انتقال خدمات درمانی تأمین اجتماعی گمانه‌زنی است/ فعالیت 2 هزار و 709 آزمایشگاه در مراکز بهداشتی

وزیر بهداشت اخبار منتشر شده مبنی بر انتقال خدمات درمانی تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت را جوسازی و گمانه‌زنی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هاشمی وزیر بهداشت در نشست خبری نمایشگاه مطبوعات با اشاره به دستاوردهای طرح تحول سلامت گفت: طی دولت یازدهم از هزار و 986 خانه بهداشت احداث شده 500 واحد آن تا پایان سال به این میزان افزوده می‌شود. همچنین 336 مرکز بهداشت مجری طرح پزشک خانواده احداث، هزار و 300 باب خانه بهداشت تعمیر و 2 هزار و 356 خانه بهداشت تجهیز شده است. از طرفی هزار و 885 باب مرکز بهداشتی تعمیر و 3 هزار مرکز بهداشتی تجهیز شدند.

وی با اشاره به تعمیر و تجهیز 2 هزار و 47 محل زیست پزشک ادامه داد: هزار و 852 پزشک عمومی و 5 هزار و 285 ماما در مراکز پزشک خانواده مستقر شده‌اند همچنین هزار و 189 دندانپزشک در 3 هزار مرکز بهداشت و 137 بهداشت کار دهان و دندان در طول این دولت به کار گرفته‌ شده‌اند.

هاشمی با بیان فعالیت 2 هزار و 709 آزمایشگاه در مراکز بهداشتی بیان کرد: اقلام دارویی رایگان از 270 به 463 قلم افزایش یافته است از طرفی ایجاد هزار و 273 مرکز جامع خدمات سلامت و 3 هزار و 700 پایگاه سلامت پایگاه سلامت از جمله اقدامات وزارت بهداشت این دوره بود. تاکنون 50 میلیون نفر در سامانه الکترونیکی ثبت شده که امیدواریم تا پایان دولت برای تمام ایرانیان پرونده الکترونیک صادر شود. 19 میلیون بیمار در بیمارستان‌ها بستری و 94 میلیون بار ویزیت تخصصی سرپایی در 658 کلینیک ویژه صورت گرفته است همچنین 5 هزار و 312 مصدوم با استفاده از 21 آمبولانس هوایی به بیمارستان‌ها منتقل شدند که موجب کاهش رقم مرگ و میر و معلولیت شده است.

وی ادامه داد: 2 هزار و 400 دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس کشور افزوده شده است، 5 هزار و 800 پزشک متخصص و فوق تخصص در کشور مشغول به فعالیت هستند که علی‌رغم گذشته 100 درصد این پزشکان فعالیت خصوصی ندارند.

هاشمی از نوسازی 40 هزار تخت بیمارستانی خبر داد و گفت: ‌2 میلیون مترمربع از فضای 570 بیمارستان نوسازی و بازسازی شد و 27 هزار و 500 قلم تجهیزات از 15 هزار تومان تا 5 میلیارد تومان برای بیمارستان‌ها خریداری شده است تاکنون 12 هزار تخت جدید بیمارستانی احداث کردیم که امیدواریم تا پایان دولت این آمار به 21 هزار تخت افزایش پیدا کند. همچنین 2 هزار و 400 تخت آی سی یو به مجموع 5 هزار و 700 تخت ویژه افزوده شد، ‌250 پلی کلینیکی تخصصی ویژه نیز در حال ساخت است و به طور کلی هزار و 800 واحد اختصاصی زایمان تا پایان دولت تحویل داده می‌شود و در چند روز آینده نیز شاهد بهره‌برداری از هزار تخت روانپزشکی هستیم، از طرفی اورژانس 135 بیمارستان به طور کامل بازسازی و 131 مرکز غربالگری برای بیماران سرطانی راه‌اندازی شد.

هاشمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر مصاحبه روز گذشته رئیس کمیسیون بهداشت و درمان گفت: از گفته‌های دکتر نوبخت اطلاعی ندارم اما تصور می‌کنم منظور وی از تیم اقتصادی وزارت بهداشت تیم اقتصادی دولت است چرا که وزارت بهداشت تیم اقتصادی ندارد. دولت نیز با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه است و این امر بر کسی پوشیده نیست. آسیب بخشی از این مشکلات نیز به طرح تحول سلامت وارد می‌شود و در افزایش مطالبات و ایجاد مشکلات جدی شکی نیست. مجلس نیز تاکنون به ویژه در خصوص 8 هزار میلیارد اوراق به سازمان بیمه سلامت لطف بزرگی به ما کرده‌اند.

