رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به این که بخش اعظم بیماران سلیاک کودکان هستند، باید حمایت سازمان های مردم نهاد برای خدمات رسانی به بیماران سلیاکی گسترش یابد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر محمد صفریان در اولین همایش حمایت از بیماران سلیاکی شرق کشور گفت: 0.7 تا یک درصد جمعیت در استان خراسان رضوی مبتلا به بیماری سلیاک هستند.

وی هزینه تهیه نان برای افراد مبتلا به سیالیک را گران دانست و ابراز داشت: یک فرد عادی ممکن است هر وقت احساس گشنگی کرد حداقل یک مقدار نان بخورد اما یک فرد مبتلا به بیماری سلیاک باید برای رفع گشنگی خود از مواد غذایی خاص استفاده کند.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در بیماری سلیاک فرد توانایی مصرف گندم و جو را ندارد و بدن فرد به نوعی پروتئین به نام گلوتن دچار حساسیت می شود و نمی تواند مواد غذایی دارای این پروتئین را مصرف کند.

صفریان اظهار داشت: تلاش می شودکه بیماری سلیاک جزو بیماری های خاص در نظر گرفته شود تا زیر پوشش حمایت دولت و سازمان های های مردم نهاد قرار گیرد.

صفریان اظهار داشت: پروتئین گلوتن علاوه بر اینکه در آرد گندم و جو موجود است در بسیاری دیگر از مواد غذایی کارخانه ای هم به مقدار ناچیز ممکن است باشدکه مصرف آن برای یک بیمار مبتلا به سلیاک مضر است.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهرا داشت: درحال حاضر مصرف آرد ذرت به مبتلابان توصیه می شود.

صفریان اظهار داشت: از ویژگی های بیماری سلیاک این است که بسیاری از افراد از ابتلا به این بیماری اطلاع ندارند و هنگامی که برای مشکل خاصی به پزشک مراجعه می کنند از ابتلا به بیماری سلیاک آگاه می شوند.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در استان خراسان رضوی کارخانه برای تولید محصولات مورد نیاز بیماران سلیاک وجود ندارد و محصولات نشاسته ای همچون نان، ماکارونی، شیرینی ، کیک از تهران و دیگر استان ها به مشهد منتقل می شود .

صفریان اظهار داشت: بیماری سلیاک یک بیماری نیست بلکه حساسیت است و پرهیز از مصرف غذاهای دارای پروتئین گلوتن تنها راهکار درمان و مبارزه با این بیماری است.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سه سال است که کلینیک ویژه بیماران مبتلا به سلیاک در استان راه اندازی شده است که اولین کلینیک حمایت از بیماران سلیاکی است که در کشور تاسیس شده است.

صفریان اظهار داشت: کلینیک ویژه بیماران مبتلا به سلیاک در استان به کمبود ویتامین، مواد معدنی و مشکلات پوکی استخوان و عوارض بعدی این بیماری را پیگیری می کند.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همچنین انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سلیاک هم در استان خراسان رضوی که با هدف کمک رسانی و رفع مشکلات بیماران مبتلا به سلیاک و ارائه راهکارهای رویارویی با این بیماری تشکیل شده است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
سلام.در مشهد از بیماران سلیاکی کجا حمایت میکنند