استادکاران مرمت،گنجینه های میراث فرهنگی هستند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند؛ تمامی گردشگران ایرانی و خارجی که از بناهای تاریخی و موزه ها دیدن می کنیم، بدون تردید ، زبان به تحسین و تمجید استادکارانی می گشائیم که با نبوغ و خلاقیت خود آثاری در خور توجه و ارزشمند و گاه منحصر بفرد در ایران و جهان خلق کرده اند والبته ما، نام آنها را ندانسته و نمی شناسیم . 

حیرت و شگفتی ما نشان از مهارت و خلاقیت استادکاران و معمارانی بوده که قرن ها در پایه گذاری معماری بومی و سنتی این سرزمین سعی کرده و همتی بزرگ داشته اند.

استادکاران مرمت، گنجینه های میراث فرهنگی

تواضع و فروتنی این معماران از آن رو است که در بناهای تاریخی کتیبه های اندکی به عنوان نام استادکار و معمار بنا به چشم می خورد.


استادکاران مرمت، گنجینه های میراث فرهنگی


این کتیبه ها اغلب در بناهای با شکوهی که به دستور حاکم وقت و یا به همت مردم ساخته شده اند مشاهده می شود و علی رغم ارزش و عظمت بناها استادکار معمار نام خود را بر کتیبه کوچک و با کلماتی که نشان از فروتنی دارد ، نگاشته است.

در تعداد زیادی از عمارت ها و بناهای ساخته شده در ایران پهناور و بزرگ نام بانی یا معمار بنا مشخص نیست و این از آن رو است که معماران و استادکاران سنتی متواضعانه و خالصانه در آفرینش یک اثر فاخر و با شکوه کوشیده اند بی آنکه برای پرآوازه کردن نام خود تلاش کنند .

اساتید معماری آثار باستانی


استادکاران مرمت، گنجینه های میراث فرهنگی

از جمله استادکاران و معمارانی که در خلق آثار گرانبهائی در استان خراسان جنوبی و سایر نقاط کشور همت گماشته اند می توان به استاد فرج یزدی معمار مدرسه شوکتیه، فاضل خان معروف به علاءالملک تونی معمار برجسته دوره صفویه و بنیان گذار بناهای چون باغ شالیمار هند ، مدرسه فاضلیه مشهد ، و تعدادی از آب انبار های منطقه تون ، فخرالدین قائنی معمار مسجد جامع افین ابراهیم نقاش خالق نقوش رنگی مسجد جامع قاین وسایر معماران حاذق یاد کرد.

اکنون نیز استادکاران و مرمتگران گرانقدری مانند محمد فولادی ،حسین اسمائیلی، محمد تقی عطار ، غلام رضا اشرف نژاد ، سید موسی مهدی زاده اسمائیل کنعانی، محمد علی هامون، غلامحسین برزگران در استان مشغول به کار هستند که مرمت و بازسازی تعداد زیادی از بناهای تاریخی مرهون تلاش و کوشش خالصانه و فروتنانه ،تجربه و دانش آنها است.


معماران جوان آثار باستانی

استادکاران مرمت، گنجینه های میراث فرهنگی

در سالهای اخیر تعداد زیادی از فارغ التحصیلان رشته های مرمت بنا و مرمت تزئینات وابسته به معماری در سن جوانی به جمع خادمان میراث فرهنگی کشور پیوسته اند.

این جوانان برومند، با دانش و تخصص ، و با کسب تجربه از اساتید برجسته و هنرمند در خیل معماران و مرمتگران میراث فرهنگی کشور قرار گرفته اند.

مرمت گچبری ها، رسمی بندی، مقرنس، فخرو مدین، کاشی کاری، آینه کاری، نقاشی دیواری و درها و پنجره های چوبی و اروسی از جمله اقدامات مهمی است که توسط مرمتگران جوان با کسب تجربه از اساتید بزرگ و اندوختن دانش روز به انجام می رسد.

امید است تداوم نسل اساتید فرهیخته معماری سنتی را همچون گذشته شاهد و ناظر باشیم.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.