شیراز؛

راهکارهای کاهش استرس

در شرایط امروزی زندگی انسان ها، كمتر كسی از آسیب های زیانبار استرس در امان می ماند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دكتر عبدالحسین فرح بخش رئیس مركز بهداشت شیراز گفت: سرعت روزافزون پیشرفت علم و تكنولوژی و تاثیر شگرفی كه بر دگرگونی شكل بیرونی زندگی انسان ها گذاشته است از یک سو، و رقابت بی حد و مرز انسان ها در راستای برخورداری هر چه بیشتر از رفاه اجتماعی، مدرنیزه تر كردن فضای زندگی و گسترش ابزار گرایی از سویی دیگر، سبب شده تا اضطراب ها و مشغله های فكری انسان معاصر افزایش پیدا کند.
وی افزود: در چنین فضای پراضطراب و پرمشغله، ارگانیسم جسمی و روانی انسان در تلاش برای رویارویی با تغییرات بی رویه دنیای بیرون، فشارهایی بیش از ظرفیت پذیرش خود را تحمل می کند؛ با تاثیرات مخرب چنین فشارهایی، قدرت تطابق سیستم فیزیولوژیكی روانی انسان كاهش یافته و در وضعیت تحریک شده و حساس باقی می ماند، در نتیجه توان بازگشت به حالت متعادل ابتدایی را از دست می دهد.
رئیس مركز بهداشت شیراز ادامه داد: تداوم چنین حالتی، مقاومت فرد در برابر عوامل پیرامونی ایجاد كننده فشارها را كاهش داده و با ایجاد اختلال در عملكردهای بیولوژیكی و روانی، سبب بر هم خوردن توازن كلی بیولوژیكی، روانی و اجتماعی انسان می شود، نداشتن توازن و اختلال در این عملكردها زمینه ساز ابتلا به بسیاری از بیماری های روان تنی در عصر پرشتاب امروز است.
دکتر فرح بخش افزود: استرس نتیجه چنین تعامل نابهنجاری بین ارگانیسم جسمی و روانی انسان از یک سو و تحولات سریع دنیای بیرون از دیگر سو است و در شرایط امروزی زندگی انسان ها، كمتر كسی از آسیب های زیانبار استرس در امان می ماند.
رئیس انجمن كاهش استرس های فردی و اجتماعی، با بیان روش ها و تكنیک های نوین، كاربردی و موثر كاهش استرس، گفت: روش های نوینی از سوی انجمن كاهش استرس های فردی و اجتماعی برای مهار استرس و كاهش فشارهای درونی به كار گرفته می شود.
دكتر فرشاد نظرآقایی افزود: این روش ها شامل طیف وسیعی از تكنیک های كاربردی آموزش خودزا، بیوفیدبک، استفاده از تكنیک های تنفسی موثر در كاهش استرس، حركت های فیزیكی آرام، تكنیک های هماهنگ سازی ذهن و بدن، آرمیدگی تدریجی عضلات، تصویرسازی ذهنی هدایت شده، تجسم خلاق، بسط احساسی، عاطفی، هیجانی و فكری، كنترل خلاقانه خشم، تمركز فكری، مهارت های ارتباطی، بازسازی شناختی، دعا و نیایش است.
كارشناس ارشد بهداشت روان مركز بهداشت شیراز هم با بیان اینکه استرس، امروزه به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است که می تواند از مسائل گوناگونی ناشی شود، گفت: نوع شغل و مسئولیت كاری، مسائل خانوادگی و اجتماعی، بیماری، طلاق، تحمل ترافیک، ضرب العجل های زندگی تا مرگ، همه دغدغه هایی است كه در پی هم می آیند و ذهن انسان را مشغول می كنند.
ندا خورشیدیان ادامه داد: بر اساس تحقیقات، طولانی شدن استرس بر روی تمام بدن انسان تاثیر می گذارد و انسان را دچار بیماری های مزمنی مانند سردرد، دردهای عصبی قلب، معده و به طور كلی دستگاه گوارش می كند، این جا است كه مدیریت استرس های زندگی و مسائل و پیامدهای آن اهمیت می یابد.
او با ارائه راه حل های پیشنهادی، اضافه کرد: ورزش های معمول مانند دویدن، شنا و یا نرمش های روزانه، می تواند به نوعی در مدیریت استرس ناشی از مسائل جانبی كمک كند و مراقبت یكی از روش هایی است كه به انسان قدرت تمركز بر انرژی های مثبت درونی می دهد؛ پس از آن در نرمش های روزانه اگر به صورتی آرام حركت نرمشی انجام دهیم و با آرامش در هوای آزاد نفس بگیریم، تمام سلول ها و اعصاب بدن  با این عمل آرام می شود.
خورشیدیان افزود: سعی كنیم كسی را برای صحبت و درددل انتخاب كنیم كه بدون قضاوت های یک طرفه، شنونده خوبی باشد؛ باید زمان را مدیریت کنیم، از كارهای اضافی كه در توان شما نیست خودداری كنید، کارها را با توجه به درجه اهمیت، اولویت بندی کنیم و در صورت امکان کار را به فرد دیگری واگذار كنیم، همیشه باید سعی كنیم نسبت به آینده و كارهای مختلف، پیش بینی های لازم را انجام دهیم.
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار