یک كارشناس مبارزه با بیماری های غیر واگیر، نان های سفید و قندهای ساده را از جمله دلایل بروز دیابت برشمرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دكتر راحله نظری یک كارشناس مبارزه با بیماری های غیر واگیر گفت: افراد شاغل كه بخش قابل توجهی از جمعیت فعال جامعه را تشكیل می دهند، یك سوم و یا حتی نصف روز خود را در محیط كار می گذرانند و حداقل یك میان وعده خود را در محیط كار میل می کنند، اما این گروه برای حفظ سلامت خود به تغذیه مناسب نیاز دارند.
وی اضافه وزن و چاقی را از نتایج زندگی ساكن و نشستن پشت میز در محیط های كار دانست و تاکید کرد: ضروری است تغذیه در محیط های كار، متناسب با تحرك فرد و از تعادل و تنوع كافی برخوردار باشد.  
 
دکتر نظری ادامه داد: مصرف قندهای ساده مثل قند و شكر و نان های سفید در محیط كار، منجر به بالا رفتن قند خون در كوتاه مدت می شود و این امر ترشح انسولین و در نتیجه ورود گلوكز به داخل سلول را به همراه دارد، در نهایت كاهش قند خون و آسیب های ناشی از آن مانند خستگی، خواب آلودگی و كاهش بازده كاری ایجاد می شود كه با تغییرات كمی از جمله كاهش مصرف قند و كافئین مصرفی در محیط كار، می توان به حفظ تعادل قند خون و افزایش دریافت مواد مغذی كمك كرد.  
 
این کارشناس سلامت، مصرف غذاهایی كه با حبوبات تهیه شده مانند عدسی و خوراك لوبیا همراه نان را منبع خوب پروتئین عنوان کرد و افزود: وجود فیبر در این خوراكی ها به سلامت بدن كمك می كنند و با توجه به اینكه تداوم كار نشسته و بدون تحرك، می تواند موجب اختلال در كار كرد دستگاه گوارش و ایجاد یبوست شود، برای پیشگیری از این مشكل نان سنگك و یا نان جو را جایگزین نان تهیه شده از آرد سفید مانند نان لواش كنیم.
او با توصیه به جایگزینی انواع سبزی و صیفی جات مانند خیار، گوجه فرنگی، كاهو، هویج در میان وعده ها به جای مصرف مواد قندی و شیرینی گفت: مصرف میوه علاوه بر تامین ویتامین های موردنیاز، در كاهش فشارهای روانی و كاری سودمند است.
 
دکتر نظری تأكید كرد: با پیروی از یك الگوی غذایی سالم در محیط كار می توان از ابتلا به اضافه وزن و در نتیجه ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت پیشگیری کرد و با بهبود عملكرد و افزایش بازده كاری، زمینه ارتقای كاری خود را در محیط كار فراهم آورد.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.