هزینه 50 میلیون تومانی درمان سل مقاوم/ حضور کمرنگ دستگاه های اجرایی در مناطق حاشیه‌نشین

معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: یکی از اهداف توسعه پایدار و تعهدات بین‌المللی کشور ما پایان دادن به بیماری سل تا سال 2030 است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی‌اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت در همایش بزرگداشت روز ملی سل که صبح امروز در محل وزارت بهداشت برگزار شد با بیان اینکه هیچ کشوری، هیچ فردی و هیچ قسمتی از بدن افراد وجود ندارد که از ابتلا به سل مصون باشد، گفت: در گزارش سال 2016 جهانی کشور ما ابتلا به سل 16 در 100 هزار نفر گزارش شده که نسبت به جهان و به خصوص منطقه مدیترانه شرقی از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است.

وی سل را بیماری قابل پیشگیری و قابل کنترل خواند و افزود: باتوجه به شناسایی عوامل سل و راه‌های انتقال این بیماری قابل کنترل است لازم به ذکر است یکی از اهداف توسعه پایدار هم مربوط به پایان دادن به بیماری سل است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت ادامه داد: برای پایان دادن به سل هدف اول کاهش 95 درصدی مرگ و میر بیماری، هدف دوم کاهش 90 درصدی ابتلا به سل و هدف سوم به صفر رساندن هزینه‌های کمرشکن ناشی از درمان سل است.

وی راز موفقیت در تحقق این هدف را تعیین هدف، برنامه‌ریزی و عمل کردن به آن دانست و اظهار داشت: با توجه به شیوع سل در گروه سالمندان و روند جامعه ما که به سمت سالمندی پیش می‌روند توجه به این موضوع بسیار مهم بوده و به عنوان یک چالش باید در نظر گرفته شود.

سیاری خطر ابتلا به سل در افراد دیابتی را 4 برابر دیگران خواند و بیان کرد: بیماری‌های مزمن به عنوان یکی از دغدغه‌های جهانی در کشور ما است و علاوه بر آن نیز توجه به حاشیه‌نشینی بسیار مهم است.

وی یک سوم جمعیت دنیا را حاشیه‌نشین دانست و افزود: در کشور ما حدود بیش از 10 میلیون نفر در حاشیه شهر‌ها زندگی می‌کنند و وزارت بهداشت تنها وزارتخانه‌ای است که این قشر محروم را به رسمیت شناخته و برای مراقبت بهداشت از آن‌ها تلاش کرده است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت همراه بودن بیماری سل و HIV را موجب کاهش احتمال موفقیت در درمان و افزایش میزان مرگ و میر دانست و ابراز کرد: با توجه به اینکه کشور ما در معرض موج سوم ایدز قرار دارد توجه به این بیماری بسیار ضروری است.

سیاری با بیان اینکه سل مقاوم به درمان یکی از هشدار‌های جدی در این بیماری است بیان کرد: درمان سل معمولی حدود 450 هزار تومان هزینه دارد در حالی که سل مقاوم به درمان بین 20 تا 50 میلیون تومان نیاز به هزینه درمانی داشته و علاوه بر آن برای بهبود بیمار نیاز به 6 ماه تا یکسال بستری شدن دارد که از این رو چالش بزرگی نه تنها برای کشور ما بلکه برای کل جهان است.

وی مهاجرت را خطر بزرگی برای شیوع سل و کاهش سن برای ابتلا به آن خواند و یادآور شد: اولین قدم برای مبارزه با بیماری سل و عمل به تعهد بین‌المللی تقویت سیستم موجود است و سپس ایجاد سیستم آزمایشگاهی با تجهیزات پیشرفته، فراهم کردن امکانات داروی، مراقبت کردن از بیماران برای مصرف دارو، حمایت اجتماعی از افراد مبتلا و در نهایت استفاده از تجربیات دیگر کشور‌ها است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار