مهمترین عوامل افزایش صادرات دارو/ شرکت‌های دارویی به GMP محصولات توجه کنند

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران یکی از راه‌های مثبت کردن تراز صادرات دارو را توجه به مسئله GMP و دادن بهای بیشتر به کیفیت دارو عنوان کرد.

شهاب‌الدین جنیدی جعفری عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص توانمندسازی صنایع دارویی کشور بیان کرد: یکی از کارهایی که باید برای صنعت داروسازی انجام شود، تزریق منابع مالی و به روز کردن تجهیزات است.

وی با اشاره به اینکه برخی از کارخانه‌های داروسازی ما بیش از نیم‌قرن است که در حال تولید هستند، افزود: طبیعتاً این کارخانجات اگر با اختلالی در خط تولید روبرو شوند، شاهد کمبود دارو در بازار خواهیم بود و باید علاج واقعه را قبل از وقوع داشته باشیم.

وی در خصوص صادرات دارو به سایر کشورها تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم تراز صادرات را مثبت کنیم و صادرات به کشورهای دیگر را افزایش دهیم، حتماً باید به مسئله GMP (شرایط تولید خوب) و کیفیت دارو بهای بیشتری دهیم که برای تحقق این مهم لازم است منابع مالی کارخانه‌هایمان افزایش پیدا کند.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه منابع مالی بخش خصوصی را باید سرمایه‌گذار تأمین کند، اظهار داشت: در بخش دولتی هم این منابع باید توسط سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی که به‌ اصطلاح از انجمن‌ها و سندیکاهای حافظ منافع داروسازان و کارخانه‌ها است، تامین شود.

جنیدی ادامه داد: این سندیکا همیشه سعی داشته که دارو را به‌ عنوان یک کالای استراتژیک نگاه کند، ولی باید با یک نگاه دقیق‌تر بتواند یک توجیه اقتصادی را برای صنعت دارو داشته باشد و طبیعتاً این اتفاق خواهد افتاد که بازار سرمایه، انگیزه لازم را برای سرمایه‌گذار ببیند.

این فعال عرصه دارویی اظهار داشت: باید با توجه به شرایطی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، بازار دارویی را به سمتی پیش ببریم که روی کیفیت دارویی برنامه‌ریزی بیشتری شود و قیمت‌ها کمی رقابتی‌تر باشد.

به گفته وی، تعیین قیمت برای دارو از طریق حاکمیت یک مقدار می‌تواند تهدیدکننده کیفیت باشد و مجموعه این مسائل می‌تواند باعث شود که بیشتر صنایع داروسازی به فکر گذر از شرایط سربه‌سر باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار