تحصیل 27 دانشجوی روسی در دانشگاه‌های ایران/ افتتاح مرکز مشترک ایران و روسیه در دانشگاه شهید بهشتی

وزیر علوم ضمن بیان توضیحاتی درباره همکاری مشترک با روسیه از تحصیل 27 دانشجوی این کشور در دانشگاه‌های ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فرهادی وزیر علوم در دومین اجلاس روسای برتر دانشگاه‌های ایران و روسیه که هم اکنون در باغ نگارستان دانشگاه تهران در حال برگزاری است گفت: ایران و روسیه به عنوان 2 کشور باسواد و فرهیخته در طول تاریخ همکاری‌های متعددی را با یکدیگر داشته‌اند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین و پایدارترین این همکاری‌ها همکاری‌های علمی و فناوری که می‌تواند توسط نخبگان توسعه یافته و بستر مناسبی را نیز فراهم کند.

فرهادی با اشاره به توسعه علم و فناوری و دیپلماسی مبتنی بر آن که پایدار است عنوان کرد: جهت شناخت فرهنگ و ادبیات دو کشور کرسی‌های زبان فارسی در دانشگاه‌های روسیه فعالیت گسترده‌ای را دارند همچنان که توجه به زبان روسی در ایران هم مد نظر است و در دانشگاه‌های تهران، ایلام، علامه، شهیدبهشتی تدریس زبان روسی جاری و برقرار است.

وی اعلام کرد: تعداد دانشجویان روسی شاغل به تحصیل در ایران 27 نفر و دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در روسیه 122 نفر هستند که باید در جهت افزایش این تعداد تلاش کرد.

وزیر علوم بیان کرد: دانشگاه شهید بهشتی در حوزه لیزر و علوم پایه، دانشگاه خواجه در حوزه هوا فضا، دانشگاه تهران و علامه در حوزه علوم انسانی به تبادل استاد و دانشجو برای این همکاری‌های پرداخته‌اند که البته رشد آنها ضرورت دارد.

وی افزود: چندی پیش مرکز رازی در کشور روسیه و دیروز هم مرکز لامانسف در دانشگاه شهید بهشتی افتتاح شد که گام موثری در همکاری‌های بین دانشگاهی است.

وزیر علوم با اشاره به سی تفاهم‌نامه بین دانشگاه‌های ایران و روسیه افزود: امیدواریم تا سال آینده تفاهم‌نامه‌ها به مرحله اجرایی و ثمربخشی رسیده باشد به گفته وی تبادل دانشجو به خصوص برای دوره‌های کوتاه مدت تخصصی 6 تا 9 ماهه،‌برگزاری دوره‌های مشترک ارشد و دکتری و انتقال تجربیات و تبادل استادان می‌تواند در زمینه تعمیق و توسعه علم و فناوری بین دو کشور اثرگذار باشد.

وی بیان کرد: هر چند که با کشور روسیه پروژه‌های تحقیقاتی مشترکی را در زمینه‌های مختلف مانند کاربرد لیزر داشته‌ایم اما باید تعداد آنها را در سال جاری افزایش دهیم.

وزیر علوم تعداد پروژه‌های مشترک ایران با دیگر کشورهای دنیا را در سال گذشته 141 پروژه دانست و عنوان کرد: فعالیت‌های مذکور در کارگروه مشترک علمی آموزشی دو کشور بررسی می‌شود.

وی از معرفی کارگروه مشترک علمی سیاست‌گذاری دو کشور اظهار خرسندی کرد و گفت: این کارگروه باید در تمام زمینه‌ها سیاست‌گذاری کرده و گزارش‌های لازم را به دو کشور ارسال کند.

فرهادی عنوان کرد: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی باید برای برنامه‌های خود و دستیابی به اهداف کارهای خود را مرحله بندی کنند لذا این اجلاس می‌تواند برای انها اهمیت بسزایی داشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار