مدیر کل دفتر موسیقی می‌گوید ما برای هیچکس هزینه برگزاری کنسرت نمی‌دهیم.

گلایه هنرمند بخشی و پاسخ مدیر کل دفتر موسیقینادرمحمد آهنگر‌بیک موسیقی‌دان و فعال هنر بخشی‌گری در گفت و گو با خبرنگارحوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با بلاتکلیفی تهیه اثر "نوای صلح جهانی" گفت: بعد انتشار مصاحبه من با باشگاه خبرنگاران جوان در مردادماه امسال آقای باقرنژاد مشاور مرادخانی معاون هنری از وزارت ارشاد ، سه بار از من دعوت کردند و گفتند که طرح شما گم شده، آن را بازسازی کنید.

من طی دو هفته آن را تهیه کردم و به باقر‌ن‍‍ژاد تحویل دادم و ایشان گفتند که طرح شما مشکلی ندارد، نمایانگر عِرق ملی است و نشان از توانایی شماست و تجربه هم همین را نشان داده است، هیچ مشکل بودجه‌ای هم ما نداریم و این کار حتماً باید انجام شود. شما بروید و با آقای طالبی –مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد- صحبت کنید تا مقدمات کار انجام شود، اما متأسفانه آقای طالبی حتی به بنده وقت ملاقات ندادند و طی نامه‌ای به دفتر عزیزی –نماینده شیروان در مجلس شورای اسلامی- با این اثر مخالفت کردند و گفتند که "من صلاح نمی‌دانم". 

این موسیقی‌دان کشور در خصوص وضعیت اثر "طواف" نیز گفت: من این اثر را فروردین امسال به مؤمنی شریف (رئیس حوزه هنری) تحویل دادم و ایشان ضمن تأیید اثر که در مصاحبه قبل به آن اشاره کردم، دستور ضبط آن را صادر کردند، اما از همان موقع تا آخرین پیگیری که من در ماه جاری کردم متأسفانه مدام پشت گوش می‌اندازند و امروز-فردا می‌کنند. در زمان ریاست "ارجمند" در مرکز موسیقی حوزه هنری هم با وجود دستور ضبط هر چهل تا آهنگ من، اما تنها موفق به ضبط پانزده اثر شدم و با وجود دستور رئیس، عوامل اجازه ضبط بقیه را ندادند.

آهنگربیک در ادامه گفت: به قول "علی معلم دامغانی" واسطه‌ها و دلال‌ها نمی‌گذارند ما رشد کنیم و به تعبیر ایشان "ما را می‌کشند". البته من یه ذره ناامید نیستم ، خیلی امیدوار هستم چون که معتقدم ما باید در وادی انسانیت امیدوار زندگی کنیم و امیدوارتر بمیریم. مشکل اینجاست که ما مرده‌پرستیم، الآن که بنده هستم و توانایی اجرا کردن را دارم، اینگونه رفتار می‌شود، آقای "معلم" لقب "فارابی" را به من دادند، اما بعد از مرگم چه فایده‌ای دارد.

این هنرمند با بیان این که جایگاه این هنر در سطح ملی و بین المللی اثبات شده است، اظهار داشت: نقطه قوت بزرگ بخشی‌گری و هنرهای ریشه‌ای در این است که ما نسل اندر نسل این هنر را آموخته ایم. در ماه رمضان سال گذشته در اجرایی که در برج میلاد داشتم حدود شصت هزار نفر از این اجرا استقبال کردند و تهییج شدند.

آهنگربیک در خصوص فعالیت‌هایی از آن زمان تا الآن انجام داده است اظهار داشت: من در این مدت آهنگ "قرص خورشید" را با آقای "دامغانی" کار کردم و غیر از آن در محرم امسال در حوزه هنری آهنگ "نینوا" را تولید کردم که شعر "محمد حسین شهریار" هست و ملودی‌اش را از ملودی‌های شیراز انتخاب کردم و آماده اجراست، منتها می‌خواهیم یک صاحب‌نظری مثل آقای "معلم" یا یکی از بزرگان کشور تأیید کنند. مانند آهنگ "طواف" که آقای مؤمنی شریف درباره آن گفتند: «اینها موسیقی‌دانان خدایی هستند و اینکه به ذهن ایشان خطور کرده، خودش یک موهبت الهی است».
 
اما پاسخ مدیر دفتر موسیقی ارشاد
در همین زمینه گفت و گویی داشتیم با طالبی تا جویای علت مخالفتشان با این اثر شویم که ایشان در پاسخ ضمن اینکه اظهار داشتند درِ اتاق من به روی همه باز است و بعید می‌دانم که آقای آهنگر‌بیک درخواست ملاقات کرده باشند و من مخالفت کرده باشم؛ آهنگربیک را به دفترشان دعوت کردند و با ایشان جلسه داشتند. 

طالبی در توضیح جزئیات جلسه به ما گفت: دیروز از آقای آهنگربیک دعوت کردم و در دفترم جلسه‌ء مفصلی با ایشان داشتم. او در واقع خواسته‌اش این بود که با بودجه وزارت ارشاد برنامه‌ای برای ایشان فراهم کنیم که در خارج از کشور کنسرت برگزار کنند، من در پاسخ گفتم که واضح است که دفتر موسیقی هرگز برای کسی چنین کاری نمی‌‌کند. من به ایشان گفتم کسانی که چه در داخل و چه در خارج از کشور کنسرت برگزار می‌کنند، ازحمایت دولت برخوردار نیستند و در کل همه‌ی فعالیتها در عرصه موسیقی اینگونه است و به خاطر همین است که مؤسسات خصوصی در هنر موسیقی برعکس هنرهای دیگر مانند سینما تا این حد حضور دارند و متکی به دولت نیستند.

این مسئول وزارت ارشاد در پاسخ به این سؤال که آیا از این اثر به خاطر موضوع خاص آن که بیانگر صلح‌طلبی ما است و توسط هنر خاصی که در جهان هم مطرح است و جذابیت دارد اجرا می‌شود، حمایت ویژه نمی‌شود، گفت: هنر خاصی نیست، بخشی از موسیقی نواحی، محلی و مقامی ماست و محتوای آن چیز خاصی نبود، یک اجرای موسیقی مقامی بخشی بود، یعنی ایشان می‌خواست گروه بخشی‌ها را برای کنسرت به خارج از کشور ببرد.

طالبی اظهار کرد: به آقای آهنگربیک گفتم کاری که می‌توانیم کنیم این است که در جشنواره نواحی سال آینده شرکت کنید که به طبع هزینه‌های شرکت در جشنواره را به شما می‌دهیم.  در ضمن به ایشان توصیه کردم که شما آلبوم موسیقی نواحی ازآثار خود تهیه کند که در این زمینه ما می‌توانیم به ایشان کمک کنیم. در مجموع آقای آهنگربیک متوجه توضیحات من شدند و با رضایت رفت.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار