معاون وزیر جهاد کشاورزی از مجموع باغات زیر کشت گردوی کشور 5 هزار و 600 هکتار به شهرستان تویسرکان اختصاص دارد.

بیش از 5 هزار هکتار از  باغات گردوی کشور در تویسرکانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محمد‌علی طهماسبی در همایش فرصت‌ها و چالش‌های گردوی تویسرکان با اشاره به وجود 946 هزار هکتار گردوی بارور در دنیا با تولید 3 میلیون و 400 هزار تن گردو طبق آمار سازمان خوار و بار جهانی اظهار کرد: از مجموع 153 هزار هکتار باغات گردوی ایران بیش از 120 هزار هکتار باغ بارور با ظرفیت برداشت 230 هزار تن گردو وجود دارد که از این میزان سهم همدان 10 درصد می‌شود.

وی افزود: از مجموع باغات زیر کشت گردوی کشور، 5 هزار و 600 هکتار به شهرستان تویسرکان اختصاص دارد؛ اما مهم میزان سطح زیر کشت نیست، بلکه مهم این است که گردوی تویسرکان یک برند بوده و برای همه شناخته شده است.

وی با ابراز خوشبختی بر جدی گرفتن حفظ جایگاه برند گردوی تویسرکان تاکید کرد: همه باید برای حفظ و ارتقای جایگاه برند گردوی شهرستان با تعامل و همراهی بیش از پیش تلاش کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص نقاط ضعف گردوی تویسرکان با اشاره به سرمازدگی 50 تا 90 درصد از گردوی این شهرستان افزود: تکثیر گردوی تویسرکان بذری است، به همین دلیل یکدست و یکنواخت نیست و صفات مختلفی در آن بروز می‌کند.

وی با معرفی کرم خراط به عنوان دشمن شماره یک باغات گردو و تاکید بر لزوم هوشیاری بر عدم اجازه ورود کرم خراط بر باغات گردوی تویسرکان، تصریح کرد: نابودی کرم خراط پس از استقرار بسیار دشوار خواهد بود.

طهماسبی با تاکید بر لزوم بهینه مصرف کردن منابع آبی تاکید کرد: برای حفظ سرمایه‌های عظیم زیستی به ارث رسیده به ما، ابتدا باید نظام آب و آبیاری را حل کنیم.

وی به طرح تجمیع منابع آبی از سوی وزرات جهاد کشاورزی با بخشودگی 85 درصدی از سوی دولت و 15 درصد آورده متقاضی اشاره کرد و گفت: این مهم فرصتی بسیار خوب به منظور مصرف بهینه آب است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر وجود ظرفیت سرمایه‌های آب، خاک و دانش در تویسرکان بیان کرد: بیش از 6 هزار بهره‌بردار باتجربه که سال‌های سال در عرصه کاشت و برداشت گردو فعال هستند، سرمایه‌ای ارزشمندی است.

وی از اجرای طرح اصلاح ارقام 3 هزار هکتار از باغات گردوی تویسرکان پس از جلسات متعدد با مسؤولان به منظور رفع مشکلات و حفظ باغات گردو خبر داد و گفت: در سال اول اجرای طرح اصلاح ارقام باغات گردوی تویسرکان 300 هکتار را در دستور کار قرار می‌دهیم.

طهماسبی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم پنج هکتار باغات گردوی تویسرکان را تبدیل به باغات اقتصادی کنیم، تعادل سرشاخه، ارتقای درآمدزایی، ورود مکانیزاسیون، جلوگیری از خسارت‌های انسانی ناشی از گردوتکانی را از مزیت‌های طرح اصلاح ارقام باغات گردوی تویسرکان دانست.

انتهای پیام/ د


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.