طراح تابلوی 100 متری با موضوع اربعین، از برخوردهای توهین‌آمیز و هزینه‌های نامعقول برخی گالری‌های خصوصی برای هنرمندان گفت.

افشاگری یک هنرمند در خصوص گالری‌های خصوصی/ فروش زمانی مرده به هنرمندان جوان!
گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هنرمندان جوان جزو قشری از جامعه هستند که همواره با وجود پستی و بلندی‌هایی که در مسیرشان وجود دارد، با عشق به کارشان ادامه داده و می‌دهند.
 
یکی از این مشکلات نمایش آثار هنرمندان تازه‌کار و جوان در گالری‌ها و مجموعه‌های گوناگون است که خیلی از افراد حاضر در این عرصه کمابیش با آن مواجه شده‌اند و گلایه‌مند هستند.

محمد افتخاری یکی از همین هنرمندان است که در حوزه نقاشی و طراحی، دست به خلق آثار قابل توجهی زده  و در کنار این اقدامات با مشکلات و موانعی که سر راه هنرمندان جوان‌تر وجود دارد، دست و پنجه نرم کرده و به تعبیری استخوان خرد کرده است.

این هنرمند دهه شصتی در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به برخی از این موارد بیان کرد: مراکز خصوصی به هیچ عنوان با ما همکاری نمی‌کنند و یا در صورت پذیرش کار، هزینه‌های هنگفتی را می‌طلبند که موجب انصراف ما می‌شوند.

وی افزود: در کنار این مسئله مجموعه‌های دولتی همکاری خود را به صورت رایگان یا با هزینه‌ای معقول انجام می‌دهند؛ اما متأسفانه این مراکز بازخورد خوبی ندارند و تنها با تبلیغات گسترده است که می‌توان قدری خبر آن را منتشر و مخاطبان را جذب کنیم. تبلیغاتی که غالب آن به عهده خود ماست.

افتخاری تصریح کرد: در حال حاضر اشکال گوناگونی برای پذیرش کار در گالری‌ها وجود دارد، یکی از آنها این است که گالری هنرمند جوان را به مدت چند سال باز هم با گرفتن هزینه هنگفتی تحت آموزش و تعلیم خودش قرار می‌دهد و بعد از سه سال اولین نمایشگاه وی را با شرط دریافت غالب سود آن برگزار می‌کند. این روال ادامه می‌یابد تا اینکه شاید هنرمند 5 سال بعد تازه بتواند مقداری از هزینه ای که صرف کرده را به دست بیاورد.
 
*از برخوردهای توهین آمیز تا کسب درآمد ناجوانمردانه مجموعه‌داران

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات ناجوانمردانه گالری‌دارها این است که بعد از توافق، اگر اثری فروش نرود؛ آن‌ها چند اثر را به انتخاب خودشان از مجموعه وی برمی‌دارند و در گنجینه خود نگهداری می‌کنند. بعد هم در دوسالانه‌ها و حراج‌ها بی آنکه ذره‌ای به خالق اثر بدهند، آن را می‌فروشند. از طرفی اگر هنرمند جوان بتواند وقتی برای نمایش کارهایش در گالری بگیرد، غالباً زمانی مرده گیرش می‌آید، یعنی به عنوان مثال در شب عید یا اوقاتی که کمترین میزان مخاطب وجود داشته باشد.

این نقاش با اشاره به برخوردها و رفتارهای نادرستی که در این حوزه وجود دارد، اظهار کرد: حتی بعد از این نمایش اگر اثری به فروش برسد، پول آن چندسال دست گالری‌دار می ماند و متأسفانه برخورد توهین آمیز 95 درصد آنها بسیار بد است. به عنوان مثال چندی پیش عده‌ای از همکاران ما، طراحی‌های هنرمندان بین المللی را به اسم خودشان به چند مجموعه نشان دادند و جواب های آنها که نشان از بی‌سوادی‌شان داشت جالب بود؛ چرا که بعد از دیدن آثار گفتند این کارها ارزشمند و باکیفیت نیستند، فعلا منتظر بمانید تا اگر فرصتی شد با شما تماس می گیریم!

*دلالی و دریافت هزینه‌های نامعقول بابت تبلیغ در فضاهای رایگان مجازی

وی در خصوص وجود شمائل دلالی در این عرصه عنوان کرد: اتفاقی که این روزها به چشم می‌خورد، بحث پول است و خیلی‌ها با نگاه دلال گونه به نمایش آثار هنری نگاه می‌کنند. به عنوان مثال گالری‌دار ابتدا می‌گوید تا چندسال آینده وقت ما پر است؛ اما تا اسم پول و هزینه لازم می‌آید یکدفعه جا هم خالی می‌شود. این در حالی است که پول گرفتن گالری‌ها به طور مستقیم از هنرمند ممنوع است. به همین جهت غالبا شماره حساب خود گالری را نمی‌دهند.

در بخش دیگری از این گفتگو، افتخاری با اشاره به کسب درآمد این مجموعه‌ها از فضاهای اجتماعی رایگان گفت: گرفتن هزینه‌های نامعقول برای چاپ و طراحی پوستر، تبلیغات و ... از دیگر موضوعاتی است که اذیت کننده است. آن‌ها حتی نمی‌گذارند تا خود هنرمند این کارها را انجام دهد. همچنین تبلیغ در فضاهای مجازی چون اینستاگرام، کانال تلگرامی  و موارد دیگری که خود رایگان هستند برای فرد متقاضی هزینه مجزایی را در بردارد.

افتخاری در پایان از کارها و فعالیت هایی که قرار است به زودی اجرا کند، تعریف کرد و یادآور شد: بزودی نمایشگاهی را در مونترال کانادا با آثاری از آبرنگ برگزار می کنیم و همچنین نمایش مجموعه‌ای از طراحی های چندهنرمند نیز در دانشگاه الزهرا اتفاق می افتد. علاوه بر این ها طرح تابلوی 100 متری با موضوعات اربعین، 28 صفر، شهادت امام حسن(ع) و امام رضا (ع) نیز در ولنجک در حال اجرا است.
 


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.