وی با اشاره به اینکه دانشآموزان در زمینه فعالیتهای عمومی با توجه به مقطع تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه دوم به فعالیتهای پژوهشی میپردازند، گفت: جشنواره "جابربن حیان"، نوجوان خوارزمی و جوان خوارزمی مصادیقی از این فعالیتها هستند.
زرافشان ادامه داد: دانش آموزان متناسب با علاقه، ذوق پژوهشی و حوزهای که در آن فعالیت کردهاند، بدون هیچ فعالیتی در جشنوارهها به رقابت میپردازند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: تاسیس پژوهشسراهای دانش آموزی نیز با هدف بهرهمندی تمامی دانش آموزان از امکانات پژوهشی انجام شده و با توجه به اینکه در برخی مدارس ظرفیتهای پژوهشی وجود دارد، تاسیس اینگونه مراکز موجب میشود تا سایر مدارس از این فرصت بهرهمند شوند و پژوهش در انحصار نوع خاصی از مدارس نباشد.
زرافشان با بیان اینکه در پایان هر سال از پژوهشسراها گزارشی مبنی بر روند فعالیتهای آن تهیه میشود، گفت: دانش آموزان از مدارس مختلف در این مراکز به فعالیت میپردازند و دستاوردهای قابل قبولی نیز کسب کردهاند.
وی به المپیادهای تخصصی نیز اشاره داشت و یادآور شد: در کنار فعالیتهای پژوهشی که جنبه عمومی دارند با همکاری ستادهای علمی فناوری ریاست جمهوری برنامههای پژوهشمحور تخصصی نیز در نظر گرفته شده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: برخی از این المپیادها مانند نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی، سلولهای بنیادی، ربوکاپ و جشنواره "پرواز" تخصصی هستند و دانش آموزان متناسب با ذوق و استعداد به این جشنوارهها سوق داده میشوند.
زرافشان یادآور شد: برنامههای پژوهشی برای تمامی گروههای دانشآموزی امکانپذیر بوده و محدود به دانش آموزان در مدارس خاصی نمیشود.
انتهای پیام/