معاون فنی مدیریت جهادکشاورزی گناباد گفت: تولید زعفران امسال در شهرستان گناباد دارای کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی می‌باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،معاون فنی مدیریت جهادکشاورزی گناباد گفت: زعفران یک محصول کم‌آب، مخصوص مناطق خشک و دارای صرفه اقتصادی برای کشاورزان است و خاستگاه اصلی این محصول در جنوب خراسان بزرگ و بویژه گناباد بوده که به تدریج به سایر شهرها گسترش یافته است.

احمد صادقی افزود: لذا زعفران در گناباد شاخص بوده و انتظار می‌رود که سطح زیر کشت این محصول هرساله در شهرستان افزایش یابد اما به دلیل کاهش منابع آبی ناشی از خشکسالی بویژه در ۳ ساله اخیر سطح زیر کشت زعفران در گناباد ثابت و تنها مناطق زیر کشت این محصول تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیرکشت زعفران در گناباد وجود دارد، تصریح کرد: به دلیل اینکه در سال گذشته فصل تابستان بسیار گرم و در فصل زمستان بارندگی‌های گناباد کم بوده است، تولید زعفران امسال شهرستان دارای کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی می‌باشد.

معاون فنی مدیریت جهادکشاورزی گناباد گفت: میانگین تولید زعفران گناباد در سال گذشته ۴ تا ۵ کیلوگرم در هکتار بوده که این میزان امسال به ۲/۵ تا ۳ کیلوگرم کاهش می‌یابد.

معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد با اشاره به کاهش سطح زیرکشت زعفران در بخش کاخک به دلیل کاهش منابع آبی افزود: به دلیل کمبود آب در بخش کاخک، حدود ۴۰ تا ۵۰ هکتار از اراضی زعفران این بخش با تانکر آب‌رسانی می‌شود.

صادقی گفت: در سال گذشته قیمت فروش هرمترمکعب آب به کشاورزان ۱۵ هزار ریال بود و امسال این مبلغ ۴۰ هزار ریال بود که با تدابیر صورت گرفته شده و درخواست مسئولین شهرستان این میزان به ۱۷ هزار ریال کاهش یافت.

انتهای‌پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.