مشهد؛

سرعت بالا، شتابزدگی و حواس پرتی عامل اصلی تصادفات

معاون دفتر ایمنی و ترافیک راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: با تلاش و اقدامات انجام شده از سال 90 تا 94 شاهد کاهش حوادث رانندگی بوده ایم و این آمار در سال 94 به حدود 1650 کشته رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، عبدوس در همایش روز جهانی یادواره قربانیان حوادث ترافیکی در مشهد با بیان اینکه آمار تصادفات ترافیکی در کشور از سال 73 تا 85 روند صعودی داشت و به 27 هزار کشته رسیده افزود:طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، در سال 92 تعداد تلفات جاده ای در کشور به ازای هر 100 نفر 32/1 کشته و طبق آمار کشوری این رقم حدود 20 کشته بود که بیشتر این تلفات با حدود 45 درصد متوجه عابران و موتور سیکلت سواران بوده است.

وی جابجایی بیش از نود درصد بار و مسافر از طریق حمل و نقل جاده ای و توسعه ناکافی مترو و قطار شهری در شهرها و حومه آن ها را علت بالا بودن حوادث ترافیکی در کشور دانست و گفت: سرعت بالا، رفتار پرخطر، شتابزدگی و حواس پرتی بزرگترین دلایل جراحات رانندگی است.

سرهنگ احسان بخش جانشین پلیس راه خراسان رضوی هم در این همایش با بیان اینکه ده درصد تلفات در استان ناشی از خستگی و خواب آلودگیست گفت: حرکت در مسیر یکنواخت و بدون استراحت، شروع رانندگی قبل از استراحت کافی، مصرف داروهای خواب آور و عدم تجربه کافی رانندگی در شب علل اصلی بروز واژگونی خودرو هاس که رانندگان برای جلوگیری از اینگونه حوادث باید به ازای هر دو ساعت رانندگی 15 دقیقه به استراحت بپردازند.

احسان بخش افزود: طبق آمارگیری انجام شده از چهار محور ورودی و خروجی استان، هفت دهم درصد از رانندگان خانم بوده اند که با وجود این تعداد کم، 6 درصد از آمار تصادفات و تلفات جاده ای را به خود اختصاص داده اند.

وی ناتوانی در تصمیم گیری سریع، فرار به طرز غلط در مواجهه با خطر، غالب بودن احساسات و عواطف بررانندگی، عدم آشنایی به امور فنی وسیله نقلیه و استفاده از حواس پنج گانه در مسائل مختلف در هنگام رانندگی را از جمله عواملی دانست که باعث افزایش سهم خانم ها در تصادفات جاده ای شده است.

در این همایش که با حضور مسئولان و فعالان استانی و دانشگاهی برگزار شد، به بررسی دلایل و راهکارهای کاهش حوادث ترافیکی و بهبود وضعیت امداد رسانی پرداخته شد.

انتهای پیام//ح.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.