غربالگری خون اهداکنندگانِ بار اولی نقطه عطفی در شکست هپاتیت

مدیر سازمان انتقال خون کشور از غربالگری خون افرادی که می خواهند اولین اهدای خود را انجام دهند، برای جلوگیری از شیوع ویروس‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پور فتح الله مدیر سازمان انتقال خون کشور در نشست خبری که صبح امروز در مصلای امام خمینی برگزار شد، با اشاره به سلامت خون در کشور گفت: ما در زمینه تولید پلاسمای مازاد بر مصرف مراکز درمانی خوشبختانه جزو محدود کشورهای در حال توسعه هستیم که این محصولات را به خارج کشور صادر می‌کنیم به طوری که تبدیل به داروهای مشتق بر پلاسما می شوند و مجددا به کشورمان باز می‌گردند. 
 
وی در خصوص استانداردهای که در تهیه داورهای پلاسما حاکم است، اظهار داشت: بر روی پلاسمایی که به خارج از کشور می‌فرستیم، آزمایش‌های بررسی ژنو ویروس انجام می شود و حداقل برای ویروس هپاتیت A، B و C و نیز ویروس اچ آی وی (HIV) و پارا ویروس مورد ارزیابی قرار می گیرند. 
 
وی با بیان اینکه در سه سال گذشته تنها 2 مورد هپاتیت C داشتیم، عنوان کرد: ما حدود 2 و نیم میلیون نمونه پلاسما را به تولید رساندیم و در سه سال گذشته موردی از هپاتیت B مشاهده نکردیم. 
 
پور فتح الله در خصوص ویروس هپاتیت A تاکید کرد: این ویروس از طریق دستگاه گوارش، خوراکی و آب آشامیدنی منتقل می شود. 
 
مدیر سازمان انتقال خون کشور بیان کرد: آزمایشی برای صنعت پلاسما انجام می شود و ما در 2 و نیم میلیون نمونه ایرانی فقط 30 مورد هپاتیت A داریم که این نشان‌دهنده آن است که سطح بالایی از خدمات بهداشتی در جامعه ایرانی رعایت می شود.

به گفته وی، اقدامات وزارت بهداشت و درمان و اطلاع‌رسانی و آگاهی مردم از نظر مواد غذایی و آلودگی های مواد غذایی در کشور ما بسیار خوب و امیدبخش است. 
 
وی بیان کرد: بر اساس مقایسه این اطلاعات با اطلاعاتی که در سال های گذشته با کشور جمهوری چک، سوئیس، آلمان، آمریکا صورت گرفته است، کشور ما در خصوص ویروس هپاتیت A و D در سطح کشورهای اروپایی 2 برابر جامعه آمریکا است. 
 
مدیر سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه طی 14 سال گذشته ارسال پلاسما به خارج از کشور، مورد اچ آی وی در اهداکنندگان ما وجود نداشته است، افزود: موارد نا چیزی از هپاتیت C و D گزارش داده شده مختص به اهدا کنندگان بار اولی است.

وی با بیان اینکه همین عامل در سازمان انتقال خون باعث انجام مرحله غربالگری شده، ابراز داشت: در حال حاضر در پنج استان کشور برنامه غربالگری بر روی اهداکنندگان بار اولی انجام می شود که بار اول فقط نمونه خون دریافت و ارزیابی سلامت انجام می شود و بعد از حدود سه ماه از فرد دعوت می شود تا برای امر اهدای خون مراجعه کند که این کار باعث به حداقل رساندن خون آلوده به ویروس‌ها می شود. 
 
پور فتح الله بیان کرد: حدود 50 درصد هزینه های آزمایشگاهی با غربالگری افزایش پیدا کرده زیرا وقتی افراد وارد غربالگری می شوند علاوه بر تماس سازمانی دیگر باز نمی‌گردند و امیدواریم تا پایان سال جاری این پنج استان به 15 استان افزایش یابد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار