اصفهان؛

تهیه بانک اطلاعاتی جامع ۲۳۰۰ شهید شهرستان خمینی‌شهر

فرمانده سپاه خمینی‌شهر با بیان اینکه ۲۵۰ هزار برگ آثار شهدا برای برگزاری کنگره شهدای خمینی‌شهر جمع آوری شد، گفت: بانک اطلاعاتی جامعی از ۲۳۰۰ شهید شهرستان تهیه شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سرهنگ حمید مرادی  در نشست خبری کنگره ملی 2300 شهید شهرستان خمینی‌شهر اظهار داشت: شهرستان خمینی‌شهر دارای ظرفیت‌های بسیاری است که سبب شده بعد از شهرستان نجف‌آباد دومین کنگره ملی شهدا در استان اصفهان در این شهرستان برگزار شود.

وی با اشاره به کارنامه جهادی این شهرستان از دهه‌های نخست انقلاب تا کنون، افزود: شهرستان خمینی‌شهر با 30 هزار رزمنده، 2300 شهید، 3700 جانباز و 370 آزاده را در طول 8 سال دفاع مقدس تقدیم دفاع از آب و خاک میهن کرده و براساس آمار مردم این شهرستان از هر 92 نفر یک شهید را تقدیم اسلام و انقلاب کرده‌اند.

فرمانده سپاه خمینی‌شهر ‌‌بیان کرد: 41 شهید روحانی، 16 شهید زن، 13 شهید ترور، 15 شهید دوران انقلاب، 372 شهید دانش آموز، 29 شهید فرهنگی، 390 شهید اصناف، 128 شهید ورزشکار، 16 شهید هنرمند، 195 شهید ارتش، 35 شهید نیروی انتظامی، 62 شهید جهاد، 237 شهید پاسدار، 70 جانباز بالای 70 درصد، 261 جانباز 50 تا 70 درصد و 1196 جانباز 25 تا 50 درصد در کارنامه رشادت‌های این شهرستان به ثبت رسیده است.

مرادی گفت: شورای سیاست‌گذاری کنگره شهدای خمینی‌شهر شامل 16 کمیته فعال است که اکثر کمیته‌ها کار خود را به اتمام رسانده و کمیته اجلاسیه و نمایشگاه همچنان در حال فعالیت هستند.

فرمانده سپاه ناحیه خمینی‌شهر با اشاره به برگزاری نمایشگاه راست قامتان در حاشیه برگزاری کنگره شهدای خمینی‌شهر، خاطرنشان کرد: این نمایشگاه با کار فکری و تحقیقاتی در 4 بخش راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: این نمایشگاه در بخش تاریخ اسلام از واقعه غدیر تا غیبت کبری، در تاریخ معاصر از 13 خرداد 42 تا 31 شهریور 59، دفاع مقدس از 31 شهریور 59 تا 29 مرداد 67 و جنگ نرم از سال 67 تا کنون طراحی شده است.

مرادی گفت: در بخش تاریخ اسلام سوابق تاریخی و دوران اهل بیت به نمایش گذاشته شده است، هدف از این بخش توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب پیرامون مسئله نفوذ است که اتفاقات تاریخی مرتبط با این موضوع با جریان‌های فعلی انطباق یافته و در نمایشگاه به معرض دید گذاشته شده است.

وی افزود: این بخش در زمینی به مساحت 1000 متر مربع با 18 غرفه، شامل بخش‌های معرفی اصحاب صحیفه ملعونه، ماجرای حدیث لوح و قلم، ماجرای سقیفه، کوچه بنی هاشم، شورای خلافت، فتنه جمل، جنگ صفین، ماجرای نهروان، هم پیمانی شوم، 19 ماه مبارک رمضان و شهادت امام علی (ع)، بیت امام حسن (ع)، نفوذ در سپاه امام مجتبی (ع) و صلح تحمیلی، ماجرای تیرباران پیکر امام حسن (ع)، ماجرای نفوذ در خانه هانیه بن عمره، کاخ ابن زیاد، شهادت مسلم بن عقیل، امان نامه پشت خیمه و راهروی انتظار و معرفی امامان معصومین (ع) است.

فرمانده سپاه ناحیه خمینی‌شهر بیان کرد: غرفه‌های بخش معاصر به وسعت 750 متر مربع شامل وقایع مدرسه فیضیه، کوچه انقلاب، شکنجه‌گاه‌های مختلف، منافقین شهادت آیت الله اشرفی اصفهانی، غرفه نمایش و ترور شهید موسوی در خمینی شهر است.

وی گفت: غرفه دفاع مقدس با نمایش ادوات و تجهیزات نوین و قبلی، ایجاد خط پدافندی، توپ‌های رزمی، کششی و خودکششی، خودروهای سنگین، خاکریز‌های تدافعی، سلاح‌های نیمه سنگین، سنگرهای فرماندهی، میدان موانع، کانال آب، توپ‌های ضدهوایی و سامانه موشکی رعد و زلزال برپا شده است.

مرادی با بیان اینکه معرفی مشاهیر و شخصیت‌های شهرستان از دیگر بخش‌های نمایشگاه است، گفت: معرفی محصولات سنتی، صنعتی، باغی، مراکز دیدنی و گردشگری، خیمه شهدا، خانه ایرانی و اسلامی در راستای بیانات رهبر معظم انقلاب از جمله بخش‌های نمایشگاه است.

وی با بیان اینکه یک هزار نفر ساعت به مدت 2 ماه برای برگزاری این نمایشگاه فعالیت انجام شده است، گفت: این نمایشگاه تا 15 آبان هر روز از ساعت 18 تا 23 میزبان عموم و در طول روز میزبان دانشجویان و دانش آموزان است.

فرمانده سپاه ناحیه خمینی‌شهر با اشاره به آثار ماندگار برگزاری این کنگره تصریح کرد: 250 هزار برگ آثار شهدا برای برگزاری این کنگره جمع آوری شده است، 2403 پرونده الکترونیکی از شهدا تهیه شده و 2991 ساعت مصاحبه با خانواده، دوستان و همرزمان شهدا تهیه شده است.

وی افزود: همچنین اسکن 49 هزار قطعه عکس شهدا، 120 ساعت مصاحبه در قالب 225 کاست و پیاده سازی، تبدیل 229 مورد فیلم به مدت 96 ساعت متعلق به رزمندگان دفاع مقدس و تبدیل از آنالوگ به دیجیتال از جمله فعالیت‌های انجام شده که این آثار به بانک اطلاعاتی جامعی از شهدای این شهرستان تبدیل شده است.

مرادی با اشاره به برگزاری برنامه سفیران شهدا گفت: این برنامه در 150 مدرسه اجرا شده است، علاوه بر این، توزیع کتاب شعر کودک، توزیع 50 هزار کارت خاطره شهدا و جشنواره نغمه‌های آسمانی در حاشیه کنگره صورت گرفته است.


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.