وزیر بهداشت در خصوص انتقال بخش درمان تأمین اجتماعی به وزارت بهداشت نیز عنوان کرد: این مباحث جوسازی و گمانه‌زنی است ما افتخار می‌کنیم که تأمین اجتماعی در حوزه درمان ورود کند و خدمات را با نرخ دولتی در اختیار مردم قرار دهد. ما از در اختیارگذاری 570 بیمارستان خود به تأمین اجتماعی استقبال می‌کنیم و هیچ بحثی در مورد انتقال خدمات درمان آنها به وزارت بهداشت وجود ندارد.

هاشمى زمان خدمت به بيماران را کوتاه خواند و اضافه کرد: اگر بخواهیم مدام به حاشیه ها پاسخ بدهیم، از هزاران خدمتی که در طرح تحول سلامت در حال انجام است جا می مانیم. پاسخ کسانی که می گویند حوزه بهداشت چاه ویل است، را رهبر معظم انقلاب به زیبایی داده اند که فرمودند هزینه در حوزه سلامت و آموزش لازم است. استانداران و ائمه جمعه می گویند درصد مراجعات به ما در حوزه درمان کاسته شده كه از برکات طرح تحول نظام سلامت است.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره فضای رسانه ای حوزه سلامت عنوان کرد: اگر طرح تحول سلامت امروز در جامعه توفیقی دارد بعد از کمک خدا، به علت حمایت رسانه ها است. ادعا نمی‌کنیم که همه خدمات سلامت را اطلاع رسانی کردیم، تهیه محتوا و ارتباط با رسانه قوت و ضعف‌های دارد. مهمترین مشکل ما گرفتارى وزارت بهداشت با کار اجرایی است.

هاشمی درباره تعرفه‌های پرستاری نیز تصریح کرد: معاون پرستارى در دفاع از حقوق پرستاران همیشه زبانزد بودند و به گفته وی در هیچ دولتی اینگونه از پرستاران حمایت نشده است. قانون تعرفه پرستاری هم هشت سال پیش در مجلس تصویب شد اما باید اول منابع آن تامین شود و پرستاران نیز باید به مجلس مراجعه کنند تا بودجه تعرفه پرستاری لحاظ شود چرا كه ما نیز با اجرای این قانون موافقیم و به محض تامین مالی آن را اجرایی مى كنيم.

وزیر بهداشت با تایید افزایش کار پرستاران پس از اجرای طرح تحول سلامت از همه پرستاران و پیراپزشکان تشکر كرد و گفت:‌ اگر دیگر نهادها همانند مجلس همراهی می‌کردند مسلماً بهتر می‌توانستیم به پرستاران خدمت کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص دانش آموزان شین آباد گفت: طی صحبتی که با خانواده ها داشتیم اگر اساتید ایرانى موافق انتقال آنها به فرانسه باشند، اقدامات لازم انجام مى شود. زیرا برخی از این دانش آموزان بالغ بر 40 درصد جراحی شده اند بنابراین این تصمیم موکول به تصمیم درمانی شده و تاکنون درخواست اعزام به خارج نشده است.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش دیگری در حوزه دارو عنوان کرد: بدون افزایش کیفیت دارو از گران شدن دارو حمایت نمی‌کنیم، باید نگاه تولیدکنندگان دارو به بیرون مرزها باشد که در این زمینه دولت بسیار حمایت کرده است. ما نمی‌پذیریم صنعت دارویی نگاهش فقط به داخل باشد زیرا بازار دارویی داخل وسیع نیست.

وی افزود: رسانه‌ها همانطور که به وزارت بهداشت انتقاد می‌کنند بخش‌های دیگر را نیز رصد کنند. در هر بیمارستان اتفاقی بیفتد ما باید پاسخگو باشیم ولی وظیفه ما بسیار متفاوت با نهادهای دیگر است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در فواصل 40 کیلومتری جاده‌ها یک آمبولانس داریم که برای اربعین تعداد پایگا‌ه‌ها اورژانس را به پنج کیلومتر رساندیم، بیمه هم که پول بیمه از زائر گرفته است باید در اتوبوس‌ها ناظر مستقر کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.