مدیرعامل سازمان انتقال خون؛

اهدای سلول‌های بنیادی از سوی 100 هزار داوطلب تا پایان امسال

سازمان انتقال خون در نظر دارد تا پایان امسال برای احیای سلول‌های بنیادی خون‌ساز تعداد داوطلبان را به 100 هزار نفر برساند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پورفتح‌الله مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور صبح امروز در مصلای امام خمینی (ره) – (نمایشگاه مطبوعات و روزنامه) با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون سعی دارد مراکز انتقال خون خود را به تدریج به مراکز جامع تبدیل کند، گفت: سازمان انتقال خون در تلاش است تمام فعالیت‌های مرتبط با اهدا را متمرکز کرده و بدین طریق نیازهای هموطنان را فراهم کند.

وی ادامه داد: در مراکز جامع اهدا فقط اهدای خون کامل انجام نمی‌شود و در کنار آن اهدای پلاکت نیز صورت خواهد گرفت و اهداکنندگان می‌توانند فقط پلاکت و یا پلاسمای خود را اهدا کنند.

پورفتح‌الله با بیان اینکه اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز به منظور تهیه داروهای مشتق از پلاسما صورت می‌گیرد، اظهار داشت: در همین راستا سازمان انتقال خون تلاش می‌کند تا پایان سال‌ جاری 20 هزار مورد جدید اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز را جذب کند که تا پایان سال آینده این روند به 100 هزار داوطلب سلول‌های بنیادی خون ساز برسد.

وی با بیان اینکه اهمیت این مسئله در این است که در کشور مراکز پیوند سلول‌های بنیادی مغز و استخوان توسعه خیلی خوبی پیدا کرده، ابراز داشت: در این مراکز از خود فرد دهنده و فامیل درجه یک فرد استفاده می‌شود.

وی با اشاره به آماری که مراکز پیوند اعلام کرده‌اند، عنوان کرد: از میان 8 هزار پیوندی که صورت گرفته تنها 60 مورد پیوند غیرخویشاوندی انجام شده و این در حالی است که در دنیا چیزی حدود 40 تا 50 درصد پیوندهای سلول‌های بنیادی غیرخویشاوندی صورت می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه وجود خانواده‌هایی با فرزندان کم‌تر باعث ایجاد مشکلاتی در زمینه پیوند سلول‌های بنیادی می‌شود، گفت: امیدواریم با اجرای این برنامه بتوانیم در سراسر کشور داوطلبان اهدای بنیادی داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: در چند منطقه کشور، سازمان انتقال خون مجهز به دستگاه‌های تابش اشعه خون را فراهم کردیم که در سراسر کشور اعمال دسترسی به خون و فرآورده های آن را امکان‌پذیر می‌کنند.

وی در پایان یادآور شد: خون و فرآورده‌های آن برای بیمارانی که نقص ایمنی و نیاز به پیوند دارند و نیز کودکان نارسی که هنگام تولد حتما باید تزریق خون روی آنان انجام شود، ضروری است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار