مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشاورزان دیم کار به‌ویژه در مناطق سردسیری قبل از بارندگی اقدام به کشت کنند.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ سید نعمت الله روزبه گفت: هر چند پیش بینی هواشناسی از تأخیر بارندگی تا اویل آذرماه سبب نگرانی شده است اما با این وجود کشاورزان می‌توانند به‌صورت «خشک کاری» به کشت محصولات دیم پیش از بارش ها اقدام کنند.

این کارشناس زراعت تصریح کرد: محصولات زراعی گندم وجو باید در مناطق سردسیری قبل از بارش برف و برودت سرما به شرایط پنجه زنی برسند که این امر نیازمند بهره گیری کشاورزان از کشت خشک کاری است.

وی گفت: براساس گزارش هواشناسی وضعیت بارش برای فصل زمستان نرمال پیش بینی شده است.

روزبه بر استفاده کشاورزان دیم کار از ارقام پر محصول مادری و دارای گواهی و مصرف بیشتر بذر در واحد سطح تاکید کرد و گفت: هرساله در سطح 120 هزار هکتار محصولات زراعی گندم، جو و حبوبات کشت می‌شود.

وی متوسط تولید محصول گندم دیم در هر هکتار را یک تن ذکر کرد و گفت: برخی کشاورزان دیم کار کهگیلویه و بویراحمد تا سه تن در هکتار نیز برداشت دارند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: پایین بودن سطح زیر کشت آبی، افت سفره‌های آب دشت‌ها و چاه‌های کشاورزی، بالابودن قیمت نهاده‌های کشاورزی و هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت بر مشکلات کشاورزان افزوده است.

وی سطح زمین‌های آبی کهگیلویه و بویراحمد را 40 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: از هر هکتار زمین زیر کشت گندم آبی به طور متوسط سه تن برداشت می‌شود.

حدود 65 تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری خریداری شد.

سال 94 در این استان 43 هزار تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان خریداری شده بود.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.