماری دارد یا خیر ؟و حتما باید از کمپوت میوه ها بجای خود میوه استفاده کرد ؟
Bulgaria
زهرا
۱۱:۰۸ ۲۲ مهر ۱۳۹۷
سلام من خودم دارای زخم معده شدید بودم قرص امپرازول استتفاده میکردم و ....تازه یه سری محدودیتهای غذایی هم داره که نباید بخوری که معدت نسوزه رفتم دنبال درمانش که بهتر بشم بتونم همه چی بخورم یکی از دوستام بره موم را با عسل مریم گلی بهم معرفی کرد خدا را شکر میخورم بهترم پیشنهاد میکننم امتحان کن ضررم نداره
آخرین اخبار