در سال جاری 90 هزار تن انگور از باغ های استان تولید شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: امسال افزون بر 90 هزار تن انگور از باغ های استان برداشت شد که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال 50درصد کاهش دارد.

محمدعلی شریکیان علل کاهش تولید انگور را شیوع سفیدک داخلی، سرمازدگی، تگرگ و بارش های بی موقع در زمان برداشت عنوان کرد و افزود : سطح تاکستان های استان 18 هزار و 500 هکتاراست که

از این میزان 16 هزار هکتار بارده است و سال گذشته 180 هزار تن محصول انگور تولید شد.

وی با بیان اینکه 65 درصد تولید باغ های استان مربوط به محصول انگور است تصریح کرد : ارقام انگور در این استان شامل کلاهداری، شصت عروس، سلطانی بی دانه، لعل، خلیلی، صاحبی، عسگری، سفید، صابونی و یاقوتی است که بجنورد با هفت هزار و 103 هکتار بیشترین سطح کشت تولید انگور را دارد و عمده ارقام آن کلاهداری است که سازگاری بالایی با شرایط آب و هوایی کوهستانی بدرانلو دارد.

وی سطح تاکستان های آبی را 12 هزار و 420 هکتار و دیم 6 هزار و 100 هکتار برشمرد و خاطر نشان کرد : برآورد میانگین تاکستان های آبی 18 تن در هکتار و دیم 7 و نیم تن در هکتار است که به طور متوسط تولید کشمش استان 18 هزار تن برآورد می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: هم اکنون فاروج با سطح سه هزار و 695 هکتار و شیروان با سطح 2 هزار و 910 هکتار دو مرکز اصلی قطب تولید انگور در استان هستند که رقم سلطانی بی دانه به صورت خزنده کشت می شود.

وی ظرفیت صنایع فرآوری این محصول را در استان 15 هزار تن و ظرفیت نگهداری را 10 هزار تن اعلام و بیان کرد : با توجه به مقدار تولید نیاز به توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی است .

گفتنی است استان 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه بیش از دو میلیون و 500 تن انواع محصول کشاورزی زراعی و باغی و همچنین دامی تولید می شود.

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.