سومین سمپزیوم تخصصی 'بیماری سلیاک و اختلالات مرتبط با گلوتن' همزمان با دهمین همایش سالانه مردمی سلیاک در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

سلیاک(Coeliac)، نوعی بیماری گوارشی است که به پُرزهای روده کوچک آسیب می‌زند و سبب اختلال در جذب مواد مغذی می‌شود. افراد مبتلا به سلیاک نمی توانند پروتئینی به نام 'گلوتن' را که در گندم، جو و چاودار وجود دارد، تحمل کنند.
دبیر علمی سمپوزیوم تخصصی سلیاک  گفت: این رویداد علمی با هدف بازآموزی پزشکان و به روز کردن دانش آنها در باره جدیدترین روش های تشخیص، درمان و پیگیری بیماری سلیاک با حضور حدود 220 پزشک فوق تخصص، متخصص و عمومی از استان های مختلف برگزار شد.
دکتر سیدمحمدحسن امامی افزود: بیشتر مخاطبان این رویداد، پزشکان متخصص بیماری های گوارشی بودند و چند سخنرانی علمی در باره پیشرفت های علم پزشکی در زمینه بیماری سلیاک برای آنها ارائه شد.
وی با اشاره به برگزاری همزمان دهمین گردهمایی سالانه مردمی سلیاک با این سمپوزیوم گفت: حدود 600 نفر از بیماران مبتلا به این بیماری در این گردهمایی حضور یافتند و به تبادل تجربه و دانش خود با دیگر بیماران و همچنین پزشکان پرداختند.
امامی با بیان اینکه گردهمایی سالانه مردمی سلیاک برای حمایت از بیماران مبتلا به این بیماری و کاهش نگرانی های آنها برگزار می شود، افزود: بیماران با حضور در این گردهمایی ها می بینند که تنها نیستند و به درمان خود امیدوار می شوند.

مدیرعامل انجمن سلیاک ایران نیز  گفت: حدود 750 هزار تن در کشورمان به بیماری گوارشی سلیاک مبتلا هستند در حالی که فقط حدود 10 درصد از آنها از بیماری خود اطلاع دارند.
دکتر ناهید جلالی افزود: از بین بیمارانی که از بیماری خود اطلاع دارند نیز تنها حدود 10 درصد از آنها، درمان خود را پیگیری می کنند.
وی با بیان اینکه حدود چهار هزار و 500 نفر از بیماران سلیاک زیر پوشش انجمن سلیاک ایران هستند، اظهار کرد: دفتر مرکزی این انجمن در اصفهان فعال است و 16 شعبه فعال در سایر استان ها دارد.
جلالی از جمله علائم بیماری سلیاک را یبوست مداوم، رشد نکردن، نفخ شکم، سر و صدای شکم، مدفوع چرب و آنزیم کبدی عنوان و تصریح کرد: این بیماری می تواند خود را به اشکال مختلفی حتی بیماری های پوستی یا دیابت نیز نشان دهد.
انجـمن سلیاک ایران یک انجمن خیریه مردم نهاد ملی و علمی برای حمایت درمانی، آموزشی، پژوهشی، تغذیه ای و اجتماعی از بیماران مبتلا به سلیاک (حساسیت به گندم، جو و چاودار) است.
گفتنی است سومین سمپوزیوم تخصصی سلیاک و اختلالات مرتبط با گلوتن توسط انجمن سلیاک ایران و با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و خیریه حضرت زینب (س) به مدت یک روز در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.