تنش بزرگی بین وضعیت فعلی در منطقه در مقابل تقاضا برای تغییر وجود دارد و مردم کشورهای مسلمان خواهان تغییر و صلح هستند

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ رئیس کمیسیون امنیت ملی پارلمان ترکیه امروز در چهارمین اجلاس بین‌المللی مدل سازمان همکاری‌ اسلامی در مشهد با بیان این مطلب افزود: این تغییر در ایران رخ داده است و امیدوارم در سایر کشورهای منطقه نیز با تحقق تغییرات، جنگ و خونریزی متوقف شود.

طاها اوزهان همچنین بر لزوم تقویت همبستگی کشورهای مسلمان تاکید کرد و افزود: ایجاد این گفتمان سبب وحدت در بین جوانان مسلمان می شود.

اوزهان گفت: جنگهای داخلی، کودتاها و جنگهای نیابتی مصیبتی بزرگ و گران برای کشورهای منطقه ایجاد کرده است.

او افزود: دهه پیش مهمترین دوره زمانی از لحاظ سیاسی بود و سالهای پررنگ اسارت جهانی در آن ثبت شد و بحرانهای عظیم اقتصادی نیز اتفاق افتاد و در دهه کنونی نیز بحران سیاسی در تمام نقاط جهان روی داده است.    

رئیس کمیسیون امنیت ملی پارلمان ترکیه گفت: تحلیلگران مسائل سیاسی و اقتصادی فقط بحرانها را شناسایی کرده اند ولی هیچ راهکاری برای حل آنها ارائه نکرده اند به همین سبب هم اکنون با بحرانهای ساختاری مواجه شده ایم.

اوزهان افزود: بحرانهای ساختاری کشورهای منطقه را دچار سونامی می‌کند و محل بروز این بحران می تواند توقفگاه آن نیز باشد.

او گفت: انحرافات و حرکت به سمت بحران امری ناخوشایند است اما بحرانهای سیاسی و امنیتی از طریق مداخلات ساختاری قابل حل است و باید مسیر برای گسترش مصالحات بیشتر هموار شود.

شهردار مشهد نیز در این اجلاس گفت: استکبار جهانی سیاست سرزمین سوخته را برای کشورهای اسلامی عملیاتی کرده و ایجاد اختلاف بین امت اسلامی را هدف قرار داده است.

سید صولت مرتضوی افزود: داعش و سایر گروههای تکفیری فقط برای عراق، سوریه و یمن طراحی نشده اند بلکه هدف از خلق این گروهها نابودی تمام جهان اسلام است.

شهردار مشهد گفت: بدون تردید در صورت پیروزی گروههای تکفیری در عراق و سوریه مقصد بعدی آنها ترکیه، ایران و سایر بلاد اسلامی خواهد بود.

وی عمل به آموزه های دینی، احکام الهی و سیره نبوی را راهکار مبارزه با تروریسم اعلام کرد و افزود: نسخه شفابخشی که می تواند امت اسلام را از گزند توطئه ها محفوظ دارد تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) است.

چهارمین نشست بین المللی مدل سازمان همکاری اسلامی از سلسله همایشهای 'مشهد در آستانه سال 2017' امروز با حضور معاون وزیر امور خارجه ایران و رئیس کمیسیون امنیت ملی پارلمان ترکیه در مشهد آغاز بکار کرد.

کارگاههای آموزشی این اجلاس نیز از اول تا ششم آبان ماه جاری در مشهد ادامه دارد.

انتهای پیام// ا ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.