کرمانشاه؛

اجرای طرح پایلوت كاداستر درباغات شهرستان صحنه

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از اجرای طرح پایلوت کاداستر در سطح 2500 هکتار از باغات شهرستان صحنه خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛کولانی افزود: معمولا اجرای کاداستر در اراضی زراعی با استفاده از عکس هوایی انجام می‌گیرد ولی در سطح باغات بدلیل مشخص نبودن حدود باغات و قطعات از طریق نقشه برداری زمینی انجام می‌گیرد.


کولانی با بیان اینکه زمینه اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی بر اساس سند راهبردی فراهم شده تصریح کرد: با تاسیس اداره مهندسی و حدنگاری در مدیریت امور اراضی و تشکیل کمیته فنی و  تشکیل کارگروه استانی کاداستر از همکاری معاونت‌های مرتبط و سازمان‌های دخیل در امر کاداستر اراضی زمینه اجرای طرح بوجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات لازم در جهت اجرای هرچه بهتر طرح کاداستر انجام شده گفت: در ابتدا با انعقاد قرارداد با سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در سطح 300 هزار هکتار عکس هوایی شهرستان کرمانشاه تهیه گردیده است.

کولانی افزود: آگاهی از حدود قطعات اراضی کشاورزی، ترسیم نقشه‌های بزرگ مقیاس حدنگاری و گرداوری بانک اطلاعات مکانی اراضی از جمله نیازهای اصلی مدیریت زمین در هر کشوری است که در برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان، مدیریت منابع، آمارگیری، تعیین حریم اراضی و مالکیتها و پایش، تعیین تکلیف و رفع تداخلات حقوقی کاربرد دارد.

وی خاطرنشان کرد: از جمله فواید کاداستر و ایجاد پایگاه اطلاعات مکانی اراضی  می‌توان به حفاظت اراضی، ساماندهی اطلاعات شناسنامه بهره‌برداران، تدوین الگوی کشت، برنامه‌ریزی تولید، مدیریت بهینه آب و خاک و نظام توزیع محصولات کشاورزی اشاره کرد.

کولانی هدف از کاداستر را پایش، تعیین کاربری و تقویت پوشش حفاظتی اراضی کشاورزی، ساماندهی در صدور اسناد قطعی اراضی، شناسایی و احصاء تعارضات و تجاوزات به اراضی دولتی، مدیریت بهینه اراضی، مدیریت کشت و توسعه اراضی با استفاده از اطلاعات مکانی، تسهیل در ارائه خدمات فنی، اعتباری و تسهیلاتی و... عنوان نمود.

وی دیگر اهداف طرح را تسهیل برنامه‌ریزی تولید محصولات کشاورزی، تسهیل برنامه‌ریزی بازاریابی و بازار رسانی محصولات کشاورزی، تولید اطلاعات و آمار ایجاد بانک‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی، تسریع و تسهیل در سرمایه‌گذاری حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی ، ارتقاء سطح رضایت مردم خصوصا" کشاورزان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی برشمرد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.