زائران مراسم اربعین حسینی به منظور پیشگیری از بروز بیماری‎ها و مشکلات احتمالی در طول سفر لازم است نکات زیر را رعایت کنند.

زائران اربعین نکات زیر را رعایت کنندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ این نکات شامل موارد زیر است.

* نخستین و مهمترین نکته بهداشتی، شستشوی مداوم دست‎هاست بخصوص پیش از غذا و پس از تردد با اتوبوس در مکان‎های عمومی و مکان‎های پرتردد حتماً دست‏‌ها با آب و صابون شسته شود.

*وسایل بهداشتی حداقلی شامل رول دستمال کاغذی، حوله، مسواک و لیوان را به همراه داشته باشید.

*همراه داشتن سیم کارت، گوشی تلفن، شارژر،  کمک شارژر، کاغذ و خودکار ضروری است.

* استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از میکروب‎ها و ویروس‎ها موثر است؛ بنا بر این به تعداد روزهای سفر، ماسک همراه داشته باشید و روزانه یک ماسک استفاده کنید.

*زائرانی که بیماری‎ قلبی یا دیابت دارند برای جلوگیری از سرماخوردگی لباس مناسب از قبیل جوراب، دستکش، کلاه، پوشش گوش، کاپشن و... همراه داشته باشند.

*همراه داشتن چفیه، کلاه، چتر، عینک، سمعک و هر وسیله کمک توانبخشی برای زائران ضروری است.

*در طول روز و هر شب به طور مرتب پاها شسته شود و شب‏‌ها در محل پاشنه پا از پماد ویتامین (آ-د) استفاده شود؛ همچنین شب‎ها پاها را 20 تا 30 سانتیمتر بالا نگه دارید.

*از عادات غیر بهداشتی روبوسی و دست دادن با بیماران بشدت پرهیز کنید و مرتب دست‌هایتان را بشویید.

*گرم نگه داشتن سر با گذاشتن کلاه و بستن سر با چفیه یا دستار بخصوص در موقع خواب به زائران توصیه می‏‌شود.

*بهتر است یک کارت شناسایی درمانی برای خود تهیه کنید که در آن نام، نام خانوادگی، نام پدر، سن، سابقه بیماری، شماره تلفن ضروری، آدرس و گروه خونی به همراه عکس درج شده باشد.

* از کفش‎های طبی دارای پاشنه نرم استفاده کنید که به کمر ضربه وارد نکند؛ به دلیل اینکه در طول مسیر پا متورم می‎شود از کفش بنددار استفاده کنید.

* پیاده‎روی آرام و منسجم داشته باشید. پیاده‌روی با شتاب و زیاد در روزهای نخست موجب می‎شود بشدت دچار گرفتگی عضلات و اسپاسم شوید.

* با توجه به احتمال بالای عرق سوز شدن بدن از کرم‎های زینک اکسید یا پودر تالک استفاده کنید.

* زائرانی که دارو مصرف می‎کنند مانند بیماران قلبی، دیابتی، فشارخون بالا حداقل برای مصرف 15 روز داروهای خود را همراه داشته باشند؛ همچنین نسخه داروهای مصرفی را به همراه داشته باشید تا اگر اتفاقی برای دارو افتاد، پزشکان بتوانند دارو را تهیه کنند.

*بهتر است از کوله‌‏پشتی استفاده شود که وسایل با دست حمل نشود؛ چرا که همراه داشتن یک وسیله در دست موجب فشار آوردن شانه بر ستون فقرات و خستگی می‎شود.

*بستن کمر با شال، شستشوی پاها و کشاله ران در هنگام استراحت و تجدید وضو، استفاده از چوب دستی با عصا توصیه می‎شود.

انتهای پیام/ د


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.