رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد گفت: طرح غنی سازی جنگلها و مراتع این شهرستان با استفاده بذر بادام و بلوط درسطح 400هکتار در سال جاری اجرا خواهد شد.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ جواد رحیمیان اظهار داشت: برای احیای بخشی از جنگل ها و مراتع بویر احمد طبق موافقت نامه ابلاغی با تهیه بذر کاشت بادام و بلوط بزودی انجام خواهد شد.

شهرستان بویراحمد دارای 400 هزار هکتار جنگل و مرتع است که تاکنون در سطح 2هزار هکتار بادام کاری انجام شده است.

رحیمیان بهبود پوشش گیاهی، کاهش فرسایش خاک، بهبود منابع آبهای زیرزمینی، تقویت حاکمیت دولت و استفاده از تمامی ظرفیتهای طبیعی از اهداف طرح های غنی سازی جنگلی بویژه با بذر بادام است.

طرح های بادام کاری علاوه برحفظ محیط زیست و منابع آب و خاک به لحاظ درآمدزایی بذرهای بادام شرایط ویژه ای به کشت این گونه جنگلی داده است.

سالانه 400 کیلوگرم بذر بادام خشک در هر هکتار بادام برداشت می شود و قیمت هرکیلوگرم حدود هشت هزار ریال است.

به گفته رحیمیان برای تقویت جنگلهای طبیعی از گونه های بومی و مقاوم به خشکی محیط مانند بلوط ایرانی و بادام ارژن و برای پوشش گیاهی منطقه از گونه های انچوچک، بادام کوهی و یا گیاهان دارویی مانند باریجه و آنغوزه و بیلهر استفاده خواهد شد.

افزایش پوشش گیاهی سبب کاهش فرسایش خاک، کندشدن سرعت رواناب و سبب نفوذ بیشتر بارندگی به خاک و نیز تقویت سفره های آبهای زیرزمینی می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد با بیان اینکه اجرای 400 هکتار طرح غنی سازی جنگلی به 2 میلیارد و 400میلیون ریال اعتبار نیازدارد، تصرح کرد: اگرچه هزینه بذرپاشی هرهکتار بلوط و بادام 6میلیون ریال است اما پیامدهای اقتصادی و زیست محیطی این طرحها حیاتی و زمینه ساز بستر توسعه پایدار است.

استان کهگیلویه وبویراحمد دارای 780هزار هکتارجنگل و بیش از 500 هزار هکتار مراتع است.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.