باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

امروز در انتخابات آمریکا / از سفر همزمان نامزدها به فلوریدا تا موضع‌گیری ترامپ درمورد بشار اسد

ترامپ امروز گفت اولویت سیاست خارجی او در سوریه نابودی داعش است نه کنار زدن بشار اسد از قدرت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛  تا انتخاب ساکن بعدی اتاق بیضی‌شکل کاخ سفید تنها 13 روز دیگر باقیست و نامزدهای ریاست جمهوری حزب دموکرات و جمهوری‌خواه این روزها تقریباً تمام وقت خود را به انجام سفرهای انتخاباتی و صحبت درمورد برنامه‌های کاری خود اختصاص داده‌اند. 

امروز هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ هر دو برای عقب نماندن از یکدیگر به طور همزمان به ایالت فلوریدا رفته بودند. فلوریدا به عنوان ایالتی که جهت‌گیری آرای آن در هر دوره از انتخابات متغیر است، برای هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است تا جاییکه اگر هر یک از آنان در این ایالت پیروز نشوند چندان نمی‌توانند به پیروزی نهایی خود در انتخابات امیدوار باشند. مسئله پیروزی در فلوریدا و سایر ایالت‌های خاکستری به طور ویژه برای ترامپ حائز اهمیت است که با اتکاء به نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی از بخت کمتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار است.

به همین دلیل، در حالیکه حزب جمهوری‌خواه به منظور تامین هزینه‌های انتخاباتی خود به شدت نیازمند جمع‌آوری پول است، مدیر مالی ترامپ در ساعات پایانی شب گذشته اعلام کرد که ترامپ دیگر در کمپین جمع‌آوری پول برای حزب جمهوری‌خواه شرکت نخواهد کرد و در مدت زمان باقیمانده تا انتخابات صرفاً قصد دارد برروی دستورکار انتخاباتی خود تمرکز کند. این در حالیست که حزب دموکرات با برپایی کمپین‌های تبلیغاتی در ایالت‌های مختلف و دعوت از حامیان مالی خود تاکنون تقریباً دو برابر حزب جمهوری‌خواه پول جمع‌آوری کرده است و اگر حزب جمهوری‌خواه نتواند در روزهای پایانی اما مهم انتخابات هزینه‌های لازم برای تولید و پخش تبلیغات تلویزیونی در ایالت‌های مختلف را تامین نکند، عملاً در حفظ اکثریت کنگره نیز به مشکل خواهد خورد.

ظاهراً ترامپ با انتشار نتایج نظرسنجی‌های نگران‌کننده اخیر به این نتیجه رسیده است که به جای حاشیه‌سازی انتخاباتی و جمع‌آوری پول برای پیروزی مجدد نمایندگان جمهوری‌خواهی که حمایت لازم را در طول رقابت‌ها از او به عمل نیاوردند، بهتر است در 13 روز باقیمانده تا انتخابات برروی فعالیت‌های انتخاباتی خودش متمرکز شود. 

در همین راستا، ترامپ امروز در 3 شهر مختلف فلوریدا به ایراد سخنرانی پرداخت و وعده داد در اولین روز ورود به کاخ سفید، قوانین جدیدی را برای بهبود وضع سلامت شهروندان و گسترش خدمات بیمه‌ای در کشور پیشنهاد دهد. وی همچنین بار دیگر از قصد خود برای لغو طرح ملی بیمه سلامت باراک اوباما – رئیس جمهور فعلی آمریکا – معروف به "اوباماکر" خبر داد و مقابله با ادامه یافتن این طرح از سوی هیلاری کلینتون را یکی از انگیزه‌های اصلی خود برای پیروزی در انتخابات 8 نوامبر (18 آبان) خواند.

اما کلینتون در انتقاد از این موضع‌گیری ترامپ در سخنرانی انتخاباتی امروز خود در فلوریدا، از "اوباماکر" با عنوان یک "گام بزرگ" در جهت ارتقاء سطح سلامت شهروندان آمریکایی یاد کرد و وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات اجرای آن را با جدیت تمام دنبال کند. 

