به گزارش خبرنگار
تکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سوالی که شاید در ذهن بسیاری از ما نقش بسته باشد این است که زیارت اربعین، زیارت عاشورا و زیارت وارث را چه کسانی نقل کرده اند؟ در این گزارش به این سوال پاسخ می دهیم.
زیارت عاشورا:
زيارت عاشورا از امام باقر(ع) نقل شده است. ايشان در ايام كودكي در واقعه كربلا حضور داشتهاند. امام اين زيارت را به شخصي به نام «علقمة بن محمد حضرمي» آموخت و او نيز به «صالح بن عقبه» و «سيف بن عميره» این زیارت نورانی را آموزش داد. ابن قولويه قمي (پدر شيخ صدوق) نيز در كتاب «كامل الزيارات» مينويسد «صالح بن عقبه» و «سيف بن عميره» نقل كردهاند كه «علقمة بن محمد حضرمي» خدمت امام باقر(ع) رسيد و از ايشان خواست به وي زيارتي بياموزد كه دو كار بُرد داشته باشد بدين معنا كه هم بتواند آن را در روز عاشورا هنگام تشرف به حرم امام حسين(ع) بخواند و هم اگر توفيق زيارت قبر امام را نداشت، بتواند بوسيله آن، امام را از راه دور و يا از خانه خود زيارت كرده باشد. آن گاه امام زيارت عاشورا را به وي آموخت.
در اواخر «مفاتيح الجنان» ذيل عنوان «حكايت سيد رشتي و تشرف او به خدمت امام زمان(عج)» سفارشات فراوان امام زمان (عج) نسبت به مداومت در خواندن اين زيارت نقل شده است. این موضوع اهميت و اعتبار زيارت عاشورا را نزد حضرت حجت(عج) به ما نشان می دهد.
زیارت اربعین:
زيارت اربعین از امام صادق(ع) نقل شده است. امام جعفر صادق(ع) اين زيارت را به شخصي به نام «صفوان بن مهران» آموخته و مرحوم شيخ طوسي نيز با واسطه اين زيارت را در «تهذيب» و «مصباح المتهجد» آورده است.
زيارت وارث:
سيد بن طاووس اين زيارت را با چند واسطه از جابر جعفي و او از امام صادق(ع) نقل كرده است.
شيخ طوسي، مصباح المتهجد، بيروت، مؤسسة فقه الشيعة ، 1411ق، چ1، ص773؛ حاج شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، ذيل زيارت عاشورا.
جعفر بن محمد بن قولويه قمي، كامل الزيارات، (تحقيق: جواد قيومي، قم، نشر الفقاهه، 1417ق)،ص327.
شيخ طوسي، مصباح المتهجد، بيروت، مؤسسة فقه الشيعة ، 1411ق، چ1، ص788.
شيخ طوسي، مصباح المتهجد، بيروت، مؤسسة فقه الشيعة ، 1411ق، چ1، ص788؛ حاج شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، ذيل زيارت اربعين.
جعفر بن محمد بن قولويه قمي، كامل الزيارات، (تحقيق: جواد قيومي، قم، نشر الفقاهه، 1417ق)،ص375؛ حاج شيخ عباس قمي، مفاتيح الجنان، ذيل زيارت مطلقه امام حسين(ع).
انتهای پیام/