همایش"وارث آدم" با موضوع واکاوی و بررسی"هنر و ادبیات عاشورا" در در تالار سردارشهید راحمی نوش آباد،شهر آیین‌های عاشورایی برگزارشد.

دبیر همایش "وارث آدم" در حاشیه برگزاری این همایش در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: بررسی نقش هنرمندان در ترویج فرهنگ و پیام واقعی حماسه حسینی،انتقال مفاهیم بلند حماسه حسینی بعد از 14 قرن مطابق با شرایط زمان و مکان و تبیین رسالت سنگین هنرمندان در برابر این حادثه عظیم ماندگار تاریخی  مذهبی برگزار شد.

حمید شیخ‌زاده نوش آبادی، با تاکید بر اینکه نوش آباد،از جمله مناطقی است که پیشینه‌ای بیش از یک قرن در برگزاری آیین‌های سنتی در پاسداشت حماسه عاشورا دارد افزود:برگزاری همایش‌هایی از این نوع برای غنی‌سازی این مراسم و حفظ آن از تحریف ضروری است.

وی،آیین های خیمه‌کوبی و خیمه‌برداری، کُتَل و سقاخوانی را از جمله آیین‌های سنتی و مذهبی نوش آباد که در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است برشمرد و گفت:با توجه به حضور گردشگران خارجی در مراسم محرم کاشان و نوش آباد هنرمندان باید زینب‌وار بکوشند تا از طریق برگزاری این همایش‌ها و ارائه راهکارهای صحیح با زبان هنر پیام اتفاقات خونین کربلا را برای این قشر از مخاطبان به‌درستی و سازنده و موثر انتقال دهند.

به‌گفته‌وی، کربلااقیانوس بیکرانی از ایثار، گذشت، شهامت، فداکاری و اخلاص و دینداری ناب است که انتقال این مفاهیم با زبان هنر علاوه بر سازندگی جسمی،روحی و اخلاقی انسان فرد را به آرامش لازم می‌رساند.

شیخ‌زاده، در پایان اظهارداشت: شعرخوانی، نی‌نوازی، تعزیه و معرفی هنرمندان نوش آباد از جمله برنامه های جنبی همایش"وارث آدم" بود.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.