در حالیکه دیروز ترامپ در یک سخنرانی اعلام کرد که از نظر او تمامی نظرسنجی‌های انتخاباتی "ساختگی" و محصول رسانه‌های دروغ‌پرداز حامی کلینتون است تا این باور را در میان رای‌دهندگان ایجاد کنند که او بختی برای پیروزی در انتخابات ندارد و با این کار، طرفداران او را از رای دادن در انتخابات منصرف کنند، کلینتون در ادامه سخنرانی امروز خود در فلوریدا به طرفدارانش هشدار داد به رغم این که در نظرسنجی‌ها از رقیبش پیش افتاده است، به نتایج نظرسنجی‌ها خیلی اعتماد نکنند و  در روز انتخابات برای رای دادن به او حتماً به پای صندوقهای رای بیایند.

شاید در کلینتون نیز این توهم ایجاد شده است که نظرسنجی‌های انتخاباتی ساخته و پرداخته جمهوری‌خواهان هستند تا با پیروز جلوه دادن او، باعث شوند طرفداران او با تصور پیروزی قطعی او در برابر ترامپ لزومی به شرکت در انتخابات نبینند!

ترامپ همچنین امروز در حالی که خودش در فلوریدا بود، «مایک پنس» نامزد معاونت خود را برای سخنرانی انتخاباتی به ایالت یوتا در جنوب غربی آمریکا فرستاد. یوتا تا پیش از این همواره یکی از ایالت‌های حامی جمهوری‌خواهان به شمار می‌رفت، اما نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهند ترامپ در حال حاضر با خطر جدی شکست در این ایالت رو به روست.

امروز مخالفت با ترامپ، پای دختر او را نیز به فضای انتخاباتی آمریکا باز کرد. گروهی از فعالان شبکه های اجتماعی امروز با راه‌اندازی یک کمپین اینترنتی از مردم آمریکا خواستند از خرید پوشاک با مارک «ایوانکا ترامپ» خودداری کنند. دختر ترامپ در صنعت مد و طراحی لباس فعالیت می‌کند و بانیان این کمپین اینترنتی عنوان کردند قصد آنها از تحریم پوشاک تولیدی کارخانه او، حمایت از زنانی است که قربانی تعرضات جنسی ترامپ شده‌اند.

ترامپ امروز در ادامه فعالیتهای انتخاباتی خود گریزی هم به سوریه زد و در یک مصاحبه اختصاصی با رویترز مدعی شد از نظر او جنگ با داعش بر کنار زدن بشار اسد از قدرت اولویت دارد. او گفت در صورت پیروزی در انتخابات، به جای مقابله با بشار اسد، تنها برروی جنگ با داعش متمرکز خواهد شد. او سیاست اوباما در سوریه را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت با روی کار آمدن کلینتون، آمریکا با تنشی که در روابط خود با روسیه ایجاد کرده است وارد "جنگ جهانی سوم" می‌شود.

ترامپ امروز بار دیگر از خودداری سران حزب جمهوری‌‌خواه از حمایت از خودش هم به شدت انتقاد کرد و گفت اگر سران قدرتمند حزب از او حمایت می‌کردند، قطعاً در انتخابات امسال در برابر کلینتون به پیروزی می‌رسید. این انتقاد ترامپ ساعتی پس از آن صورت گرفت که «کالین پاول» وزیر خارجه جمهوری‌خواه آمریکا در دوره ریاست جمهوری جورج بوش نیز با پشت کردن به نامزد انتخاباتی حزب خود رسماً از نامزدی کلینتون در انتخابات حمایت کرد.

نویسنده: مهدی حاجت‌پور

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۵ آبان ۱۳۹۵
ترانه دیوانه است و حرف حق رو می زنه
آخرین اخبار