وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل بر پایبندی خود به رعایت توافق‌نامه بین‌المللی آب و هوا و همچنین توافق هسته‌ای ایران تاکید کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که روز یکشنبه به منظور گفتگو درباره روابط اروپا با آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در نشستی در بروکسل گرد هم آمده بودند، تاکید کردند اتحادیه اروپا باید بیش از پیش در زمینه دفاعی سرمایه گذاری کند و برای رعایت توافق نامه بین المللی آب و هوا و همچنین توافق هسته‌ای ایران بکوشد.

میروسلاو لاجاک، وزیر خارجه اسلواکی، که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، در پایان نشست روز یکشنبه در بروکسل اعلام کرد:" ما می دانیم که رویکرد دولت آمریکا در دوره ترامپ بیشتر بر مسایل اقتصادی و تجاری استوار خواهد بود و ما نیز امیدوار هستیم که اروپا نیز به نوبه خود همبستگی و وحدت بیشتری داشته باشد. اما هیچکس در اروپا نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و آمادگی اروپا را برای همکاری با آمریکا زیر سوال نبرده است."

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز اعلام کرد وزرای امور خارجه و دفاع اتحادیه اروپا روز دوشنبه درباره ظرفیت های دفاعی و امنیتی مشترک اروپا تصمیم گیری خواهند کرد. وی تصریح کرد این مسئله می تواند در آینده اهمیت بیشتری هم پیدا کند.

ژان مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه، نیز در نشست روز گذشته بروکسل که همزمان با سالگرد حملات تروریستی در پاریس برگزار شد، غایب بود.

ویتولد واشچیکوفسکی، وزیر خارجه لهستان اعلام کرد:" اروپا مشکلات زیادی دارد، اما هیچ کدام از این مشکلات آمریکا نیست. آمریکایی ها فردی را به عنوان رئیس جمهور آینده کشورشان انتخاب کردند که فرشته نیست، اما آدمی هم نیست که لازم باشد  رفتار ویژه ای با او داشته باشیم."

طرح دفاع مشترک در اروپا با موانع متعددی روبرو است اما فرانسه  و آلمان امیدوار هستند که انتخاب دونالد ترامپ دم تازه ای به این طرح بدمد.

دیدیه ریندرز، وزیر خارجه بلژیک، اعلام کرد:" من فکر می کنم که بحث کنونی این است که اروپا چگونه می خواهد در عرصه بین المللی صدای قویتری داشته باشد. ما پیش از این نیز درباره مسایل امنیتی و دفاعی گفتگو کرده ایم. این مسئله می تواند درباره امور تجاری، امور مهاجران و تغییرات آب و هوایی نیز صحت داشته باشد."

وزرای خارجه انگلیس و مجارستان از شرکت در نشست روز یکشنبه بروکسل که فراخوان آن پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صادر شد، خودداری کردند، تا اختلافات کشورهای اروپایی در این زمینه نمایان گردد.

دونالد ترامپ جمهوری خواه، که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پیروز شده با اظهارنظرهای بحث برانگیز خود در کارزار انتخاباتی‌اش درباره این سه مسئله تردیدهایی به وجود آورده است.

دونالد ترامپ در مبارزات تبلیغاتی خود دفاع نظام‌مند از متحدان اروپایی آمریکا در ناتو را زیر سوال برده و از توافق نامه آب و هوایی پاریس، که از چهارم نوامبر به اجرا درآمد، و هم از توافقی که میان قدرتهای بزرگ و ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور حاصل شد، انتقاد کرده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار