مديرکل حفاظت محيط زيست همدان گفت: غار سراب کبودراهنگ به عنوان اثر طبيعي ملي به ثبت مي‌رسد.

غار سراب کبودراهنگ اثر طبيعي ملي مي‌شودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محمدرضا محمدي اظهار داشت: 10 درصد از گستره زمين مناطق تحت حفاظت ارگان‌هاي محيط زيستي جهان است و در کشور ما 6 درصد از مساحت به مناطق تحت حفاظت محيط زيست اختصاص دارد که اين ميزان در استان 3 درصد است.

محمدي اضافه کرد: اين مناطق در کشور ما شامل پارک ملي، منطقه حفاظت شده، پناهگاه حيات وحش و اثر طبيعي ملي مي‌شود که در استان همدان تنها مناطق حفاظت شده را داريم و از تنوع مناطق برخوردار نيستيم که بر اين اساس برنامه‌اي براي افزايش تنوع مناطق تحت حفاظت استان در نظر گرفتيم.

وي گفت: ثبت سراب گيان و غار سراب به عنوان آثار طبيعي ملي و ثبت منطقه حفاظت شده خانگرمز به عنوان پناهگاه حيات وحش از جمله اقداماتي است که در اين زمينه در حال پيگيري و انجام است.

محمدي در خصوص دلايل معرفي غار سراب به عنوان اثر طبيعي ملي گفت: اين غار يکي از پديده‌هاي طبيعي مهم زمين شناسي در کشور به شمار مي‌آيد و قدمت اين پديده در حدود دوران دوم زمين شناسي يعني دوره ژوراسيک (136 تا 190 ميليون سال قبل) تخمين زده مي‌شود که با مديريت دقيق منطقه علاوه بر حفظ ميراث زمين شناسي مي‌توان از آن به عنوان يک ابزار آموزشي و تربيتي براي آموزش مفاهيم محيط زيستي بهره‌مند شد.

وي با بيان اينکه اثر طبيعي ملي، يکي از مناطق چهارگانه حفاظت محيط زيست ايران است، خاطرنشان کرد: پديده‌هاي نمونه يا مجموعه‌هاي گياهي و جانوري (زيست‌محيطي) نادر يا اشکال و مناظر کم‌نظير، ويژه و غير قابل جايگزين که از جهات علمي، تاريخي يا طبيعي داراي ارزش حفاظتي باشند، به عنوان اثر طبيعي ملي، با تعيين محدوده از آنها حراست مي‌شود.

وي بيان کرد: غار سهولان، قله سبلان، صنوبر شيروان، غار قوري قلعه، سرو قره باغ و غار پروا از جمله آثار طبيعي ملي ايران هستند.

وي اظهار کرد: موافقت‌هاي اوليه براي ثبت غار سراب به عنوان اثر طبيعي ملي اخذ شده است و موضوع به زودي در دستور کار شوراي عالي محيط زيست قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/ د


برچسب ها: همدان ، غار سراب ، اثر ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.