مشهد؛

برگزاری ششمين همايش ملي بيهقي در سبزوار

ششمين همايش ملي ابوالفضل بيهقي پدر نثر فارسي ايران زمين با حضور جمعي از بيهقي شناسان مطرح كشور در محل تالار كاشفي سبزوار برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار در اين همايش گفت: به سرانجام رسیدن ثبت روز بیهقی در تقویم ملی نیازمند همدلی فرماندار و نمایندگان در پیگیری این طرح در سطوح کشوری دارد.

مهدی مقصودی با بیان اینکه این مراسم ششمین همایشی است که در سبزوار برگزار می شود، اظهارداشت: در بزرگ و بلند مرتبه بودن نقش بیهقی در تاریخ کشور هیچ کس شکی ندارد و برای ثبت اول آبان به عنوان روز نثر فارسی پیگیری نمایندگان و فرماندار باهم به نتیجه خواهد رسید.

وی شخصیت بیهقی را دارای ابعاد مختلف دانست و افزود: کتاب هایی که در ابعاد مختلف شخصیتی وی مانند سیاست ادبیات و… از سوی ادیبان و بزرگان نوشته شده تاظر بر این بحث می باشد.

مقصودی با اشاره به پیوند شورای شهر و دانشگاه در خصوص برگزاری این همایش خاطر نشان کرد: امیدواریم این اتفاق فرهنگی که سبب برگزاری این همایش شده با حضور دیگر دانشگاههای شهر برای برگزاری همایش های فرهنگی و علمی در شهر ادامه یابد.

عضو شورای شهر سبزوار همچنین به المان رها شده ابوالفضل بیهقی اشاره کرد و ادامه داد: از فرماندار می خواهیم تا با نظر مساعد به این طرح شرایط تکمیل آن را فراهم کند.

استاد دانشگاه صداوسيما نيز در اين همايش با بیان اینکه تاریخ بیهقی که صداقت در گفتارش به اثبات رسیده و ما آن را به عنوان مستند ترین تاریخ می شناسیم تصریح کرد: بیهقی تاثیر زنان در جامعه قدیم را با حکایات و وقایع تاریخی به خوبی نشان داده است.

امير الهامي با بیان اینکه ابوالفضل بیهقی هم در تاریخ و هم در ادبیات ما نقش عمده و بی بدیلی را داشته است، افزود: با وجود اینکه بیهقی مورخی صادق بوده حوزه تعلیم و تربیت نیز از نظرش دور نمانده است.

وي به نقش بیهقی در حوزه نثر فارسی و لغاتی که از وی به یادگار مانده و برای اولین بار بیهقی از آنان استفاده کرده عنوان کرد: پیوند روز نثر فارسی با نام بیهقی نقطه عطفی در تاریخ و ادبیات است.

او همچنین با بیان اینکه برای ثبت این روز در تقویم سیاست گذارن فرهنگی باید دست به کار شوند، گفت: تنها ۳۰درصد کار در اختیار ادبیان و فرهنگ دوستان است که باید با برگزاری محافل و شناساندن این ادیب به جامعه نقش خود را ایفا کنند.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری هم در این همايش گفت: ۶۰ مقاله به این همایش ارائه شد که هشت داور از دانشگاه های فردوسی، حکیم سبزواری و فرهنگسرای فردوسی این مقالات را مورد بررسی علمی قرار دادند و ۵۵ مقاله برگزیده و ۷ مقاله برتر نيز در اين همایش ارائه شد.

جواد حدادنيا همچنين افزود: کتاب تاریخ بیهقی، میراث گرانبها و ماندگار ابوالفضل بیهقی است که با توجه به ویژگی های منحصربه فرد این کتاب قابلیت ثبت به عنوان میراث معنوی جهانی در یونسکو را دارا می باشد

وي با اظهار اينكه ابوالفضل بیهقی در کشورمان مظلوم است، اظهار داشت: بیهقی تاریخ نویسی امین و ادیبی بزرگ بود که با هنرمندی پیوندی عمیق بین تاریخ و ادبیات پارسی ایجاد کرد

وی ویژگی بارز نثر بیهقی راست گویی اوست که این همان ویژگی اصیل مردم دیار بیهق است، گفت: امروز بر ماست که ابعاد شخصیتی و ادبی این ادیب تاریخ نگار را به همگان معرفی کنیم.

گفتني است در پایان اين همایش از چکیده مقالات برگزیده ششمین همایش ملی بیهقی و فصل نامه مطالعات نظریه و انواع ادبی رونمایی شد.

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.