سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تدوین برنامه ای برای کاهش قاچاق کالا به کشور خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛قاسم خورشیدی با بیان اینکه هدف ما این است  بتوانیم حجم کالای قاچاق  ورودی به کشور را تا سال 1398  به شش میلیارد دلار برسانیم افزود: همه فکر می‌کنند پلیس به عنوان نیروی قهریه تنها مسئول و متولی مبارزه با قاچاق است، اما حقیقت این است که عملکرد پلیس در این زمینه تنها یک مُسَکن است و همه باید به حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز ورود کنند.

وی با اشاره به وجود پدیده قاچاق در همه کشورهای دنیا، گفت: در بسیاری کشورها قاچاق عمدتا در زمینه اقلام ممنوعه مانند مداد مخدر و یا انسان انجام می‌شود، اما در کشور ما قاچاق کالا گستردگی، تنوع و حجم بالایی دارد، بطوریکه می  توانیم بگوییم از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در کشور ما قاچاق می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر در کشور هشت طبقه نظام تعرفه‌ای وجود دارد و این امر موجب می‌شود که هر کالا با یکی از این طبقات مختلف تعرفه‌ای تطبیق داده شده و تعرفه کمتری برای آن پرداخت شود.

این مقام مسئول عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما وجود بیش از 67 نوع معافیت گمرکی و تجاری و تخفیف سود بازرگانی در کشور است که برخی از آنها مانند  معافیت ملوانی و مسافری خود به معضلی تبدیل شده‌اند.در حال حاضر معافیت موجب شده تا 2.8 میلیارد دلار کالا تنها از این طریق وارد کشور شود.

وی افزود: معافیت مسافری نیز 80 دلار است که در حال حاضر تا 200 تا 400 دلار رسیده است و با  رقم 200 دلار تنها 1.8 میلیارد دلار و با در نظر گرفتن رقم 400 دلار 3.2 میلیارد کالا کالا   بصورت مسافری وارد کشور می‌شود.

وی تصریح کرد: این برنامه شامل 16 هدف کاربردی، 65 برنامه کلان اجرایی و 300 برنامه عملیاتی است که هم اکنون در کشور در حال اجراست.در این برنامه هدف ابتدا توقف رشد قاچاق و سپس کاهش 75 درصدی حجم قاچاق کشور در طول اجرای پنج ساله طرح است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.