مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه با تاکید به ضرورت مسلح شدن طلاب و روحانیون علوم دینی در عرصه تبلیغ در فضاهای رسانه ای گفت: طلاب و روحانیان با مطالعه وآگاهی لازم وارد عرصه تبلیغ در فضاهای رسانه ای شوند.

طلاب و روحانیون با مطالعه و آگاهی وارد عرصه تبلیغ در فضاهای رسانه ای شوندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ احمد عارفخانی در نشست علمی پژوهشی " حوزه، سواد رسانه ای و تبلیغ " که با حضور طلاب و اساتید برگزار شد با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حضوری و استفاده حداکثری حوزه های علمیه از فضای مجازی، گفت: باید مباحث سواد رسانه ای و رسانه شناسی در دروس حوزه های علمیه گنجانده شود.
وی با اشاره به اینکه  طلاب و روحانیون قبل از ورود به عرصه های تبلیغ نوین، باید با کارکردها و ویژگی های این ابزار ها آشنا باشند، افزود: از هزاران سال پیش که اسلام پا به عرصه گذاشت یکی از شیوه های تبلیغ منبر بوده است و در حال حاضر با توجه به ریزش مخاطبان بویژ نسل جوان جوان باید از شیوهای نوین تبیلغ نیز برای جذب جوانان بهره برد.
این کارشناس رسانه با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد نقش رسانه ها گفت: ایشان می فرمایند امروز رسانه‏‌ها در دنيا فكر، فرهنگ، رفتار و در حقيقت هويت فرهنگى انسانها را القا می كنند و تعيين‏ كننده هستند و امروز تأثیر رسانه‏ ها، تلویزیون ها، هنرها و این شبکه‏ های عظیم اطلاع‏ رسانی اینترنتی از سلاح، موشک و بمب اتم بیشتر است گاهی یک شگرد خوب رسانه‏ ای یا یک حرکت هماهنگ تبلیغاتی از بستن شیرهای نفت اثرش بیشتر می‏ شود و این آن چیزی است که ما امروز احتیاج داریم.
عارفخانی همچنین در ادامه با تاکید به سخنان رهبری نسبت به اینکه حوزه های علمیه باید با برنامه ریزی تهدیدهای فضای مجازی را تبدیل به فرصت کنند، افزود: روحانیون و طلاب باید با ورود به فضای مجازی، وارد عرصه‌ مقابله با شبهات، تفکرات غلط و انحرافی شوند.
وی با بیان اینکه رمز بقای هر شرایطی مستلزم سواد و دانش خاص آن شرایط است، گفت: در این عصر تغییرات به سرعت انجام و تمرکز از روی قابلیت های فیزیکی و کار یدی برداشته شده وبر استفاده از قابلیت های فکری تاکید می شود.
مدیر دفتر نمایندگی خراسان اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه افزود: سواد رسانه ای سوادی است که مخاطب با کمک این سواد، می آموزد که در شرایط انبوه شدن پیام، چگونه پیام های مورد نیاز را جستجو کند و اهداف پیام را تشخیص دهد.
عارفخانی گفت: سواد رسانه ای مجموعه مهارت هایی است که به مخاطب امکان می دهد تا افزون بر تشخیص درستی و خلق انواع پیام های ارتباطی به بازشناسی مالکیت انگیزه ها و ارزش های نهفته در پیام ها دست یابد و با رویکردی انتقادی به تنظیم رژیم مصرف انواع پیام های ارتباطی بپردازد.
وی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه باید مراقب بود که چه موادی مناسب و چه موادی مضر هستند، سازه ای بودن رسانه ها و بازسازی واقعیت به وسیله رسانه را از اصول سواد رسانه ای دانست و افزود: رسانه ها با بهره گیری از نداشتن سواد رسانه ای ما، واقعیت را آن گونه که می خواهند باز سازی می کنند از این رو حجم زیادی از ادراک ما را به وجود می آورند.
وی با اشاره به اینکه مخاطبان، مفهوم مورد نظر خود را از طریق رسانه ها دریافت می کنند، گفت: تعامل اغلب مخاطبان بر اساس فاکتورهای فردی است و نیاز و اشتیاق های شخصی مخاطب و خوشی ها و سختی های روزمره بر اساس انگیزه و ریشه های روان شناختی و اجتماعی از میان رسانه ها و پیام های مختلف، انجام می گیرد.
انتهای پیام// م.م

برچسب ها: طلاب ، آگاهی ، تبلیغ ، رسانه ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.